Testen

Ecologisch correct

Eindelijk, de lente is gearriveerd en het mooie weer zou (?) er moeten aankomen. Met het zonnetje in het achterhoofd lijkt dit ons het ideale moment om eens langs wat cabrio’s te wandelen. Dat er daarbij zelfs eentje uit het koude Noorden komt kan verrassend lijken, maar dat die in tegenstelling van de verontreinigende mazoutverbranders, onze dierbare landlucht maar erg weinig polueert maakt hem helemaal interessant. Om maar te zeggen dat Saab zijn 9-3 cabrio van een geraffineerde turbo-motor op bioethanol heeft voorzien.
  • Piette François
  • 21 maart 2008
  • Saab
Voor- en nadelen
  • Aangename en geraffineerde motor
  • Comfort
  • Ecologisch karakter
  • Prima afwerking
  • Uitstekende zetels
  • Wegligging
  • Weinig wervelingen met open kap
  • Aerodynamisch gefluit
  • Autonomie
  • E85 onbeschikbaar in belgië
  • Instap achterin
  • Verbruik

 

 Presentatie

 

Het hele 9-3 gamma, inclusief de cabrio, kreeg onlangs een opfrisbeurt. Het voorfront werd fijngeslepen en oogt nu heelwat dynamischer. En het is niet alleen maar schijn want Saab werkt echt aan de dynamische capaciteiten van zijn modellen.


Motorisatie

Geblazen motoren horen al sinds jaar en dag tot het patrimonium van Saab. Traditiegetrouw gaat het ook hier om een viercilinder met lage-drukturbo. Om bioethanol te kunnen verbranden werd de gekende twee-liter enigszins onderhanden genomen. Zo uitgerust produceert hij bij 5.500 toeren 200pk en een mooi koppel van 300 Nm. Saab ziet zijn 9-3 cabrio in 8,2 seconden van 0 tot 100 sprinten en een top van 225 halen. In de automatische versie zakken de prestaties een beetje. De acceleratietest rondt hij dan af in 9,3 sec en bij 220 houdt hij het voor bekeken.

De motor past uitstekend bij de cabriofilosofie. Hij voelt soepeler aan als dat hij nerveus is en zijn rauwe stem wordt goed gedempt. De beschikbaarheid is groot en vanaf 2000 toeren klimt hij krachtig in de toeren. Dat de Zweden de turbo-know-how goed doorgrond hebben, is al langer geweten. De motor kan aan een zesbak of aan een automatische 5-bak gekoppeld worden. Wij waren in elk geval erg te spreken over de manuele zesbak die werkelijk geen enkel puntje van kritiek verdient.

Bioethanol, echte vooruitgang ?

Natuurlijk zullen er altijd voor- en tegenstanders van nieuwe techniek zijn. Eerst en vooral is er de totale CO2 productuitstoot, van oogst tot verbranding in de motor, die veel lager is als die van benzine. Bovendien maakt het hoge octaangetal bioethanol uiterst geschikt om in motoren met hoge compressie gebruikt te worden, terwijl de goede verbranding koppel en vermogen gunstig beïnvloedt. Toch is er één groot nadeel, de energetische waarde van bioethanol is gevoelig lager dan die van benzine. En verbruikt een motor die op E85 rijdt meer. Wat door ons testexemplaar met gemiddeld 12 liter bevestigd wordt. Gecombineerd met een reservoir van slechts 58 liter hebben we toch enkele twijfels over de autonomie. En dan hebben we het nog niet over de beschikbaarheid van biobrandstof. Zolang de productiecapaciteit onvoldoende blijkt, blijft de markt van bioethanol-wagens klein.  


Weggedrag

Wie al jaren met een Zweedse cabrio onderweg was zal even schrikken. De stijfheid van de koets nam namelijk spectaculair toe. De wegligging wordt plotseling van deze tijd en de auto stuurt strak en zeker. Wat in een veilige en gezonde wegligging resulteert, die op bochtige trajecten zelfs voor rijplezier zorgt. Goede remmen en het correct ontdubbelde stuur kunnen dit rijplezier alleen maat vergroten. De ophanging doet erg goed zijn werk en de “sport”-optie lijkt eerder overbodig.



