Testen

SsangYong Tivoli 1.6 Diesel: de verrassende outsider!

SsangYong is een merk dat al heel wat verrassingen presenteerde. Tot voor kort stond de naam gelijk aan weinig flatterende producten die het in België moeilijk hadden om voet aan de grond te krijgen. Vandaag kan SsangYong terugvallen op nieuwe investeringen van de Mahindra-groep en het resultaat daarvan mogen we al meteen ontdekken in een echt verrassend nieuwe Tivoli.

  • Piette François
  • 16 oktober 2015
  • Ssangyong
2,4
VROOM-score
  • 3,0
    Prestatie
  • 0
    Wegligging
  • 4,0
    Comfort
  • 4,0
    Uitrusting
  • 0
    Veiligheid
  • 4,0
    Prijs-kwaliteit
  • 0
    Verbruik
  • 4,0
    Globaal
Voor- en nadelen
  • Garantie van 5 jaar/100.000 km
  • Grote keuze aan varianten
  • Koetswerk/interieur
  • Krachtige en soepele motor
  • Beperkt dealernetwerk (in ontwikkeling)
  • De standaard gemonteerde set banden
  • Volume koffer (4x4)

En de Tivoli heeft zijn start niet gemist. Hij werd dit jaar gelanceerd en vond zijn weg al naar 4.500 klanten. SsangYong wil volgend jaar 100.000 stuks verkopen en dat lijkt een haalbare kaart nu ook een 4x4 en een dieselversie beschikbaar zijn. Vooral die laatste kan het in België goed doen, gezien de populariteit van diesel bij ons.

Enkele cijfers
SUV’s bouwen is de core business van SsangYong, maar met deze Tivoli komen ze toch op nieuw terrein. Hij is 4,20 meter lang en dat is iets meer dan bijvoorbeeld een Renault Captur, maar daar tegenover biedt hij wel een erg ruim interieur. Wie achteraan zit, zou zweren dat de wagen veel groter lijkt dan hij werkelijk is. Wat het volume van de koffer betreft, daar hangt alles af van de versie die je kiest. Met voorwielaandrijving is de koffer een acceptabele 423 liter groot. Rij je met een 4x4 dan is die slechts 327 liter groot en dat is toch eerder aan de kleine kant.

Praktisch
Hij kan dan niet meteen concurreren met zijn collega’s die kunnen uitpakken met ingenieuze bagageoplossingen, dat maakt ‘m niet minder praktisch. Hij heeft een achterbank die je in 60/40 verhouding kunt neerklappen en die je een vlakke laadvloer oplevert. Verder zijn er doorheen het interieur handige vakken voorzien waar je je dagdagelijkse spullen in kan opbergen.

Diesel
Nadat we eerste met de 1.6 benzineversie hebben kennisgemaakt, die van goede wil is maar toch wat inhoud mist, stappen we snel over naar de diesel. Deze motor werd door SsangYong gebouwd en genereert 115 pk aan 3.400 tr/min en heeft een koppel van 300 Nm aan 1.500 tr/min. Je kan kiezen voor een manuele of een automatische versnellingsbak (beiden met zes verhoudingen) en een aandrijving die enkel de voorwielen aandrijft ofwel een 4x4 is. Aan jou de keus! De fabrikant geeft nog mee - en onderschrijft die cijfers bovendien met het juiste certificaat - dat de diesel met voorwielaandrijving en manuele zesbak een CO2-uitstoot heeft van 109 gr/km.

Indrukken
De Tivoli is een verrassende ontdekking! Eentje die bovendien geen lessen hoeft te krijgen van de concurrentie. De afwerking is goed, de uitrusting volledig (SsangYong biedt zelfs de optie om voor geventileerde stoelen vooraan en een multimediascherm van 7 inch te kiezen) en het interieur is genereus met ruimte. Eens op weg zijn we aangenaam verrast door het rijgedrag: comfortabel, stil en eenvoudig te besturen. De Tivoli diesel is kwiek, maar ook een allemansvriend.

