Testen

Zin om te sporten?

Vind je de Range Sport met zijn V6 diesel SDV6 (290 pk) te bescheiden en de 5.0 V8 S/C benzine met 510 pk wat overdreven? Dan kun je voortaan kiezen voor de 4.4 SDV8 diesel met 340 pk en een vrachtwagenkoppel van 700 Nm.

  • Wouters Bruno
  • 12 november 2013
  • Land Rover
Voor- en nadelen
  • Doeltreffend in alle omstandigheden
  • Elegant en verfijnd voorkomen
  • Erg aangename motor
  • Comfort nog te bevestigen op onze wegen
  • Prijs schrikt af

Hij is nog maar net uit, maar de Range Rover Sport wordt voor modeljaar 2014 al verbeterd, waardoor hij nog wat aantrekkingskracht wint. Om te beginnen is er de nieuwe motor, die al beschikbaar was in de Range Rover en extra dosis pk’s en koppel levert tegenover de zescilinder. De winst in karakter en prestaties is welkom, het gaat hier ten slotte om de “Sport”-versie van de Range Rover.

De motor evolueerde lichtjes voor de Range Sport: het uitlaatsysteem telt nu twee intercoolers, een nieuw carter, nieuwe motorsteunen van gegoten aluminium (een gewichtsbesparing van 10 kg) en een geoptimaliseerde afstelling. Gekoppeld aan de sensationele ZF-automaat met acht versnellingen, onder meer gebruikt door BMW, levert dit blok in de Range Sport respectabele prestaties: 0 tot 100 km/u wordt afgelegd in 6,9 seconden, de topsnelheid bedraagt 225 km/u.  

Rijkere uitrusting

De uitrusting (standaard of optioneel) werd verrijkt met diverse rijhulpsystemen en andere technologie. De parkeerhulp heeft nu ook een functie om parkeerplaatsen te verlaten en een systeem dat de wagen automatisch in het midden van de parkeerplaats zet. Een camera waakt over de positie van de auto tegenover de wegmarkeringen en indien nodig trilt het stuur.   

Dezelfde camera dient om verkeersborden op te merken en herkent snelheidsbeperkingen, inhaalverboden en andere informatieborden. Deze nieuwigheden vullen het aanbod aan dat al bestond uit een adaptieve snelheidsregelaar met rijhulp in files of dodehoekbewaking en zicht van 360 graden, handig in moeilijk terrein.

Big Brother

Een nieuw systeem, dat InControl gedoopt werd, voegt nog meer verbindingsmogelijkheden toe. Deze app, beschikbaar voor iOS en Android, laat de bestuurder toe om op zijn smartphone functies te controleren zoals het brandstofpeil, de ruitenwisservloeistof, de bandendruk, de vergrendeling van de auto, het vervolg van het traject of de positie van de auto. InControl Secure volgt de auto bij diefstal en de functie InControl Wi-Fi verzekert een draadloze verbinding met een 3G wifi-hotspot.

Geen twijfel mogelijk, de Range Sport vervult zonder complexen zijn rol van luxe-SUV. We konden de capaciteiten van de dynamische Range beoordelen tijdens een presentatie in de Vogezen, op de grens tussen Zwitserland, Duitsland en Frankrijk. Herinner je dat de eerste Range Rover Sport zijn platform leende van de Discovery, terwijl de Sport van de laatste generatie samen met de nieuwe Range Rover ontwikkeld werd, waarvan hij het platform en de aluminium structuur overnam.

Echte Range

Resultaat: een aanzienlijke gewichtsbesparing en zeer overtuigende prestaties. Terwijl de Sport V8 benzine ongetwijfeld groeimarkten zoals Rusland en Azië overtuigt, heeft die weinig kans op een bloeiende carrière bij ons. Dat is minder het geval bij de V8 diesel die we hier testen.

