Testen

Een demonstratie

Tot nu toe leed de Subaru Impreza sterk onder de afwezigheid van een diesel in het gamma en was hij hoofdzakelijk gekend door de prestaties van de ultra performante WRX STI. Stap voor stap en model per model wordt het hele gamma van de nieuwe diesel voorzien en daarmee wordt hopelijk de ommekeer gestart. De Impreza is de volgende in de rij en we mogen nu al zeggen dat het lange wachten de moeite waard was.
  • Piette François
  • 27 november 2008
  • Subaru
Voor- en nadelen
  • Erg aangename motor
  • Toegankelijkheid 4 plaatsen
  • Uitstekend onderstel
  • Verhouding prijs/prestaties/uitrusting
  • Zichtbaarheid rondom
  • Bediening van versnellingsbak
  • Bepaalde uitrusting niet beschikbaar
  • Calibrering stuurinrichting
  • Geen 136 pk versie (taxen)

Een boxer diesel

Het blok van Subaru is de enige dieselmotor ter wereld met tegenoverliggende cilinders. De prestaties liggen zowat in het gemiddelde van wat de concurrentie presenteert. De 2 liter levert 150 pk bij 3600 toeren terwijl het koppel tussen 1800 omw en 2400 toeren bij 350 Nm piekt. Voor het C-segment zijn dit echter behoorlijk hoge cijfers en zo klasseert de Impreza zich tussen de krachtigste van zijn klasse. En je herkent hem ook dadelijk: op de motorkap pronkt een luchthapper stijl WRX en op de achterkant prijkt uiteraard staat natuurlijk “boxer diesel” vermeld.

6 versnellingen en 4 aangedreven wielen

Net als de Forester krijgt de Impreza een manuele 6-bak aan de krukas gemonteerd. En naar goede Subaru-traditie wordt het vermogen over vier wielen naar het asfalt gestuurd. Je zal tevergeefs naar een echte concurrent zoeken want buiten de veel duurdere Audi A3 Quattro heeft de Impreza geen concurrenten.

Een niet helemaal volledige uitrusting... maar wel alles in serie!

De Impreza getuigt van een erg goede fabricage kwalitiet en is uitstekend afgewerkt, hoewel er toch nog teveel hard kunststof de goedeindruk komt verstoren. De uitrusting zelf mag je gerust erg compleet noemen. Automatische airco, verwarmde zetels, 16-duims lichtmetaal, cruise control en nog veel meer krijg je standaard mee. Het is dan ook wat verbazend dat handige dingen als licht- en regensensoren, bi-zone airco en centrale vergrendeling tijdens het rijden niet beschikbaar zijn.

Basis kost de Impreza 2.0 D 22.995 €.De sportversie kreeg Xenon-lampen, sportievere bumpers, deurdrempels en sportzetels en ziet zijn prijs met 3000 € stijgen. Het blijft dus erg moeilijk om de Impreza met zijn 150 pk en zijn integrale aandrijving met een andere auto te vergelijken. Hij blijft dus nogal uniek!

Top chassis en fantastische motor!

Tegenover de benzineversie krijgt de Impreza diesel een ander karakter. De motor werkt ongelooflijk stil en eens hij op temperatuur is heb je zelfs een geoefend oor nodig om te kunnen ontdekken met welke brandstof deze Subaru onderweg is. En dat is niet alles. Hij is buitengewoon soepel en duwt je bij elk toerental op een erg lineaire wijze vooruit. Met een stevige por in de rug trouwens. De integrale transmissie en de ongelooflijke geluidsdemping maken dat je enigszins geïsoleerd op weg bent en je kan dus maar beter af en toe een blik op de snelheidsmeter werpen. De 6-bak is jammer genoeg niet van de besten…. maar gelukkig is er nog de ronde motor die maakt dat je niet al te vaak naar de versnellingen terug grijpt.

En dan is er nog dat fantastische chassis! We deden deze test op de bochtige wegjes van Mallorca (inderdaad dezelfde wegjes als bij de test van de Mazda 6) en het was een ware ontdekking. Plezier gegarandeerd! De ophanging reageert levendig, precies en biedt een fantastische grip. De auto is verbluffend efficiënt en je moet al een echte piloot zijn of compleet gestoord om de limieten echt te gaan opzoeken. Je kan je dus de smile voorstellen die op het gezicht van de bestuurder getoverd wordt als hij een bochtig parkoers ziet opduiken en aan de scherpe voortrein en de speelse achterkant denkt die onder de Impreza steken. Bovenop die duivelse efficiëntie
komt dan nog eens een prachtige ophangingscompromis. De demping is voldoende soepel en filtert opmerkelijk elke oneffenheid van de weg terwijl je op geen enkel moment de wagen voelt pompen. Bepaalde concurrenten krijgen hier zeker het schaamrood van. Toch mogen we niet alles door een roze bril zien. De stuurinrichting verdient een beter kalibratie. Mede door de hoge ontdubbeling voelt het stuur niet echt stevig aan. Maar zoeken we nu spijkers op laag water? Misschien, maar als derest zo goed is… Nog een minpunt vinden we bij de rijpositie. De grotere jongens onder ons zullen het moeilijk hebben om een goede rijpositie te vinden omdat de hoogteregeling van het stuur ontoereikend is.

Meer lezen over:

Over de auteur: Piette François
Foto's ©: François Piette. Source ©: Subaru.

Aanbevolen tests voor jou

Meer tests
3,7 /5 Test: Skoda Kodiaq 2024, Ruimte met de grote R

Test: Skoda Kodiaq 2024, Ruimte met de grote R

De tweede generatie Skoda Kodiaq bouwt verder op het succes van zijn voorganger met nog meer ruimte, nog meer praktische snufjes en nu ook een plug-inhybride motorisatie. Valt er nog iets op aan te merken?

3,5 /5 Test: Mercedes B-Klasse, ondergewaardeerde alleskunner

Test: Mercedes B-Klasse, ondergewaardeerde alleskunner

Er wordt minder over gesproken, maar ook de Mercedes B-Klasse kreeg onlangs een facelift. En het is misschien wel het fijnste model van de compacte Mercedes-familie... Zolang die nog bestaat.

3,9 /5 Test: Audi SQ8 Sportback e-tron, kroon in gevaar?

Test: Audi SQ8 Sportback e-tron, kroon in gevaar?

De Audi SQ8 Sportback e-tron is officieel het summum van de elektrische SUV’s van Audi. Maar kan hij de dreiging van de modernere SQ6 e-tron weerstaan?

3,3 /5 Test: Volkswagen Polo, nog steeds geen mini-Golf...

Test: Volkswagen Polo, nog steeds geen mini-Golf...

Heeft de 6e generatie Volkswagen Polo het na de facelift in zich om uit de schaduw van zijn grote broer te komen, de legendarische Golf?

Aanbevolen nieuwe auto's voor jou

Meer nieuwe auto's

Benzine, Automaat

€ 27.547

Benzine, Manueel

€ 21.500

Diesel, Manueel

€ 32.584

Benzine, Manueel

€ 23.748

Aanbevolen tweedehands auto's voor jou

Meer tweedehands auto's

Benzine, Automaat

€ 23.500
2020
30.212 km
€ 52.900
2021
1.500 km
€ 52.990
2019
105.433 km

Benzine, Automaat

€ 28.995
2011
65.000 km