Testen

Smart Brabus: klein maar dapper !

De kleine Smart is een echte stadsmus en nadat hij onlangs volledig werd vernieuwd, mag je zeggen dat hij nu een compleet gamma motoren kan aanbieden. Buiten de economische CDI en MHD werd er immers ook een exclusieve versie ontwikkeld door Brabus. De Duitse tuner is gespecialiseerd in Mercedes en heeft stevig aan de turbodruk gedraaid om de kleine haast 100 pk te geven.







Presentatie
  • Piette François
  • 07 oktober 2008
  • Smart
0,5
VROOM-score
  • 0,5
    Prestatie
  • 0,5
    Wegligging
  • 0,5
    Comfort
  • 0,5
    Uitrusting
  • 0,5
    Veiligheid
  • 0,5
    Prijs-kwaliteit
  • 0,5
    Verbruik
  • 0,5
    Globaal
Voor- en nadelen
  • Aantrekkelijke aankoopprijs
  • Exclusiviteit
  • Handelbaarheid in de stad
  • Makkelijk parkeren
  • Verbluffende prestaties
  • Weggedrag (op goede wegen)
  • Beperkt gebruik
  • Comfort
  • Geluidsdemping
  • Prijs!
  • Standaarduitrusting
  • Verbuik bij dynamisch rijden
  • Versnellingsbak

Presentatie

De Smart Brabus krijgt alles wat een sportieve wagen hoeft te hebben, maar doet dit discreet. Dubbele uitlaat, grotere wielkasten, ruimere luchtinlaten en bredere velgen maken dat de Brabus zich onderscheidt, maar hij blijft chique. Gepast en niet overdreven! In zijn zwarte kleedje ziet de Smart Brabus er dan ook erg verleidelijk en trendy uit.

98 pk voor 780 kilo !

De kleine driecilinder van 1000 cc werd tot 98 pk en 140 Nm opgekitteld. Genoeg om de Smart behoorlijk dynamisch vooruit te kunnen stuwen, aangezien die slechts 780 kg op de weegschaal zet. De gerobotiseerde versnellingsbak is dezelfde als in de andere versies en telt dus vijf gangen. Toch is er een klein en leuk onderscheid: hier krijgen we paddels achter het stuur!

Aan het rode licht verbaast de Brabus vriend en vijand. In de eerste versnellingen lijken de anderen wel ter plaatse te trappelen. De kleine driecilinder gromt dat het een lust is en klimt als een berggeit in de toeren. De klank is een mengeling van allerhande mechanische geluiden, maar zorgt voor ambiance. Hoewel we een voorkeur hebben voor gerobotiseerde bakken, reageert die toch heel wat overtuigender in manuele bediening als in automatische modus. Maar we zijn hier ver verwijderd van de snelheid en de zachtheid van een versnellingsbak met dubbele koppeling.

Wegligging

Met zijn specifieke ophanging bijt de Brabus zich goed vast in de bitumen. Maar toch is het oppassen voor een te groot optimisme. Zeker in vochtige omstandigheden doet het ESP overuren en is het maar te hopen dat het geen forfait geeft. Het ESP is trouwens niet uitschakelbaar….en dat is maar goed ook. Met zijn erg korte wielbasis zou de Brabus immers constant rondjes rond zijn middelpunt draaien. Ook op de autosnelwegen is het oppassen geblazen aangzien de Smart behoorlijk last heeft van laterale zijwind. De remmen zijn typisch Smart en in dit geval betekent dat te weinig gevoel, sponzig en van slappe remkracht dadelijk over naar bijtend en zelfs te sterk.

Comfort

Iedereen weet ondertussen dat het comfort van een Smart eerder beperkt is. En met een hardere ophanging en laag-profielbanden wordt het er uiteraard niet beter op. Je wordt dus nogal dooreen geschud tijdens het rijden. Bij langere ritten dreunt de motor wat en vervult hij het interieur met zijn typische sound, die bovendien door rol- en windgeluiden bijgestaan wordt. Je zit behoorlijk in de Smart, maar de rijpositie heeft toch te leiden van de beperkte regelmogelijkheden.

Prijzen en uitrusting

Voor een kleine tweezitter zijn 16.795 € een behoorlijke bom geld. De prestaties zijn natuurlijk erg goed, maar toch verlaat je bij voorkeur niet te dikwijls de stadsgrenzen. Zo werd de top op 155 kmh begrensd, wat al 10 kmh sneller is als de gewone versie. Toch is het duidelijk dat de serie-uitrusting wat completer had gemogen. Stuurbekrachtiging, pre-radiouitrusting of airco zijn…opties!

Terwijl Smart een gemiddelde van 5,2 liters per honderd voorziet mag je toch op 8 liter rekenen als je rechtervoet graag de paardjes voedt. Wat uitstoot betreft, houdt de Smart het bij 124 gr CO2 per kilometer.

Conclusie

De Smart Brabus richt zich vooral naar de stadsbewoner met hang naar exclusiviteit. Zijn nervositeit zal menigeen verbazen en de prestaties zijn meer dan merkwaardig. Maar de hoge prijs en het beperkte comfort vormen een belangrijke hindernis. Dus blijft het jullie eigen keuze, want de Smart gebruik je best…alleen.

Meer lezen over:

Over de auteur: Piette François
Foto's ©: François Piette. Source ©: Smart.

Aanbevolen tests voor jou

Meer tests
3,3 /5 Test: Volkswagen Polo, nog steeds geen mini-Golf...

Test: Volkswagen Polo, nog steeds geen mini-Golf...

Heeft de 6e generatie Volkswagen Polo het na de facelift in zich om uit de schaduw van zijn grote broer te komen, de legendarische Golf?

3,7 /5 Test: Skoda Kodiaq 2024, Ruimte met de grote R

Test: Skoda Kodiaq 2024, Ruimte met de grote R

De tweede generatie Skoda Kodiaq bouwt verder op het succes van zijn voorganger met nog meer ruimte, nog meer praktische snufjes en nu ook een plug-inhybride motorisatie. Valt er nog iets op aan te merken?

4,0 /5 Test: Porsche Macan, even geslaagd als EV?

Test: Porsche Macan, even geslaagd als EV?

De Macan wordt volledig elektrisch in zijn nieuwe generatie. Laten we zien of deze sportieve SUV met batterijen en zonder uitlaten ons even enthousiast maakt achter het stuur.

3,5 /5 Test: Audi A3, naar een hoger niveau met de facelift

Test: Audi A3, naar een hoger niveau met de facelift

Na de Sportback en de sedan krijgt de Audi A3 een nieuwe Allstreet-versie met zijn facelift voor 2024. Maar is dit het enige interessante nieuws in het gamma van de compacte Duitser?

Aanbevolen nieuwe auto's voor jou

Meer nieuwe auto's

Benzine, Automaat

€ 27.547

Benzine, Manueel

€ 21.500

Benzine, Manueel

€ 23.748

Diesel, Manueel

€ 32.584

Aanbevolen tweedehands auto's voor jou

Meer tweedehands auto's
€ 52.900
2021
1.500 km

Benzine, Automaat

€ 23.500
2020
30.212 km

Benzine, Automaat

€ 28.995
2011
65.000 km
€ 52.990
2019
105.433 km