Testen
Tijdens de Porsche Days van 25, 26 en 27 mei, hebben wij dankzij Porsche enkele rondjes mogen rijden met de raceversie van de GT3 op het gloednieuwe circuit van Francorchamps. Sensationeel ...
  • Piette François
  • 29 mei 2007
  • Porsche
Voor- en nadelen
  • Gewicht
  • Prestaties
  • Remmen
  • Enkel uit te buiten op circuit
  • Heel lineaire motor
IK herriner mij de test van de 997 GT3 op het circuit van het Italiaanse Adria, in de buurt Verona. Toen de belgische invoerder mij een testrit aanbood tijdens de Porsche Days op Francorchamps heb ik dan ook geen seconde getwijfeld. Na zowat een half uurtje te hebben rondgereden met een Boxster, die dankzij zijn architectuur toelaat om bij het bochten werk zwaardere auto het vuur aan de schenen te leggen, was het de beurt aan een oranje GT3 RS. Deze RS is een variante van de legendarische Carrera RS 2.7 uit 1972, later was het de beurt aan de 964 RS in 1991 en de 997 GT3 RS gaat ook niet onopgemerkt voorbij. Buiten de opvallende oranje kleur (andere kleuren zijn mogelijk) valt deze GT3 RS vooral op door een duidelijk bredere achterkant (4.4 cm extra tegenover de GT3). Dit heeft niet alleen een esthetisch doel, maar heeft ook onvloed op de stabiliteit van de auto. Dieet Wat ook opvalt, naast de zwarte velgen, is de enorme en regelmbare spoiler achteraan die uit carbon is gemaakt. Die spoiler zorgt voor de nodige druk. Het gebruik van carbon maakt deel uit van een regelrechte jacht op overbodige kilos, en die jacht leverde resultaten op want de RS is zowat 20 kg lichter dan de GT3. Binnenin zitten twee sportzetels die ook al met carbon gemaakt zijn. De rolbeugel, ook al in oranje geverfd, is, op z’n minst uitgedrukt, indrukwekkend. De bestuurder, of eerder de piloot, beschikt over een zespunts veiligheidsgordel en de passagier moet aan de voeten plaats maken voor een enorme « racing » brandblusser. 310 km/u Bij het starten van de motor krijg je meteen de melodie van de motor te horen, als hij echt goed klinkt is moeilijk te zeggen door de helm die ik heb moeten opzetten. Wat wel duidelijk is, is dat het aan deze auto niet aan vermogen ontbreekt. Het maximaal vermogen van 415 pk ( meer dan 115 pk per liter inhoud !) is beschikbaar aan 7.600 tr/min. Wel is deze motor niet specifiek aan deze RS want hij werd overgenomen van de GT3. Het verschil zit hem in de afstelling van de versnellingsbak en de 20 kg minder, het resultaat is een sprint van 0 tot 100 km/u in 4.2 seconden (1 tiende sneller dan de GT3), van 0 tot 200 km/u gebeurt in 13.3 seconden en de topsnelheid ligt ergens rond de 310 km/u.

Meer lezen over:

Over de auteur: Piette François
Foto's ©: Manufacturer. Source ©: Porsche.

Aanbevolen tests voor jou

Meer tests
3,5 /5 Test: Mercedes B-Klasse, ondergewaardeerde alleskunner

Test: Mercedes B-Klasse, ondergewaardeerde alleskunner

Er wordt minder over gesproken, maar ook de Mercedes B-Klasse kreeg onlangs een facelift. En het is misschien wel het fijnste model van de compacte Mercedes-familie... Zolang die nog bestaat.

3,7 /5 Test: Maserati MC20, de supercar voor elke dag

Test: Maserati MC20, de supercar voor elke dag

De MC20 markeert de comeback van een supercar in het Maserati-gamma! Herinneren de Italianen zich nog hoe ze het hart van autoliefhebbers sneller kunnen doen slaan?

3,9 /5 Test: Audi SQ8 Sportback e-tron, kroon in gevaar?

Test: Audi SQ8 Sportback e-tron, kroon in gevaar?

De Audi SQ8 Sportback e-tron is officieel het summum van de elektrische SUV’s van Audi. Maar kan hij de dreiging van de modernere SQ6 e-tron weerstaan?

3,8 /5 Test: Porsche Taycan Turbo GT, meer dan 1.000 pk zonder schrik!

Test: Porsche Taycan Turbo GT, meer dan 1.000 pk zonder schrik!

Met de facelift wordt het Taycan-gamma verrijkt met een demonische Turbo GT van meer dan 1.000 pk. Eens kijken of we die kunnen temmen zonder angstzweet op een... nat circuit!

Aanbevolen nieuwe auto's voor jou

Meer nieuwe auto's

Benzine, Manueel

€ 23.748

Diesel, Manueel

€ 32.584

Benzine, Automaat

€ 27.547

Benzine, Manueel

€ 21.500

Aanbevolen tweedehands auto's voor jou

Meer tweedehands auto's

Benzine, Automaat

€ 28.995
2011
65.000 km
€ 52.990
2019
105.433 km
€ 52.900
2021
1.500 km

Benzine, Automaat

€ 23.500
2020
30.212 km