Testen

De nieuwe koning

Net als de Britse koningin of de thee om vijf uur, lijkt de Range Rover niet te onttronen. Het is een monument in de autowereld dat al 43 jaar meegaat. Zijn filosofie is onverstoorar, maar hij verandert altijd grondig om aan de top te blijven.

  • Piette François
  • 09 mei 2013
  • Land Rover
Voor- en nadelen
  • Comfort
  • Fenomenale veelzijdigheid
  • Onklopbaar in terrein
  • Overtuigende tdv6
  • Rijkelijk interieur
  • Schittert overal
  • Verbazingwekkend verbruik
  • Afmetingen (in de stad)
  • Forse prijs
  • Geen derde zitrij
  • Multimediasysteem loopt achter op duitse concurrentie

Vierde generatie

Na een carrière van meer dan veertig jaar, zit de Range nog maar aan zijn vierde generatie. Dat wil zeggen dat het basisidee juist is. Het concept is erg simpel: een voertuig ontwikkelen dat net comfortabel en op zijn gemak is in de stad als op de meest afgelegen wegen. De Range is geen SUV die zich laat afschrikken door het eerste trottoir en evenmin een pure terreinwagen die even comfortabel is als een landbouwmachine.

Eerder evolutie dan revolutie

Velen houden van deze Range, zoveel zelfs dat hij een mythe geworden is in de autowereld. Terwijl de eerste modellen steeds zeldzamer worden, hebben de klanten van de moderne versies aan het nobele Britse bedrijf gevraagd om niet te veranderen maar te verbeteren. En kijk, de designers zijn verfijnd tewerk gegaan. Ze kozen voor continuïteit met onveranderde proporties en algemene trekken.

De nieuwe Range is rijper en moderner, hij heeft een meer geavanceerde blik en verzorgde hoeken. Het is niet langer de rijdende kathedraal, maar een chique SUV. En dat zonder iets van zijn erfgoed te verliezen. Mooi.  

Gewichtsproblemen

In de loop der generaties is de Range Rover flink aangekomen, tot een buitensporig gewicht van 2,6 ton. Behalve op de wendbaarheid en de prestaties, woog dat zwaar op het verbruik. En dat is tegenwoordig fataal. Moeilijke tijden leiden tot drastische maatregelen. De ruggengraat van de Range is nu volledig uit aluminium. Het gewicht slonk: Land Rover spreekt van een winst tussen 300 en 420 kg, naargelang de versie.

Welkom aan boord

In het interieur straalt de Range nog altijd een absoluut unieke sfeer uit. De kleurencombinatie, materiaalkeuze en presentatie van de instrumenten tonen dat Land Rover weet hoe het een interieur moet ontwerpen. Warm, luxueus en altijd uitnodigend, een Range proef je tot in de kleinste details. Vijf personen kunnen ervan genieten en geen zeven, zoals bij steeds meer concurrenten.

Hoogvlieger

De bestuurder domineert de situatie. Je hebt nog altijd de indruk om in een soort aquarium door het verkeer te vliegen, zo groot is de vensterpartij. Alle bedieningen staan binnen handbereik en de instrumenten zijn helemaal digitaal, zoals het hoort in deze tijd, al tekenen de klassieke wijzers nog altijd present.

Terrain Response

De Range is even bekwaam op als naast het asfalt en beschikt over Terrain Response 2. Behalve de gebruikelijke modi (sneeuw, zand, rotsen, …) heeft het nu ook een automatische stand die de omstandigheden herkent en vervolgens de ophanging, de motor/versnellingsbak en de koetswerkhoogte in functie hiervan aanpast.

Van acht naar zes

Onder de motorkap van onze testversie ligt de bekende V6 diesel van de groep. In de Range was hij echter nog niet bekend, want in de laatste versies lagen alleen V8-motoren. Een logische evolutie, al blijft de lichtjes geëvolueerde V8 in de catalogus. Terug naar de V6. Dankzij het lagere gewicht blijven de prestaties op hetzelfde niveau als vroeger met de V8. Maar de grote kracht van deze motor is dat het verbruik en de CO2-uitstoot met bijna een kwart zijn gedaald. De 258 paarden en 600 Nm stoten nog maar 196 g/km uit.  

Indrukwekkend

Op de weg toont de Range een ongelooflijke knowhow. Het comfort is bovennatuurlijk: oneffenheden worden met gemak verteerd, terwijl de geluiddemping de indruk geeft dat je met een cottage op wielen onderweg bent. De Range overwint alle omstandigheden en legt tegelijk de passagiers in de watten.

