Testen

Het wachten waard !

Beging dit jaar liet Subaru ons kennis maken met hun allereerste dieselmotor in de Lagacy/Outback. En het werd een heuse ontdekking! De Japanse ingenieurs bleven trouw aan de tradities en bouwden als eersten een boxer-diesel. De motor overtuigde ons zozeer dat we haast niet konden wachten om hem ook in andere modellen te kunnen testen. Met de verschijning van de Forester 2.0D is het nu zover.
  • Piette François
  • 24 september 2008
  • Subaru
Voor- en nadelen
  • Complete uitrusting
  • Erg aangename motor
  • Goed gekozen prijzen
  • Leuk weggedrag
  • Soberheid
  • Bediening van versnellingsbak
  • Geen automaat
  • Teveel hard plastic
  • Uitrustingspolitiek

Verwacht model

De verkoop van de Legacy heeft, dankzij de diesel, een herstart genomen, zonder daarbij echter een hoge vlucht te nemen. Daarvoor zijn er heel wat redenen. Het model is niet van de jongste en is zelfs de nestor van het merk. De motor ontwikkelt 150 pk, wat fiscaal afgestraft wordt en zowel particulieren als firma’s zijn niet tuk op extra uitgaven. En ongekend maakt onbemind, hoewel dit in dit geval uiterst onverdiend is.

Maar het lijkt erop dat veel klanten op de komst van de Forester diesel gewacht hebben. Het model was al gekend voor zijn goede weggedrag en zijn uitgebreide inzetbaarheid. Van zuinige en koppelrijke motoren was er echter nooit sprake en enkel de 2,5T kon voldoende koppel voorleggen, maar sneuvelde als het op soberheid aankwam. Maar genoeg daarvan want met de komst van de diesel worden al die verzuchtingen opzij geschoven.

Een indrukwekkende motor…op de weg !

Op paper heeft de motor niets wat hem boven de concurrentie lijkt te doen uitstijgen. Uiteraard zijn 147 pk (150 in de Legacy) niet niks, maar er zijn er die heel wat meer te bieden hebben. Maar volgens de jongens van Subaru is vermogen kweken helemaal niet zo moeilijk. Een koppel van 350 Nm toveren is echter andere koek. Temeer daar deze waarden aan erg lage toerentallen geleverd worden. Het maximale vermogen staat er al op slechts 3600 toeren, terwijl het koppel van 1800 tot 2400 omw piekt.
 Op de weg is de werkingsstilte gewoonweg verbluffend en je hoort de boxer pas in de hoge toeren waar hij dan het mooie en kenmerkende geluid van een boxer vrijlaat. Van bij de laagste toeren is er voldoende koppel en laat hij de Forester snel en krachtig in de toeren klimmen. Deze motor durven we een echt pareltje noemen en hij weet op alle toerentallen de bestuurder van zijn kwaliteiten te overtuigen. Onnodig dus om hoog in de toeren te klimmen, waar hij trouwens een beetje gesmoord lijkt te worden. En in tegenstelling met zijn benzinebroers lijkt hij vastbesloten om erg zuinig met het dure vocht om te springen. Het gemiddeld verbruik van de door ons geteste Comfort zou volgens Subaru rond de 6,3 l/100 km moeten liggen terwijl de uitstoot 167 gr/km bedraagt. De Luxury en Executive versie zouden 6,4 lier verbruiken, terwijl de CO2-uitstoot 170 bedraagt.

Een specifieke versnellingsbak

De Legacy wordt enkel met een 5-bak aangeboden, maar de Forester krijgt de 6- bak die binnenkort ook onder de Impreza 2.0D zal gemonteerd worden. Hij werd erg goed gespreid en koppelt prestaties en goede hernemingen aan lage toerentallen op de autosnelweg (2200 toeren aan 120 kmh). Minder te spreken zijn we over de bediening van de bak. De slag van de pook is veel te lang, terwijl de zijdelingse verplaatsingen net veel te klein lijken. Zo schakel je geregeld naar vijf in plaats van naar drie.

