Testen

De lang verwachtte

De ingenieurs van Subaru zijn erg fier en daar kunnen we best inkomen. Tot nu toe kregen we van hen enkel maar benzinemotoren voorgeschoteld en dat was zeker niet bevorderlijk voor de verkoop, maar aan dat euvel wordt nu verholpen en de Japanners presenteren ons een uitstekende diesel.
  • Piette François
  • 17 juni 2008
  • Subaru
Voor- en nadelen
  • Geluiddemping
  • Mécanique brillante
  • Qualité de finition
  • Tenue de route
  • Équipement complet
  • Boîte manuelle 5
  • Pas de boîte auto (pour l’instant)
  • Politique d’équipement restrictive

 

Behouden specificiteit

Subaru heeft er steeds aan gehouden om bepaalde karakteristieken te bewaren en die maken nu zelfs deel uit van de reputatie van het merk. Twee daarvan zijn integrale uit diesels aandrijving en de boxermotor. Maar om een breder marktaandeel te veroveren moest er een diesel komen en dan nog liefst een zelfontbrander die een beetje apart was.. Een serieuze opdracht, want tot op heden was er nog niemand in geslaagd om een goede boxer-diesel te ontwikkelen. En bovendien moest de diesel de sportieve capaciteiten van zijn benzinebroers behouden.

Het boxerconcept zorgt voor een compacte bouw. Doordat er niet in de hoogte gebouwd wordt, blijft het zwaartepunt erg laag. Naar het voorbeeld van hun benzinemotoren was Subaru het aan zichzelf verplicht de motoren trillingsvrij en erg stil te houden.
Momenteel wordt de motor enkel onder de kap van de Legacy berline, break en Outback gemonteerd.

Papierwerk

Subaru bezorgt ons een motor, die met zijn vermogen en koppel volkomen aan de hedendaagse normen voldoet. De cilinders zijn perfect “vierkant” en tellen samen 2000cc. Aan een erg gematigde 3.600 toeren ontwikkelt de motor 150 pk, terwijl aan 1.800 toeren het koppel bij 350 Nm piekt. Aan deze motor wordt uitsluitend een 5-bak gekoppeld en hiermee wordt de Legacy berline 210 kmh snel, terwijl 0 tot 100 in 8,7 sec worden afgehaspeld.


Op de weg

Voor mijn eerste kilometers met een Subaru Diesel, krijg ik de beschikking over een Outback. Mijn twijfels over de geluidsproductie worden dadelijk weggevaagd. De motor is uitstekend gedempt en eigenlijk hoor je alleen bij koude motor dat je met een diesel te maken hebt. Eens op temperatuur gekomen, is hier niets meer van te merken. En de liefhebbers mogen gerust zijn, als je de motor de sporen geeft horen we met plezier het knappe geroffel van de boxermechaniek.

Maar de motor klinkt niet alleen maar mooi. Hij rijdt nog prima ook. Het is verbazend hoe goed hij op de minste pedaaldruk reageert en op zekere momenten zou je zelfs geloven dat dit een benzine is. Vanuit de laagste regimes trekt hij soepel door en ook hoger in de toeren geeft hij het nog niet op. Toch heeft dit niet veel zin, want het ruime koppel laat toe om snel door de vijf versnellingen te klimmen.

Typisch Subaru

Het krachtige vermogen en het grote koppel worden zonder veel problemen naar het asfalt versluisd. Het chassis is immers op de fabelachtige 245 pk sterke 6-cilinder berekend. Met de integrale aandrijving en het superbe ophangingscompromis kan de Outback op een uitstekende wegligging teren. Hij rijdt zeker, efficiënt, levendig en zelfs amusant. We kunnen echt niet bedenken wat we de Outback op dit gebied zouden kunnen aanwrijven. Misschien dat hij iets logger aanvoelt als de Legacy berline, wiens zwaartepunt nog wat lager bij de grond ligt.

Het comfort blijft uiteraard niet achter. De dempers moeten verhinderen dat de wervelkolom het zwaar te verduren zou krijgen en doen dat erg goed, terwijl ook de geluiddemping van het hoogste niveau is. Bovendien is de afwerking erg verzorgd en valt er maar erg weinig op de materiaalkeuze aan te merken. En tenslotte vinden we nog iets terug wat de laatste tijd erg zeldzaam is geworden: uitstekende zichtbaarheid rondom!

Complete en uitstekende uitrusting, maar niet naar keuze !

