Testen

Range Rover Evoque 2016: de grote vernieuwing zit onder de motorkap!

Op de vernieuwingsdrang bij de autofabrikanten kunnen we bijna onze klok gelijk zetten want die verloopt volgens een vast patroon. Ook de Evoque wordt niet gespaard. Deze Brit rijdt al sinds 2011 op onze wegen rond, dus drong een vernieuwing zich op.

  • Wouters Bruno
  • 09 september 2015
  • Land Rover
Voor- en nadelen
    • Grootte van de koffer
    • Prijs
    • Ruimte achteraan

    De Evoque verscheen in 2008 voor het eerst op het toneel als een verleidelijke conceptwagen die het oer-Britse merk opeens een heel andere dimensie gaf. En de Evoque werd een succes: een op de drie geproduceerde Land Rovers is ondertussen een Evoque. Wereldwijd werden er ondertussen 450.000 stuks van verkocht. Hij was een schot in de roos, niet alleen qua verkoopaantallen maar ook qua awards: hij won ondertussen 165 onderscheidingen in 28 landen!

    Een vernieuwde versie van een bestaand model in elkaar boksen, bestond geruime tijd in het herwerken van de bumpers en het aanbrengen van enkele nieuwe designkenmerken. Maar vandaag de dag volstaat het vluchtig poederen van de neus niet meer. De druk vanuit ecologische hoek en nieuwe wetgeving noopt de constructeurs om aanzienlijke budgetten in R&D te pompen om zo steeds met krachtigere én zuinigere motoren op de proppen te komen.

    Bij elke presentatie wordt het ook steeds duidelijker dat we niet naast de doorgedreven technologische huzarenstukjes kunnen kijken. Een mens vraagt zich soms af als hij naar het nieuwe uitgebreide dashboard kijkt, of de wagen nog door een mens bestuurd moet worden. Maar dat doet niets af aan de bewondering die we hebben als we naar de prestaties van de motoren kijken.


    Ingenium

    De nieuwste dieselmotor van de Jaguar Land Rover groep werd Ingenium gedoopt. Die maakte reeds zijn debuut in de Jaguar XE en de XF en leverde daar 163 en 180 pk. Nu verschijnt hij voor het eerst onder de motorkap van een Land Rover. Bij de Evoque is de Ingenium dwars geplaatst en hij levert er - net zoals bij de Discovery Sport enkele weken later - 150 of 180 pk. De 150 pk sterke motor levert 380 Nm koppel en wordt gecombineerd met een manuele versnellingsbak die slechts twee wielen aandrijft. Hij neemt genoegen met 4,2 l/100 km en heeft een CO2-uitstoot van 109 gr/km. De versie met vierwielaandrijving beschikt over de 180 pk sterke diesel die op zijn beurt 430 Nm koppel ontwikkelt, 4,8 l/100 km verbruikt en een CO2-uitstoot van 125 gr/km heeft.

    Als we het 2016-model verder in detail bekijken, merken we weinig grote verschillen aan de buitenkant. Een licht gewijzigde grille, een verlichting die voor het eerst bij de constructeur volledig uit LED’s bestaat, nieuwe ontwerpen voor de velgen, kleine cosmetische aanpassingen en een ander kleurenpallet waaruit je kan kiezen. That’s it.


    Meer

    Aan de binnenkant vallen er nog enkele nieuwigheden op: vernieuwde zetels en aangepaste aankleding voor de deuren, herwerkte bedieningsknoppen, het gebruik van meer hoogwaardig materiaal en - onvermijdelijk - de intrede van een touch screen waarmee je het nieuwe en - gelukkig - krachtigere multimediasysteem kan bedienen.

    De lat voor de uitrusting ging een niveau naar omhoog. Op alle vlakken. Je kan de koffer nu ‘hands free’ openen, er is actieve rijstrookassistentie die de wegmarkeringen in de gaten houdt en lichtjes ingrijpt om de wagen op de juiste rijstrook te houden, er is een autonoom remsysteem, een systeem dat vermoeidheid bij de bestuurder signaleert en ATPC doet zijn intrede. Het All-Terrain Progress Control erft de Evoque van de grote Range en het laat toe om bij offroad rijden een constante snelheid te kiezen (tussen 2 en 30 km/u). Het is een soort cruise control die de bestuurder toelaat om zich helemaal op de uitgestippelde weg te focussen.

    Laten we nog even terugkeren naar het Ingenium-blok. Deze motor leunt dicht aan bij degenen die je onder de Jaguar-motorkap terugvindt, maar de buitenkant van het blok en de carters werden voor de Evoque aangepast om ‘m dwars te kunnen plaatsen. Ook de turbocompressor en de uitlaat werden aangepast en de onderhoudsintervallen werden opgetrokken van 26.000 naar 34.000 km.

    Het motorblok is minder zwaar. De voortrein werd daarop afgesteld en de remmen zijn krachtiger.


    4x4

    De eerste 2016 Evoque die we tussen onze handen krijgen is de HSE Dynamic Td4 AWD, ofte de Ingenium van 180 pk met automatische versnellingsbak. Het nieuwe motorblok laat zich nog maar eens van zijn beste kant zien en verjaagt onmiddellijk alle herinneringen aan de vorige motorisatie. Het zo typerende lawaai en de daarbijbehorende trillingen die met een diesel gepaard gaan, worden opvallend goed weggefilterd en we hebben stellig de indruk dat de ZF bak heel wat beter is afgesteld dan bij het vorige model. Hij durft nog steeds te aarzelen tussen sommige verhoudingen, maar de verbetering is duidelijk merkbaar.