Opmerkelijk ophangingscompromis

Het lijkt wel een specialiteit van het huis te zijn, maar het ophangingscompromis van deze Forester is opmerkelijk geslaagd. Op minder begane paden trekt de Forester zich erg goed uit de slag en laat hij verscheidene rivalen ver achter zich. Maar de echte krachttoer is toch dat Subaru er in geslaagd is om een ophanging te bouwen waarbij je zowel offroad kan gaan , als comfortabel over slechte wegen te zweven. En zelfs tijdens lange trajecten weet hij te overtuigen door zijn hoog niveau van rijcomfort, dat door de uitstekende geluidsdemping nog eens verhoogd wordt. Toch een kleine opmerking over de bekleding van de stoelen. Terwijl de lederen omhulsels van goede kwaliteit lijken te zijn, stellen we ons toch vragen over de stoffen exemplaren waarvan de bekleding erg fragiel lijkt te zijn. En terwijl de assemblage werkelijk kritiekloos is, kunnen onze ogen maar moeilijk wennen aan de matige kwaliteit van sommige kunststofdelen.

Prijzen

De Forester 2.0D Comfort kan vanaf 27.990 € de jouwe zijn. Voor die prijs monteert de constructeur lichtmetalen velgen van 16 duim, iPod-aansluiting, elektrisch bediende en verwarmde spiegels, automatische airco, cruise control,een lederen stuur, radio-CD met 4 luidsprekers, verwarmde stoelen vooraan en het VDC (ESP volgens Subaru). Een lijst die trouwens ver van volledig is. De hogere uitrustingsvarianten bieden daarenboven nog 17-duims lichtmetaal aan, dakrails, Xenon-verlichting, hi-fi en leder op de stoelen.

De prijs kan dan tot 33990 € stijgen. En nog meer als je voor één van de twee opties laat verleiden. Metaalkleur kost 460 € extra en de ombouw naar lichte vracht kost 1000 €.

Meer lezen over:

Over de auteur: Piette François
Foto's ©: Manufacturer. Source ©: Subaru.

Aanbevolen tests voor jou

Meer tests
3,5 /5 Test: Audi A3, naar een hoger niveau met de facelift

Test: Audi A3, naar een hoger niveau met de facelift

Na de Sportback en de sedan krijgt de Audi A3 een nieuwe Allstreet-versie met zijn facelift voor 2024. Maar is dit het enige interessante nieuws in het gamma van de compacte Duitser?

4,0 /5 Test: Porsche Macan, even geslaagd als EV?

Test: Porsche Macan, even geslaagd als EV?

De Macan wordt volledig elektrisch in zijn nieuwe generatie. Laten we zien of deze sportieve SUV met batterijen en zonder uitlaten ons even enthousiast maakt achter het stuur.

3,7 /5 Test: Skoda Kodiaq 2024, Ruimte met de grote R

Test: Skoda Kodiaq 2024, Ruimte met de grote R

De tweede generatie Skoda Kodiaq bouwt verder op het succes van zijn voorganger met nog meer ruimte, nog meer praktische snufjes en nu ook een plug-inhybride motorisatie. Valt er nog iets op aan te merken?

3,3 /5 Test: Volkswagen Polo, nog steeds geen mini-Golf...

Test: Volkswagen Polo, nog steeds geen mini-Golf...

Heeft de 6e generatie Volkswagen Polo het na de facelift in zich om uit de schaduw van zijn grote broer te komen, de legendarische Golf?

Aanbevolen nieuwe auto's voor jou

Meer nieuwe auto's

Benzine, Manueel

€ 21.500

Benzine, Manueel

€ 23.748

Diesel, Manueel

€ 32.584

Benzine, Automaat

€ 27.547

Aanbevolen tweedehands auto's voor jou

Meer tweedehands auto's
€ 52.990
2019
105.433 km
€ 52.900
2021
1.500 km

Benzine, Automaat

€ 28.995
2011
65.000 km

Benzine, Automaat

€ 23.500
2020
30.212 km