Bij rustig gebruik is de V8 diesel een uitstekende leerling en zodra je erom vraagt komt hij krachtig voor de dag met stevige acceleraties en een knap geluid, dat helemaal niet klinkt zoals een diesel. Het interieur doet erg Brits aan en zet meteen de toon in vergelijking met de Duitse concurrenten. Een andere wereld, dit met leder beklede interieur.

Very british

In deze comfortabele omgeving rijden we met hetzelfde plezier over de Duitse Autobahn, de wegen door het Zwarte Woud ten oosten van de Vogezen en de moeilijke terreinen. Een Range zou geen Range zijn mocht hij niet schitteren in de meest extreme omstandigheden, zo belanden we uiteindelijk op een piste met skischans. Bijzonder steil; koude rillingen zijn verzekerd. De schans afdalen achter het stuur van een auto, letterlijk tegen de veiligheidsgordel geduwd, is een hele belevenis. De mannen van Land Rover waren echter niet te veeleisend voor de ‘arme’ journalisten: deze oefening was niet verplicht en we stopten in volle afdaling om terug te klimmen in de achteruitversnelling.

De Range Rover Sport is uniek. Aan het raffinement van de Range Rover voegt hij een dosis dynamisme toe zodat je een hoog tempo kunt aanhouden op wegen die zich daartoe lenen, zoals die tussen de Vogezen en het Zwarte Woud. En dat zonder toegevingen in het terrein, waar de Range Rover Sport overtuigt zoals een Defender. Grote kunst.

Meer lezen over:

Over de auteur: Wouters Bruno Bruno Wouters schrijft sinds 2005 voor Vroom. Als iets wielen en een motor heeft, is Bruno een gelukkig man.
Technologische evoluties boeien hem zeker, maar sensaties zoekt hij het liefst op plattelandswegen met een Morgan of met de motor.
Foto's ©: Bruno Wouters, Manufacturer. Source ©: Range Rover.

Aanbevolen tests voor jou

Meer tests
3,9 /5 Test: Audi SQ8 Sportback e-tron, kroon in gevaar?

Test: Audi SQ8 Sportback e-tron, kroon in gevaar?

De Audi SQ8 Sportback e-tron is officieel het summum van de elektrische SUV’s van Audi. Maar kan hij de dreiging van de modernere SQ6 e-tron weerstaan?

3,3 /5 Test: Volkswagen Polo, nog steeds geen mini-Golf...

Test: Volkswagen Polo, nog steeds geen mini-Golf...

Heeft de 6e generatie Volkswagen Polo het na de facelift in zich om uit de schaduw van zijn grote broer te komen, de legendarische Golf?

3,5 /5 Test: Mercedes B-Klasse, ondergewaardeerde alleskunner

Test: Mercedes B-Klasse, ondergewaardeerde alleskunner

Er wordt minder over gesproken, maar ook de Mercedes B-Klasse kreeg onlangs een facelift. En het is misschien wel het fijnste model van de compacte Mercedes-familie... Zolang die nog bestaat.

3,8 /5 Test: Porsche Taycan Turbo GT, meer dan 1.000 pk zonder schrik!

Test: Porsche Taycan Turbo GT, meer dan 1.000 pk zonder schrik!

Met de facelift wordt het Taycan-gamma verrijkt met een demonische Turbo GT van meer dan 1.000 pk. Eens kijken of we die kunnen temmen zonder angstzweet op een... nat circuit!

Aanbevolen nieuwe auto's voor jou

Meer nieuwe auto's

Benzine, Manueel

€ 21.500

Benzine, Automaat

€ 27.547

Diesel, Manueel

€ 32.584

Benzine, Manueel

€ 23.748

Aanbevolen tweedehands auto's voor jou

Meer tweedehands auto's

Benzine, Automaat

€ 28.995
2011
65.000 km
€ 52.990
2019
105.433 km

Benzine, Automaat

€ 23.500
2020
30.212 km
€ 52.900
2021
1.500 km