De “Comfort” is de basisversie van de Legacy Berline en start prijsmatig bij 27.990 €. Maar basisversie betekent helemaal niet dat je een uitgeklede auto moet verwachten. Frontale, laterale en gordijn- airbags, CD-MP3 lezer met 6 CD-lader, boordcomputer en automatische bi-zone airco horen tot de standaarduitrusting. Net als een lederen stuur, elektrisch verwarmde en inklapbare spiegels, verwarmde voorzetels enz, enz. De lijst is erg lang. Voor 1.400 € extra krijg je de “Luxury”, die aan de al lange lijst nog lichtmetalen velgen en bi-xenonlichten met sproeiers toevoegt. De “Executive” is met 30.890 € de topversie en krijgt er een lederen interieur en elektrische stoelen bovenop. Op deze laatste kan je nog een ingebouwde GPS bestellen, een open dak en een hands free-systeem. De Touring start aan 28.990 €, terwijl de Outback minimaal 31.890 € moet kosten.

Een dergelijke uitrustingspolitiek maakt het mogelijk om een erg compleet uitgeruste basisversie te presenteren, maar het belet wel een persoonlijke aankleding van de auto. Als enige optie staat er voor de basisversie  metaalkleur (520 €) in de lijsten. Een basisversie met GPS en lederen interieur is dus onmogelijk.

Met een gemiddelde van 7,2 liter per honderd is het verbruik erg redelijk. Maar als we rekening houden met het feit dat de Outback zwaarder en minder aerodynamisch is, dan kunnen we de score toch wat meer appreciëren. De CO2 uitstoot gaat van 148 gr voor de berline naar 153 gr/km voor de Outback.

Conclusie

De Subaru Legacy is, onterecht, te weinig gekend en dus onbemind. En het is te hopen dat hij met zijn nieuwe motor de aandacht krijgt die hij zeker verdient.
Subaru heeft met zijn eerste diesel immers pal in de roos getroffen. Hij is soepel, nerveus, erg stil en past deze break werkelijk als een handschoen. Het loont zeker de moeite om ook zijn andere kwaliteiten als een erg goede afwerking, wegligging en comfort te ontdekken. De Subaru Legacy is een erg geslaagde auto geworden en zou de concurrentie wel eens pijn kunnen doen. Met zijn grote koffer en zijn praktische details, voegt de Outback er nog een zekere polyvalentie aan toe. Het ontdekken waard.

Meer lezen over:

Over de auteur: Piette François
Foto's ©: Manufacturer, François Piette. Source ©: Subaru.

Aanbevolen tests voor jou

Meer tests
3,7 /5 Test: Skoda Kodiaq 2024, Ruimte met de grote R

Test: Skoda Kodiaq 2024, Ruimte met de grote R

De tweede generatie Skoda Kodiaq bouwt verder op het succes van zijn voorganger met nog meer ruimte, nog meer praktische snufjes en nu ook een plug-inhybride motorisatie. Valt er nog iets op aan te merken?

3,3 /5 Test: Volkswagen Polo, nog steeds geen mini-Golf...

Test: Volkswagen Polo, nog steeds geen mini-Golf...

Heeft de 6e generatie Volkswagen Polo het na de facelift in zich om uit de schaduw van zijn grote broer te komen, de legendarische Golf?

3,5 /5 Test: Audi A3, naar een hoger niveau met de facelift

Test: Audi A3, naar een hoger niveau met de facelift

Na de Sportback en de sedan krijgt de Audi A3 een nieuwe Allstreet-versie met zijn facelift voor 2024. Maar is dit het enige interessante nieuws in het gamma van de compacte Duitser?

4,0 /5 Test: Porsche Macan, even geslaagd als EV?

Test: Porsche Macan, even geslaagd als EV?

De Macan wordt volledig elektrisch in zijn nieuwe generatie. Laten we zien of deze sportieve SUV met batterijen en zonder uitlaten ons even enthousiast maakt achter het stuur.

Aanbevolen nieuwe auto's voor jou

Meer nieuwe auto's

Diesel, Manueel

€ 32.584

Benzine, Manueel

€ 21.500

Benzine, Automaat

€ 27.547

Benzine, Manueel

€ 23.748

Aanbevolen tweedehands auto's voor jou

Meer tweedehands auto's
€ 52.990
2019
105.433 km

Benzine, Automaat

€ 28.995
2011
65.000 km

Benzine, Automaat

€ 23.500
2020
30.212 km
€ 52.900
2021
1.500 km