Testen

eerste testindrukken

In de marge van het salon van Frankfurt nodigde Land Rover ons uit om voor het eerst twee nieuwigheden onder handen te nemen: de Range Rover Hybrid en de Range Rover Evoque met nieuwe vierwielaandrijving en negentrapsautomaat.

  • Piette François
  • 13 september 2013
  • Land Rover
Voor- en nadelen
  • Co2-uitstoot
  • Range hybrid: prestaties van een v8
  • Zachte automaat
  • Zachtheid en werkingsstilte – range evoque: uitstekende technologie
  • Geen voordeel op de autosnelweg
  • Range hybrid: autonomie in elektrische modus

Range Rover Hybrid

Een Range Rover met 340 pk die maar 169 g CO2/km uitstoot: enkele jaren geleden leek het nog een utopie. Vandaag is het realiteit. In afwachting van de volgende stap, namelijk een plug-inhybride, presenteert Land Rover een ‘eenvoudige’ hybride van zijn vlaggenschip. Zowel in de Range als in de Range Sport overigens.

De techniek

De lithium-ionbatterij werd onder de passagierszetel voorin geplaatst. Land Rover preciseert dat dit niet ten koste gaat van de binnenruimte of het koffervolume. De elektromotor ligt dan weer in de versnellingsbak en helpt de SDV6. Met deze aandrijving levert de Range eigenschappen vergelijkbaar met de TDV8: 340 pk, 700 Nm, 0 tot 100 km/u in 6,9 seconden en 217 km/u topsnelheid. Deze hybride zet 120 kg extra op de weegschaal tegenover de TDV6.

In de praktijk

De Range Hybrid verschilt weinig van de klassieke versie. In het interieur zien we een klein EV-knopje en een ladingindicator in plaats van een toerenteller. Die keert wel terug op het scherm als de sportmodus is ingschakeld. Land Rover kondigt een autonomie aan van 1,6 km in elektrische modus. Tijdens het korte ritje konden we dit niet verifiëren, maar we waardeerden wel de zachtheid van de overgang tussen de verbrandings- en elektromotor en de absolute stilte in EV-modus. De Range wordt er nog majestueuzer door.

Range Rover Evoque

Ongelooflijk, maar de Range Rover Evoque rijdt al twee en een half jaar op onze wegen. Nochtans oogt zijn look nog altijd even nieuw. Om dat te vieren heeft Land Rover enkele details verfijnd en de vierwielaandrijving herzien. De is doeltreffender en vraagt minder energie. Tot slot vinden we nu ook automaat met negen versnellingen, een grote première.

De techniek

De automaat, ontwikkeld door ZF, blijft maar meer versnellingen krijgen. Het doel is om de prestaties en het werkingscomfort te verbeteren en tegelijk het verbruik te verminderen. De nieuwe transmissie werkt volgens een vernieuwend principe. In tegenstelling tot vroeger, wordt de Evoque altijd op de vier wielen aangedreven tot 30 km/u. Tussen 30 en 200 km/u wordt het een voorwielaandrijver. Behalve als de omstandigheden het vereisen, dan schieten de achterwielen in amper 300 milliseconden te hulp. Om de rijdynamiek te verbeteren, wordt het koppel verdeeld tussen de wielen en krijgen de wielen aan de buitenkant van de bocht meer kracht.

In de praktijk

Ook hier gaf het ‘blokje om’ niet echt de mogelijkheid om een definitief oordeel te vellen. Dit gezegd zijnde, de perfecte grip maakt verschroeiende starts mogelijk en de automaat schakelt heel zacht. Het multimediascherm toont een hoe de transmissie werk en hoe het koppel verdeeld wordt tussen de voor- en achteras en tussen de achterwielen.

Meer lezen over:

Over de auteur: Piette François
Foto's ©: Manufacturer. Source ©: Land Rover.

Aanbevolen tests voor jou

Meer tests
3,3 /5 Test: Volkswagen Polo, nog steeds geen mini-Golf...

Test: Volkswagen Polo, nog steeds geen mini-Golf...

Heeft de 6e generatie Volkswagen Polo het na de facelift in zich om uit de schaduw van zijn grote broer te komen, de legendarische Golf?

3,5 /5 Test: Audi A3, naar een hoger niveau met de facelift

Test: Audi A3, naar een hoger niveau met de facelift

Na de Sportback en de sedan krijgt de Audi A3 een nieuwe Allstreet-versie met zijn facelift voor 2024. Maar is dit het enige interessante nieuws in het gamma van de compacte Duitser?

3,7 /5 Test: Skoda Kodiaq 2024, Ruimte met de grote R

Test: Skoda Kodiaq 2024, Ruimte met de grote R

De tweede generatie Skoda Kodiaq bouwt verder op het succes van zijn voorganger met nog meer ruimte, nog meer praktische snufjes en nu ook een plug-inhybride motorisatie. Valt er nog iets op aan te merken?

4,0 /5 Test: Porsche Macan, even geslaagd als EV?

Test: Porsche Macan, even geslaagd als EV?

De Macan wordt volledig elektrisch in zijn nieuwe generatie. Laten we zien of deze sportieve SUV met batterijen en zonder uitlaten ons even enthousiast maakt achter het stuur.

Aanbevolen nieuwe auto's voor jou

Meer nieuwe auto's

Benzine, Manueel

€ 21.500

Benzine, Automaat

€ 27.547

Diesel, Manueel

€ 32.584

Benzine, Manueel

€ 23.748

Aanbevolen tweedehands auto's voor jou

Meer tweedehands auto's
€ 52.990
2019
105.433 km

Benzine, Automaat

€ 28.995
2011
65.000 km
€ 52.900
2021
1.500 km

Benzine, Automaat

€ 23.500
2020
30.212 km