Suprematie …

De bestuurder geniet een auto die de weg domineert. De V6 komt nooit kracht tekort, terwijl de automaat zacht schakelt tussen acht verzetten. Het wekt heel wat vertrouwen. Bij een dynamische rijstijl heeft de Range de neiging te rollen in bochten, maar het wordt nooit gevaarlijk of onstabiel. Hij herinnert de bestuurder er gewoon aan dat dit niet zijn cup of tea is. 

… op alle vlak

Als de omstandigheden verslechteren, etaleert Zijne Majesteit de Range pas echt zijn competenties. Slechte wegen, afgelegen paden, zandduinen, scherpe rotsen, modderige terreinen, bijna verticale hellingen: hij geeft nooit de indruk zich te moeten forceren. De bestuurder voelt zich in staat om de slechtste omstandigheden te confronteren, terwijl hij een kopje koffie drinkt en geniet van de uitstekende geluidsinstallatie.

Prijzen

Bij deze uitzonderlijke prestaties horen uitzonderlijke prijzen. En meer dan dat, want de prijzen beginnen bij 91.200 euro (HSE) en lopen op tot 114.900 euro voor de versie Autobiography. Vanaf de basisversie is de uitrusting al erg volledig, met onder meer verwarmde zetels, een pneumatische ophanging, parkeersensoren voor en achter, HDD-navigatie (die achterloopt op de nieuwste Duitse realisaties), een audiosysteem met 380 watt, klimaatregeling met drie zones, xenonkoplampen, …

Het verbruik wekt absoluut verbazing. We waren al gewend dat een Range een even grote eetlust had als een oger, maar nu volstaat ongeveer 10 l/100 km. Zelfs minder als de bestuurder zijn auto waardig en zacht behandelt.

Besluit

Dankzij zijn verbluffende veelzijdigheid kan de Range (bijna) alles. Het is de waardige erfgenaam van een lange reeks. Bovendien wordt de Range beschouwd als een meesterwerk in de autowereld, die onverzoenbare eigenschappen combineert. De zescilinder heeft niet het prestige van een V8, maar is ruim voldoende in gebruik en kan zelfs enkele GTI’s uitdagen. Buiten de gebaande wegen wordt hij onweerstaanbaar en maakt hij alle SUV belachelijk die gebouwd zijn om vooral borduurtjes te overwinnen. Ja, de Range Rover is duur, maar gezien zijn prestaties lijkt dat gerechtvaardigd. Een echte parel die zal dienen als maatstaf.

Meer lezen over:

Over de auteur: Piette François
Foto's ©: Manufacturer. Source ©: Land Rover.

Aanbevolen tests voor jou

Meer tests
3,3 /5 Test: Volkswagen Polo, nog steeds geen mini-Golf...

Test: Volkswagen Polo, nog steeds geen mini-Golf...

Heeft de 6e generatie Volkswagen Polo het na de facelift in zich om uit de schaduw van zijn grote broer te komen, de legendarische Golf?

3,9 /5 Test: Audi SQ8 Sportback e-tron, kroon in gevaar?

Test: Audi SQ8 Sportback e-tron, kroon in gevaar?

De Audi SQ8 Sportback e-tron is officieel het summum van de elektrische SUV’s van Audi. Maar kan hij de dreiging van de modernere SQ6 e-tron weerstaan?

3,7 /5 Test: Skoda Kodiaq 2024, Ruimte met de grote R

Test: Skoda Kodiaq 2024, Ruimte met de grote R

De tweede generatie Skoda Kodiaq bouwt verder op het succes van zijn voorganger met nog meer ruimte, nog meer praktische snufjes en nu ook een plug-inhybride motorisatie. Valt er nog iets op aan te merken?

3,5 /5 Test: Mercedes B-Klasse, ondergewaardeerde alleskunner

Test: Mercedes B-Klasse, ondergewaardeerde alleskunner

Er wordt minder over gesproken, maar ook de Mercedes B-Klasse kreeg onlangs een facelift. En het is misschien wel het fijnste model van de compacte Mercedes-familie... Zolang die nog bestaat.

Aanbevolen nieuwe auto's voor jou

Meer nieuwe auto's

Benzine, Automaat

€ 27.547

Benzine, Manueel

€ 23.748

Benzine, Manueel

€ 21.500

Diesel, Manueel

€ 32.584

Aanbevolen tweedehands auto's voor jou

Meer tweedehands auto's

Benzine, Automaat

€ 28.995
2011
65.000 km

Benzine, Automaat

€ 23.500
2020
30.212 km
€ 52.990
2019
105.433 km
€ 52.900
2021
1.500 km