Comfort

Een cabrio met vier plaatsen lijkt ons eerder bestemd te zijn voor rustigere ritjes over kalme wegen. Ook deze Saab gaat mee in deze zienswijze en biedt zijn passagiers een meer dan behoorlijk comfort. Zelfs met het dak naar beneden blijven wervelingen werkelijk tot een minimum beperkt. De demping is erg verzorgd en samen met de uitstekende stoelen hebben zelfs ruglijders in de Saab geen reden tot klagen. De binnenruimte is correct, met toch een klein minpuntje voor de achterzetels. Je hebt er niet zoveel ruimte, maar vergeleken bij sommige rivalen uit het segment valt het nog best mee. Ook de goed gedempte motor zorgt er met zijn aangename stem voor dat een ontspannen rit zo weinig mogelijk verstoord wordt. Toch word je bij hoge snelheden door enkele fluittonen eraan herinnerd dat je niet over een hard dak beschikt. De kofferruimte is met 352 liter behoorlijk, terwijl met het dak open toch nog 235 dm³ overblijven.

Prijzen en uitrusting

Wanneer de 9-3 van deze motorversie voorzien is, kan je hem enkel in de Vectoruitrusting bestellen en dat kost je toch 41.500 €. De utrusting is compleet en omvat oa automatische dualzone-airco, lederen stuur, glazen achterruit met ontdooiing, snelheidsregelaar, mistlichten, een boordcomputer en zowat alle rijhulpen die je je maar kan inbeelden (ESP, CBC, EBA, ABS, EBD, …). En dan hebben we het nog niet over het arsenaal airbags gehad. Die pakken de inzittenden in geval van een ongeval helemaal in, terwijl een opklappende rolbeugel voor extra bescherming zorgt bij een koprol.

In de optielijsten vinden we voor 1.500 € de automatische versnellingsbak terug. Een programmeerbare standverwarming kost je 625 euro’s terwijl de Bleutooth telefoon met stemherkenning je 650 € kost. Bi-xenonlichten verhogen de eindafrekening met 600 €, een regendetector kost je 150 €, de wegens de slechte zichtbaarheid rondom erg aanbevolen parkeersensoren kosten 360 € terwijl je voor een GPS met aangepaste en geëvolueerde sono tussen de 2500 en de 2900 euro’s moet ophoesten.



Conclusie


Eén ding staat vast. (Nog) Niet iedereen is overtuigd van de voordelen van Bioethanol en in ons vaderlandje is E85 zelfs nog niet verkrijgbaar. Toch zijn er heel duidelijke voordelen wat betreft CO-2 uitstoot. Dat je die voordelen dan nog in een erg aangename rijdende wagen als deze Sab 9-3 Cabrio vindt, is mooi meegenomen. Deze leuke en comfortabele wagen is dan ook een prima keuze als je een échte vier-zitscabrio zoekt.

Meer lezen over:

Over de auteur: Piette François
Foto's ©: Manufacturer, François Piette. Source ©: Saab.

Aanbevolen tests voor jou

Meer tests
3,3 /5 Test: Volkswagen Polo, nog steeds geen mini-Golf...

Test: Volkswagen Polo, nog steeds geen mini-Golf...

Heeft de 6e generatie Volkswagen Polo het na de facelift in zich om uit de schaduw van zijn grote broer te komen, de legendarische Golf?

3,7 /5 Test: Skoda Kodiaq 2024, Ruimte met de grote R

Test: Skoda Kodiaq 2024, Ruimte met de grote R

De tweede generatie Skoda Kodiaq bouwt verder op het succes van zijn voorganger met nog meer ruimte, nog meer praktische snufjes en nu ook een plug-inhybride motorisatie. Valt er nog iets op aan te merken?

3,5 /5 Test: Mercedes B-Klasse, ondergewaardeerde alleskunner

Test: Mercedes B-Klasse, ondergewaardeerde alleskunner

Er wordt minder over gesproken, maar ook de Mercedes B-Klasse kreeg onlangs een facelift. En het is misschien wel het fijnste model van de compacte Mercedes-familie... Zolang die nog bestaat.

3,9 /5 Test: Audi SQ8 Sportback e-tron, kroon in gevaar?

Test: Audi SQ8 Sportback e-tron, kroon in gevaar?

De Audi SQ8 Sportback e-tron is officieel het summum van de elektrische SUV’s van Audi. Maar kan hij de dreiging van de modernere SQ6 e-tron weerstaan?

Aanbevolen nieuwe auto's voor jou

Meer nieuwe auto's

Benzine, Manueel

€ 21.500

Benzine, Manueel

€ 23.748

Diesel, Manueel

€ 32.584

Benzine, Automaat

€ 27.547

Aanbevolen tweedehands auto's voor jou

Meer tweedehands auto's

Benzine, Automaat

€ 28.995
2011
65.000 km

Benzine, Automaat

€ 23.500
2020
30.212 km
€ 52.990
2019
105.433 km
€ 52.900
2021
1.500 km