Testen

El simpático

Zoals een pittige sangria, net genoeg om in de juiste stemming te geraken, is de Ibiza de ster van het Seat-gamma. De Ibiza is een jonge bruut. Nu ja ‘jong’, het huidige model werd al in 2008 voorgesteld. Een kleine verbouwing van de voorgevel en enkele upgrades later is hij klaar voor de volgende ronde.
  • Piette François
  • 23 maart 2012
  • Seat
Voor- en nadelen
  • Dynamisch weggedrag
  • Rijpositie
  • Soepele en aangename 1.6 tdi
  • Uitstekende zetels (fr)
  • Verleidelijke lijn
  • Geen automaat in diesel
  • Toegang de achterste plaatsen (sc-versie)
  • Zichtbare kwaliteit sommige plastics

Verduivelde premies

In de tijd van de federale premies werd de Ibiza bijna alleen verkocht met de 1.2 TDI met 75 pk. Een motor die zuinig is als een kameel, maar helaas ook even traag. Sinds het verdwijnen van die premies in 2012 beleven de benzineversies hun grote comeback: maar liefst vier op de tien verkochte Ibiza’s is nu uitgerust met een benzinemotor. Bij de diesels speelt de 1.6 TDI met 90 pk nu de hoofdrol.

Beter …

… een pittige kleine dan een grote luiaard. Met zo’n enthousiasme maakt de Ibiza zonder twijfel deel uit van de eerste categorie. Deze kleine facelift doet daar nog een schepje bovenop, zonder dat het koetswerk vervalt een in een vulgair dopinggeval. De aanpassingen bestaan uit: een hertekende voorkant (grille en bumper), nieuwe led-dagrijverlichting (met xenonlampen) en een nieuwe achterbumper. Op de FR-versie (die nu de Sport-versie vervangt) krijgen de achterlichten een sportiever indeling in de vorm van een V.

Nog altijd drie koetswerken

Een strandversie zonder dak en met een touwtje als deur staat niet op het programma, maar wel een driedeurscoupé (SC), een vijfdeursberline en een break (ST). Niets nieuws dus, ware het niet dat de sportieve varianten nu ook als break aangeboden worden: die is nu beschikbaar in de afwerking FR met 1.4 TSI (150 pk).

De motoren

Qua motoren is de Ibiza even vrijgevig als een politicus in verkiezingstijd: we tellen maar liefst zeven benzinemotoren, van de 1.2 met 60 pk tot de 1.4 TSI met 150 pk. De keuze omvat ook de uitstekende 1.2 TSI met 105 pk. Er zijn vier diesels: de 1.2 TDI met 75 pk (E-ecomotive met 3,4 l/100 km en 89 g CO2/km), de 1.6 TDI met 90 of 105 pk en, voor de FR-versie, de 2.0 TDI met 143 pk (!). Alleen de 1.2 en de 1.4 TSI zijn beschikbaar met DSG-bak (automaat met dubbele koppeling en zeven versnellingen). Jammer voor de dieselaars …

En de verbluffende Cupra met 180 pk? Die keert eind dit jaar terug.

Kwaliteitsboost

Het interieur werd her en der aangepast: een nieuw ontwerp voor de automatische klimaatregeling, nieuwe gekleurde oppervlakken, verbeterde tellers en een groter handschoenkastje (10, 7 liter).

Achter het stuur

Binnenin worden we nog altijd verleid door de sportieve sfeer van de Ibiza. Sportief en kwalitatief, want de feeling van de knoppen en schakelaars is een premiummodel waardig. Enkele kunststoffen ogen daarentegen nog altijd vrij goedkoop. De positie achter het stuur is uitstekend en, uitzonderlijk voor een niet-Duitse auto, niet alleen voor wie kleiner is dan 1,80 meter.

Zowel vooraan als achteraan is er genoeg plaats, zeker in de ST-versie met zijn extra hoofdruimte achterin. De beenruimte is correct, maar grote jongens zullen het nogal krap vinden. Geen wonder, in een Tupperware steek je ook geen volledige kalkoen.

Genoeg gepalaverd, tijd om te rijden. In de versie 1.6 TDI 105 kon de Ibiza ons zeker verleiden tijdens deze avant-premièretest: een zachte en stille motor, een precieze voortrein, onberispelijke dynamische kwaliteiten, een eervol comfort en uitstekende zetels. Veel kunnen we hem niet verwijten.

De versie FR TSI met 150 pk voegt extra uitstraling en de zachtheid van een benzinemotor toe. Zijn soepelheid en hernemingen bij lage toeren bevallen ons, maar we betreuren zijn gebrek aan karakter bij hoge toeren. De DSG-bak bekoort ons nog altijd met zijn levendigheid en flitsende schakelovergangen, maar zijn progressiviteit had wat verfijnder mogen zijn. Een beetje te optimistisch op het gaspedaal duwen (zeker bij vertrek) en hop, hij glijdt weg.

Prijzen

De basisversie Entry (zonder opties), alleen leverbaar met de 1.2 met 60 pk, kost 10.550 euro als driedeurs. De Ibiza vijfdeurs 1.6 TDI, die het gros van de verkoop zal uitmaken, wordt aangeboden voor 15.140 euro in de afwerking Reference en voor 16.660 euro als Style.

We merken ook nog op dat Seat besloten heeft om te stoppen met de kortingenoorlog en zich concentreert op optiepakketten die een complete uitrusting bieden voor een lage prijs.

Meer lezen over:

Over de auteur: Piette François
Foto's ©: Manufacturer. Source ©: Seat.

Aanbevolen tests voor jou

Meer tests
3,5 /5 Test: Mercedes B-Klasse, ondergewaardeerde alleskunner

Test: Mercedes B-Klasse, ondergewaardeerde alleskunner

Er wordt minder over gesproken, maar ook de Mercedes B-Klasse kreeg onlangs een facelift. En het is misschien wel het fijnste model van de compacte Mercedes-familie... Zolang die nog bestaat.

3,3 /5 Test: Volkswagen Polo, nog steeds geen mini-Golf...

Test: Volkswagen Polo, nog steeds geen mini-Golf...

Heeft de 6e generatie Volkswagen Polo het na de facelift in zich om uit de schaduw van zijn grote broer te komen, de legendarische Golf?

3,7 /5 Test: Skoda Kodiaq 2024, Ruimte met de grote R

Test: Skoda Kodiaq 2024, Ruimte met de grote R

De tweede generatie Skoda Kodiaq bouwt verder op het succes van zijn voorganger met nog meer ruimte, nog meer praktische snufjes en nu ook een plug-inhybride motorisatie. Valt er nog iets op aan te merken?

3,9 /5 Test: Audi SQ8 Sportback e-tron, kroon in gevaar?

Test: Audi SQ8 Sportback e-tron, kroon in gevaar?

De Audi SQ8 Sportback e-tron is officieel het summum van de elektrische SUV’s van Audi. Maar kan hij de dreiging van de modernere SQ6 e-tron weerstaan?

Aanbevolen nieuwe auto's voor jou

Meer nieuwe auto's

Benzine, Manueel

€ 23.748

Benzine, Automaat

€ 27.547

Benzine, Manueel

€ 21.500

Diesel, Manueel

€ 32.584

Aanbevolen tweedehands auto's voor jou

Meer tweedehands auto's

Benzine, Automaat

€ 28.995
2011
65.000 km
€ 52.990
2019
105.433 km
€ 52.900
2021
1.500 km

Benzine, Automaat

€ 23.500
2020
30.212 km