Testen

Uniek in zijn soort

Een Japanse cross-over met dieselmotor en automatische versnellingsbak is op het eerste gezicht niet zo bijzonder. Maar Subaru, dat altijd al een buitenbeentje is geweest, presenteert met de Outback 2.0D Lineartronic niets meer of minder dan een wereldprimeur. Maak kennis met de eerste boxerdiesel met continu variabele transmissie.

  • Spitzer Eric
  • 23 april 2013
  • Subaru
Voor- en nadelen
  • Romige dieselmotor
  • Ruimte en comfort
  • Veelzijdige auto
  • Verbeterde materiaalkeuze
  • Zachte en geleidelijke lineartronic
  • Gierende banden bij de minste bocht
  • Hiaten in uitrusting
  • Niet goedkoop

Het gaat goed met de verkoop van Subaru, een merk dat vaak miskend wordt maar gedwee zijn eigen koers blijft varen. In 2012 verkocht elk model beter dan het jaar ervoor, waardoor een nieuw record van 707.000 auto’s wereldwijd werd neergezet. Alleen in China ging de verkoop achteruit, te wijten aan een politiek conflict tussen China en Japan. Het leeuwendeel van de Subaru’s vindt een koper in de Verenigde Staten (336.441 stuks) en Japan (177.722 stuks). Europa blijft een relatief kleine markt met 42.901 verkopen in 2012, waarvan 5.700 Outbacks.

Ondanks dat relatief lage volume besloot Subaru om voor Europa een variant met continu variabele transmissie te ontwikkelen van de Outback diesel. De 2.5 benzine was al leverbaar met deze Lineartronic-automaat. Of de combinatie 2.0D en Lineartronic op termijn ook in de Forester aangeboden wordt, is officieel nog niet beslist. Maar het zou ons sterk lijken mocht Subaru deze investering voorbehouden aan de Outback.

Modeljaar 2013

Subaru liet ons in Zwitserland – de Europese markt met het grootste Subaru-marktaandeel – al even proeven van de Outback modeljaar 2013. De 2.0D Lineartronic is de belangrijkste maar niet de enige nieuwigheid. Zo werd het front lichtjes hertekend (grille, grotere mistlampen, …), is er een nieuw LCD-scherm voor de boordcomputer, werd het zitvlak van de zetels aangepast, bevindt de elektronische parkeerrem zich nu tussen de voorzetels, ogen de kunststoffen mooier enzovoort. Een hele reeks subtiele verbeteringen. 

Lawaai

Ook de isolatie werd aangepast, onder meer met een akoestische laag in de voorruit en extra isolatiemateriaal in de motorruimte (nu ook aan de linkervoorvleugel bijvoorbeeld). Tijdens het rijden wordt het motorgeluid inderdaad goed onderdrukt.
Des te opvallender zijn andere rij- en rolgeluiden. Vooral de banden, Yokohama Geolander 17-duimers, laten zich te pas en te onpas horen. Dat effect treedt nog meer op de voorgrond bij hoge temperaturen. Subaru is zich daarvan bewust, maar vindt dit schoeisel toch het beste compromis tussen comfort en hardheid voor op en eventueel naast het asfalt. 

Nochtans zijn de gierende banden geen reden tot ongerustheid. De Outback is weliswaar onderstuurd, maar geeft zijn grenzen heel goed aan door een stuurbekrachtiging met voldoende feedback. We twijfelen niet aan de rijeigenschappen van de Outback, die dankzij zijn permanente vierwielaandrijving en 200 mm bodemspeling ook geschikt is voor landwegen.

Uitstekende Lineartronic

De tweeliter boxerdiesel werd in 2008 voorgesteld. Subaru had ook eenvoudigweg een diesel kunnen kopen bij een concurrent of partner zoals Toyota, maar koos als grootste boxermotorenbouwer van de wereld voor deze typische architectuur. De boxerdiesel neemt meer plaats in, maar verlaagt dan weer het zwaartepunt.

