Testen

Scandinavisch vuur

Vroom stelt jullie deze keer een wel erg exclusieve test voor. De Saab Turbo X is immers een erg beperkte serie waarvan slechts 2000 exemplaren geproduceerd worden. En die zijn allemaal al verkocht! Gelukkig zal de 9-3 2009 de technische basis van deze overgevitaminiseerde Saab erven, inclusief de motor. Ready for take-off?
  • Piette François
  • 18 november 2008
  • Saab
Voor- en nadelen
  • Knappe presentatie
  • Krachtige en muzikale motor
  • Manuele of automatische 6-bak
  • Motriciteit en grip
  • Interieurgeluiden
  • Parkingsensoren onmisbaar
  • Refelecties in achterruit
  • Verbruik

Herinneringen…

Goed dertig jaar geleden kwam Saab voor het eerst met een drukgevoede motor op de markt. Om dit even in het licht te stellen presenteert Saab ons de Turbo X die aan de 99/900 Black Turbo doet denken. Het lager gelegde chassis, de specifieke velgen, de wat geheimzinnige look en vooral de motor van 280 pk zorgen voor een aparte verschijning. Moest je toch een dergelijk exemplaar op de kop willen tikken, dan is het misschien goed om te weten dat de Saab 9-3 2009 verscheidene van deze attributen zal overerven.

Donder en bliksem

Zoals de traditie bij Saab het wil moet je het contactslot nog steeds achter de versnellingspook gaan zoeken. De V6 ontwaakt met een diepe, rauwe stem. Dat belooft! Met koude motor voel je de motor tot in je ingewanden en weet je dat er je heel wat plezier te wachten staat. Aanvankelijk rijdt de Turbo X net als elke andere 9-3 maar eens de olie de juiste temperatuur bereikt mag de rechtervoet ongegeneerd naar beneden getrapt worden. Dadelijk voel je dat het Turbo X-teken niet zomaar als versiering op het kofferdeksel staat. De diepe basstem geeft je al prompt een waarschuwing en de duw in je rug verdrijft elke twijfel: dit gaat verbazend goed vooruit! Vanaf 1700 toeren laat de mechaniek de paarden vrij en het duurt tot 5500 omw eer die wat kalmeren. Toch zal je maar raar of zelden hoger dan 4000 toeren moeten klimmen, zelfs als je er de pees wil opleggen. De 280 paardjes staan wel degelijk allemaal te trappelen. En bij gas loslaten wordt je nu ook bij Saab op enkele doffe plofjes in de uitlaat getrakteerd. Blijkbaar willen de Zweden het serieux ook even afleggen!

Zowel de manuele als de automatische versnellingsbak tellen zes versnellingen. Onze manuele bak liet zich aangenaam schakelen, maar was niet bijzonder snel. Maar de perfecte spreiding maakt veel goed.

Efficiëntie op vier wielen

We zagen al dat de TTiD het moeilijk had met 180 paarden en met nog eens 100 volbloeden meer zou de vooras helemaal de juiste richting kwijt geraken. Saab nam dus een goede beslissing door de aandrijving over de vier wielen te spreiden. En met een uitstekend resultaat! De Turbo X rijdt verbluffend efficiënt en bezit een optimale motriciteit, terwijl de auto lichtjes en dus veilig onderstuurd blijft. Het enige verwijt(je) dat we de Saab kunnen maken is dat de stuurinrichting wat communicatiever had mogen zijn.

Geklepper

Sport en comfort kunnen samengaan en Saab bewijst dit nog maar eens door van de ene kant een harde vering te voorzien die de wegoneffenheden goed doorgeven en van de andere kant stoelen in te bouwen die de naam en de faam van het merk waardig zijn. De stoelen zitten uitstekend en bieden een erg goede zijdelingse steun en bovendien zijn ze erg comfortabel. Het is dan ook jammer dat die positieve lijn niet naar de gebruikte materialen en assemblagekwaliteit werd doorgetrokken. De talrijke rammeltjes komen te dikwijls het mooie geluid van de V6 verstoren. Jammer! De interieurruimte is natuurlijk correct terwijl de bagageruimte erg bruikbaar is. Alleen zorgt de beige gekleurde hoedenplank voor heel wat reflecties in de achterruit.

Wachten tot het Salon...

We zeiden al dat de Saab Turbo X niet meer beschikbaar is. We zullen dus tot het Salon van Brussel moeten wachten om de 2009-versie te ontdekken. De nieuwe krijgt de V6 2.8 l van de Turbo X en erft ook de integrale transmissie. Maar dan wel in een bravere versie.

6 cilinders, drukvoeding, integrale transmissie en 280 nerveuze pk’s profileren de Turbo X niet als een specialist van de Economy Run. Toch moeten we toegeven dat het resultaat met 12 liter per honderd beter is als verwacht… Wat objectief gezien toch nog behoorlijk hoog is.

Conclusie

De Saab Turbo X is een auto die dankzij zijn krachtige V6 heel wat rijplezier schenkt. Hoewel deze motor niet echt meer van deze tijd is, bezorgt hij ons toch het plezier de integrale transmissie te mogen ontdekken die trouwens een serieuze troef betekent op het gebied van actieve veiligheid.

Meer lezen over:

Over de auteur: Piette François
Foto's ©: François Piette. Source ©: Saab.

Aanbevolen tests voor jou

Meer tests
3,5 /5 Test: Mercedes B-Klasse, ondergewaardeerde alleskunner

Test: Mercedes B-Klasse, ondergewaardeerde alleskunner

Er wordt minder over gesproken, maar ook de Mercedes B-Klasse kreeg onlangs een facelift. En het is misschien wel het fijnste model van de compacte Mercedes-familie... Zolang die nog bestaat.

3,7 /5 Test: Skoda Kodiaq 2024, Ruimte met de grote R

Test: Skoda Kodiaq 2024, Ruimte met de grote R

De tweede generatie Skoda Kodiaq bouwt verder op het succes van zijn voorganger met nog meer ruimte, nog meer praktische snufjes en nu ook een plug-inhybride motorisatie. Valt er nog iets op aan te merken?

3,9 /5 Test: Audi SQ8 Sportback e-tron, kroon in gevaar?

Test: Audi SQ8 Sportback e-tron, kroon in gevaar?

De Audi SQ8 Sportback e-tron is officieel het summum van de elektrische SUV’s van Audi. Maar kan hij de dreiging van de modernere SQ6 e-tron weerstaan?

3,3 /5 Test: Volkswagen Polo, nog steeds geen mini-Golf...

Test: Volkswagen Polo, nog steeds geen mini-Golf...

Heeft de 6e generatie Volkswagen Polo het na de facelift in zich om uit de schaduw van zijn grote broer te komen, de legendarische Golf?

Aanbevolen nieuwe auto's voor jou

Meer nieuwe auto's

Benzine, Manueel

€ 21.500

Diesel, Manueel

€ 32.584

Benzine, Manueel

€ 23.748

Benzine, Automaat

€ 27.547

Aanbevolen tweedehands auto's voor jou

Meer tweedehands auto's
€ 52.990
2019
105.433 km

Benzine, Automaat

€ 23.500
2020
30.212 km

Benzine, Automaat

€ 28.995
2011
65.000 km
€ 52.900
2021
1.500 km