Testen

nog altijd gulzig

Voor zijn lancering stond voor de Grand Vitara geen diesel op het lijstje. Gelukkig hebben we daar niet al te lang op moeten wachten. De 1.9 common-rail onder de motorkap werd gebouwd door Renault. Suzuki zette de samenwerking met PSA stop omdat hun motor te duur was aan taksen en had te weinig vermogen.
  • Piette François
  • 26 juli 2006
  • Suzuki
Voor- en nadelen
  • Opbergvakken
  • Ophanging
  • Rijplezier
  • Wegligging
  • Geluidsdemping
  • Opening deur achteraan
  • Toegang tot achterbank (driedeurs)
  • Verbruik

De SUV van Suzuki, 4x4 van het jaar 2006, heeft twee belangrijke troeven : een dubbele keuze voor het koetswerk en een vrijgevig tarief. Hij monopoliseert trouwens het marktsegment van de compacte terreinwagens met drie deuren. Al wordt het waarschijnlijk de vijfdeurs dat de amateurs zal aanspreken. Daar komt bij dat de Grand Vitara er fel is op vooruit gegaan. Hij zorgt voor een aangenaam gevoel en heeft een chassis dat niet als een jojo functioneert. Dat was al duidelijk met de benzinemotor, net zoals zijn gedrag weg van het asfalt.

Aangenamer

De komst van een dieselmotor onder de motorkap van de Grand Vitara is positief. Alleen het koppel zorgt voor aangenamer rijden. De 300 Nm zijn ook welkom voor het off-road werk. Nochtans is de motor niet helemaal identiek aan die dat we in een Renault terug vinden. De Japanse ingenieurs vonden het nodig om de elektronisch beheer te herzien. Het gevolg daarvan is dat het maximale vermogen sneller beschikbaar is, ook al verliest hij 1 pk. Zo komt de Suzuki uit op 129 pk (95 kW) bij 3.750 tr/min. Het maximum koppel is beschikbaar vanaf 2.000 tr/min.

Niet te sober

Het is wel aangeraden om de toerenteller in het oog te houden en te vermijden dat de wijzer onder de 2.000 tr/min duikt. Waarom? Een duidelijk gebrek aan elasticiteit. De motor heeft maar weinig pit alvorens het maximaal koppel te bereiken. Verwacht daarboven geen mirakels of explosiviteit, want vanaf 3.000 tr/min vermoeit hij een beetje. Spijtig genoeg ligt het verbruik ook hoog. Suzuki heeft het over 7.4 liter voor de driedeurs en 7.7 liter voor de vijfdeurs. Soms weerspiegelen die cijfers de werkelijkheid. Voor onze test was dat helaas niet het geval, vooral voor de Grand Vitara met zijn vijf deuren. Er mag gerust een liter bij! Misschien wel meer. Is de transmissie hiervan de oorzaak?

Geen zes

De mechanische versnellingsbak van de Grand Vitara neemt genoegen met vijf versnellingen. Een opmerkelijke keuze want die motor kan er ongetwijfeld zes aan. Dat heeft als gevolg dat op de snelweg we al snel hoog in de toeren zitten…en dat kost heel wat diesel. Daar bovenop is de geluidsdemping ook niet optimaal, dus hoor je de motor al snel, te snel. De schakelbak wil ook wel eens haperen en wordt niet graag bediend als hij koud is.

Verschillen

Wat het rijden betreft zijn er weinig verschillen tussen beide modellen. Het is logisch dat de driedeurs wat vinniger en sneller is, want hij is lichter. Hij kan aan 170 km/u gaan rijden en heeft 12.8 seconden nodig om van 0 tot 100 km/u te geraken. De vijfdeurs, die 100 kg zwaarder is, heeft voor diezelfde oefening 13.2 seconden nodig. Wel behoudt hij dezelfde topsnelheid. De driedeurs ziet er dan ook dynamischer uit met een andere wielbasis en compact voorkomen. Een SUV voor de stad? Hij is nochtans erg in zijn nopjes weg van het asfalt. Dat geldt ook voor zijn grotere broer, al blijkt die een voorkeur te hebben voor het familieleven. Dat laatste past dan weer niet echt bij de driedeurs, want de passagiers achteraan zitten eerder krap. Tenzij ze acrobaten of alpinisten zijn. Toch maar beter voor de vijfdeurs kiezen dan.