Krachtige motor
Maar wat achter het stuur echt opvalt, is de motor die maximaal profiteert van zijn hoge koppel. Vanaf de lage toerentallen biedt de diesel flukse hernemingen aan die bovendien erg subtiel zijn qua geluid. De verhoudingen van de versnellingsbak zijn goed gespreid en op de bak zelf valt weinig aan te merken. Hij schakelt wat stroef, maar dat is ook de enige kritiek die je ‘m kunt aanwrijven.

Is alles dan goed aan deze Tivoli? Neen, de banden die gemonteerd zijn wanneer de wagen uit de fabriek rolt, doen de Tivoli geen eer aan: wanneer het wegdek nat is, dan schuift hij over zijn voorwielen wanneer hij fluks de bocht door moet. Een euvel dat eenvoudig op te lossen is… Je kan beter voor degelijke banden kiezen in plaats van een extra gadget aan boord. Het chassis zelf is goed gebouwd en beperkt het overhellen van het koetswerk tijdens het betere bochtenwerk.

Prijs
SsangYong biedt je drie verschillende afwerkingsniveau’s aan. De eerste (Crystal genaamd) biedt al cruise control en airco aan. Met een prijskaartje van 14.990 euro voor de benzine en 17.490 euro voor de diesel biedt de Tivoli veel waar voor zijn geld. Leuk, goed vormgegeven en niet duur: wat wil een mens nog meer? Een goede set banden, dat dan weer wel…

Conclusie
Met deze dieselversie in het aanbod zit de Tivoli klaar om uit de startblokken te schieten en op te klimmen in de verkoopstatistieken. De motor geeft ‘m een erg aangenaam rijkarakter en hij heeft de juiste rijeigenschappen. Wie opzoek gaat naar zijn volgende compacte SUV mag gerust de Tivoli tot de kanshebbers rekenen: handig, goed geprijsd en aangenaam om mee te rijden. Hij heeft alles om het je naar je zin te maken. Hou wel de nodige euro’s opzij om ‘m met een goede set banden uit te rusten. Dat zal een wereld van verschil maken.

Meer lezen over:

Over de auteur: Piette François

Aanbevolen tests voor jou

Meer tests
3,3 /5 Test: Volkswagen Polo, nog steeds geen mini-Golf...

Test: Volkswagen Polo, nog steeds geen mini-Golf...

Heeft de 6e generatie Volkswagen Polo het na de facelift in zich om uit de schaduw van zijn grote broer te komen, de legendarische Golf?

3,9 /5 Test: Audi SQ8 Sportback e-tron, kroon in gevaar?

Test: Audi SQ8 Sportback e-tron, kroon in gevaar?

De Audi SQ8 Sportback e-tron is officieel het summum van de elektrische SUV’s van Audi. Maar kan hij de dreiging van de modernere SQ6 e-tron weerstaan?

3,7 /5 Test: Skoda Kodiaq 2024, Ruimte met de grote R

Test: Skoda Kodiaq 2024, Ruimte met de grote R

De tweede generatie Skoda Kodiaq bouwt verder op het succes van zijn voorganger met nog meer ruimte, nog meer praktische snufjes en nu ook een plug-inhybride motorisatie. Valt er nog iets op aan te merken?

3,5 /5 Test: Mercedes B-Klasse, ondergewaardeerde alleskunner

Test: Mercedes B-Klasse, ondergewaardeerde alleskunner

Er wordt minder over gesproken, maar ook de Mercedes B-Klasse kreeg onlangs een facelift. En het is misschien wel het fijnste model van de compacte Mercedes-familie... Zolang die nog bestaat.

Aanbevolen nieuwe auto's voor jou

Meer nieuwe auto's

Benzine, Manueel

€ 21.500

Benzine, Automaat

€ 27.547

Diesel, Manueel

€ 32.584

Benzine, Manueel

€ 23.748

Aanbevolen tweedehands auto's voor jou

Meer tweedehands auto's

Benzine, Automaat

€ 28.995
2011
65.000 km
€ 52.900
2021
1.500 km
€ 52.990
2019
105.433 km

Benzine, Automaat

€ 23.500
2020
30.212 km