    In sportieve rijmodus (S voor versnellingsbak en D voor het chassis) wordt de rit zowaar speels en het rijgedrag erg efficiënt (voor een SUV!). Maar wanneer we echt gaan spelen, vraagt dit wel straffere en meer vinnige reacties van de versnellingsbak. De Evoque geeft het beste van zichzelf op de wegen rond het Montserrat park, in het noorden van Barcelona.


    Les Comes

    Land Rover heeft een zeer hoge all terrain reputatie hoog te houden en al haar producten moéten simpelweg schitteren op offroad-vlak. Onze speeltuin wordt Les Comes, een privé-terrein van 500 hectare waar ook het Land Rover Experience event doorgaat. De ideale gelegenheid om de capaciteiten van deze Evoque naar waarde te kunnen schatten.

    Toegegeven, het comfort is vergelijkbaar met dat van een Range Rover Vogue en de passagiers zullen wanhopig blijven zoeken naar een handgreep waar ze zich aan kunnen vasthouden, maar het moet gezegd: de electronica verricht wonderen en compenseert de beperkte veerwegen en de banden met 55-profiel.

    Ondanks de indrukwekkende prestaties van onze 4x4 stappen we daarna achter het stuur van het meest bescheiden model, de Evoque SE eD4 2WD met 150 pk en manuele versnellingsbak. Het is even wennen want hier kun je het chassis niet instellen, er is geen Hill Descent Control… Niets, nada, noppes. Wat ons als eerste opvalt is eigenlijk het relatief hoge comfort aan boord. Onze 4x2 is zelfs een tikkeltje comfortabeler. De afstelling van de vering is blijkbaar meer vergevingsgezind dan die op de 4x4 met zijn Adaptative Dynamics.


    4x2

    Tweede vaststelling is dat onze 4x2 door dezelfde plaatsen zijn weg moeten banen als de 4x4 en dat hij dat eigenlijk met hetzelfde gemak doet als de vierwielaangedrevenversie. De bestuurder moet achter het stuur van de 4x2 harder aan het werk, nauwkeurig het ontkoppelingspedaal bedienen en de remmen secuur doseren, maar het lukt prima. Als het had geregend, had dit uiteraard heel wat moeilijker geweest, maar deze prestatie verklaart ook waarom locals met hun pseudo-SUV niet aarzelen om offroad te gaan. We hebben al meermaals een Peugot 404 of Citroen C15 op plaatsen tegen gekomen die eerder voor SUV’s lijken voorbehouden.

    We sluiten onze testdag af achter het stuur van onze SE eD4. Op de openbare weg merken we duidelijk dat hij minder krachtig is dan de Td4 met 180 pk, maar hij stelt daar erg mooie verbruikscijfers tegenover. Wat ons betreft: mission accomplished voor de nieuwe motorisatie van de Range Rover Evoque.

    Meer lezen over:

    Over de auteur: Wouters Bruno Bruno Wouters schrijft sinds 2005 voor Vroom. Als iets wielen en een motor heeft, is Bruno een gelukkig man.
    Technologische evoluties boeien hem zeker, maar sensaties zoekt hij het liefst op plattelandswegen met een Morgan of met de motor.
    Foto's ©: Manufacturer. Source ©: Range Rover.

    Aanbevolen tests voor jou

    Meer tests
    3,7 /5 Test: Skoda Kodiaq 2024, Ruimte met de grote R

    Test: Skoda Kodiaq 2024, Ruimte met de grote R

    De tweede generatie Skoda Kodiaq bouwt verder op het succes van zijn voorganger met nog meer ruimte, nog meer praktische snufjes en nu ook een plug-inhybride motorisatie. Valt er nog iets op aan te merken?

    3,3 /5 Test: Volkswagen Polo, nog steeds geen mini-Golf...

    Test: Volkswagen Polo, nog steeds geen mini-Golf...

    Heeft de 6e generatie Volkswagen Polo het na de facelift in zich om uit de schaduw van zijn grote broer te komen, de legendarische Golf?

    3,9 /5 Test: Audi SQ8 Sportback e-tron, kroon in gevaar?

    Test: Audi SQ8 Sportback e-tron, kroon in gevaar?

    De Audi SQ8 Sportback e-tron is officieel het summum van de elektrische SUV’s van Audi. Maar kan hij de dreiging van de modernere SQ6 e-tron weerstaan?

    3,5 /5 Test: Mercedes B-Klasse, ondergewaardeerde alleskunner

    Test: Mercedes B-Klasse, ondergewaardeerde alleskunner

    Er wordt minder over gesproken, maar ook de Mercedes B-Klasse kreeg onlangs een facelift. En het is misschien wel het fijnste model van de compacte Mercedes-familie... Zolang die nog bestaat.

    Aanbevolen nieuwe auto's voor jou

    Meer nieuwe auto's

    Diesel, Manueel

    € 32.584

    Benzine, Manueel

    € 23.748

    Benzine, Manueel

    € 21.500

    Benzine, Automaat

    € 27.547

    Aanbevolen tweedehands auto's voor jou

    Meer tweedehands auto's
    € 52.990
    2019
    105.433 km

    Benzine, Automaat

    € 28.995
    2011
    65.000 km
    € 52.900
    2021
    1.500 km

    Benzine, Automaat

    € 23.500
    2020
    30.212 km