Comfort

We stellen het chassis van deze Suzuki erg op prijs. De Grand Vitara heeft de evolutie van de SUV ook gevolgd en berust op vier onafhankelijke wielen, tot groot jolijt van de passagiers achteraan en zij die snel zeeziek worden. Dit is een stabiele Japanner. De wielen beheren de komst van het vermogen goed en behouden onder alle omstandigheden de juiste grip.

4x4

Verburgerlijkt en met een aantrekkelijker voorkomen voelt de nieuwe Grand Vitara zich goed op de buiten en in het stad. Vooral omdat hij zonder probleem een natte, zanderige of modderweg aankan. Het rijden tijdens de winter wordt ook gemakkelijker dankzij de echte integrale transmissie. Onder normale omstandigheden wordt het koppel gelijk verdeeld over beide assen. Deze verdeling wordt onder bepaalde omstandigheden, in een noodtoestand bijvoorbeeld, automatisch aangepast. Het differentieel kan ook manueel worden geblokkeerd aan de hand van een schakelaar op het dashboard.

De deur !

We lieten verstaan dat de Grand Vitara zich in de stad op zijn gemak voelt. Dat is niet echt waar bij het parkeren en als je iets in of uit de koffer wil halen. Die duivelse achterdeur gaat namelijk verticaal open, van links naar rechts. We zullen ons dan maar troosten met een aantrekkelijke prijs, een gulle uitrusting, een degelijke afwerking en vele opbergvakken. Toch ook niet te veeleisend worden want de GPS, cruise-control, automatische ruitenwissers of koplampen zijn niet voorzien op de optielijst. Suzuki heeft het dus blijkbaar gemunt op de SUV amateur die spaarzaam omgaat met zijn geld. Geen luxe uitrustingen en elektronische snufjes dus.

Meer lezen over:

Over de auteur: Piette François
Source ©: Suzuki.

Aanbevolen tests voor jou

Meer tests
3,7 /5 Test: Skoda Kodiaq 2024, Ruimte met de grote R

Test: Skoda Kodiaq 2024, Ruimte met de grote R

De tweede generatie Skoda Kodiaq bouwt verder op het succes van zijn voorganger met nog meer ruimte, nog meer praktische snufjes en nu ook een plug-inhybride motorisatie. Valt er nog iets op aan te merken?

3,5 /5 Test: Audi A3, naar een hoger niveau met de facelift

Test: Audi A3, naar een hoger niveau met de facelift

Na de Sportback en de sedan krijgt de Audi A3 een nieuwe Allstreet-versie met zijn facelift voor 2024. Maar is dit het enige interessante nieuws in het gamma van de compacte Duitser?

3,3 /5 Test: Volkswagen Polo, nog steeds geen mini-Golf...

Test: Volkswagen Polo, nog steeds geen mini-Golf...

Heeft de 6e generatie Volkswagen Polo het na de facelift in zich om uit de schaduw van zijn grote broer te komen, de legendarische Golf?

4,0 /5 Test: Porsche Macan, even geslaagd als EV?

Test: Porsche Macan, even geslaagd als EV?

De Macan wordt volledig elektrisch in zijn nieuwe generatie. Laten we zien of deze sportieve SUV met batterijen en zonder uitlaten ons even enthousiast maakt achter het stuur.

Aanbevolen nieuwe auto's voor jou

Meer nieuwe auto's

Benzine, Manueel

€ 21.500

Benzine, Automaat

€ 27.547

Diesel, Manueel

€ 32.584

Benzine, Manueel

€ 23.748

Aanbevolen tweedehands auto's voor jou

Meer tweedehands auto's
€ 52.990
2019
105.433 km

Benzine, Automaat

€ 28.995
2011
65.000 km
€ 52.900
2021
1.500 km

Benzine, Automaat

€ 23.500
2020
30.212 km