In de Outback overtuigt de krachtbron absoluut door zijn zachte werking zonder trillingen. Het vermogen van 150 pk zorgt niet voor flitsende acceleraties, maar voldoet ruimschoots in het dagelijkse verkeer. We konden ook even rijden met de versie met handgeschakelde  zesversnellingsbak, maar die schakelt nog altijd vrij hakerig. Onze voorkeur gaat uit naar de uitstekende Lineartronic, een CVT met kettingaandrijving.

De Lineartronic schakelt desgewenst manueel met schakelpeddels achter het stuur die niet meedraaien. In D-stand werkt de automaat heel zacht en geleidelijk. Een klassiek pijnpunt van CVT-automaten is dat ze hoog in de toeren blijven ‘janken’ als je plankgas geeft. De Lineartronic heeft daar weinig last van. Geef je stevig gas, dan gaat hij vanzelf schakelen in trappen zoals een klassieke automaat. Subaru hoopt hiermee sportieve bestuurders te plezieren die graag wat meer schakelgevoel willen.  

In combinatie met de Lineartronic verbruikt de boxerdiesel een paar tienden meer dan met de manuele zesbak: 6,3 tegenover 5,9 l/100 km. Dat komt door het extra gewicht, de koppelomvormer en het feit dat voortdurend twaalf liter olie moet worden rondgepompt. Een goed resultaat voor een vierwielaangedreven auto van dit formaat zonder start-stopfunctie.

Prijs

Behalve die start-stopfunctie ontbreken ook veiligheidsitems zoals een dodehoek- of rijstrookassistent. Het navigatiesysteem met aanraakscherm is alleen beschikbaar op de Executive-topversie, de lederen bekleding kun je gelukkig wel als optie bestellen. De basisversie (Comfort) van de 2.0D Lineartronic kost 36.795 euro of 1.800 euro meer dan de manuele variant.  

Conclusie

De meeste klanten zal het wellicht worst wezen dat Subaru met de boxerdiesel met CVT een wereldprimeur in huis heeft. Geen enkel ander merk heeft überhaupt een boxerdiesel. Wat telt, is de bijzonder geslaagde combinatie motor/versnellingsbak die liefhebbers van verfijnde techniek en comfortabel reizen ongetwijfeld zal bekoren.

Meer lezen over:

Over de auteur: Spitzer Eric
Foto's ©: Manufacturer. Source ©: Subaru.

Aanbevolen tests voor jou

Meer tests
3,3 /5 Test: Volkswagen Polo, nog steeds geen mini-Golf...

Test: Volkswagen Polo, nog steeds geen mini-Golf...

Heeft de 6e generatie Volkswagen Polo het na de facelift in zich om uit de schaduw van zijn grote broer te komen, de legendarische Golf?

3,5 /5 Test: Mercedes B-Klasse, ondergewaardeerde alleskunner

Test: Mercedes B-Klasse, ondergewaardeerde alleskunner

Er wordt minder over gesproken, maar ook de Mercedes B-Klasse kreeg onlangs een facelift. En het is misschien wel het fijnste model van de compacte Mercedes-familie... Zolang die nog bestaat.

3,9 /5 Test: Audi SQ8 Sportback e-tron, kroon in gevaar?

Test: Audi SQ8 Sportback e-tron, kroon in gevaar?

De Audi SQ8 Sportback e-tron is officieel het summum van de elektrische SUV’s van Audi. Maar kan hij de dreiging van de modernere SQ6 e-tron weerstaan?

3,7 /5 Test: Skoda Kodiaq 2024, Ruimte met de grote R

Test: Skoda Kodiaq 2024, Ruimte met de grote R

De tweede generatie Skoda Kodiaq bouwt verder op het succes van zijn voorganger met nog meer ruimte, nog meer praktische snufjes en nu ook een plug-inhybride motorisatie. Valt er nog iets op aan te merken?

Aanbevolen nieuwe auto's voor jou

Meer nieuwe auto's

Diesel, Manueel

€ 32.584

Benzine, Manueel

€ 21.500

Benzine, Manueel

€ 23.748

Benzine, Automaat

€ 27.547

Aanbevolen tweedehands auto's voor jou

Meer tweedehands auto's
€ 52.990
2019
105.433 km

Benzine, Automaat

€ 28.995
2011
65.000 km

Benzine, Automaat

€ 23.500
2020
30.212 km
€ 52.900
2021
1.500 km