Testen

Gerespecteerde krijger

Neem een kleine, hippe stadswagen, steek hem in een samoeraitenue en blaas zijn longen vol. Het resultaat heet Suzuki Swift Sport. Suzuki is niet aan zijn proefstuk toe en naar de nieuwe Swift Sport werd met ongeduld uitgekeken. Klaar? Banzaï!
  • Piette François
  • 09 november 2011
  • Suzuki
Voor- en nadelen
  • Aangenaam voorkomen
  • Aangename en goed gespreide zesbak
  • Complete uitrusting
  • Rauwe motor bij hoge toeren
  • Verbluffend doeltreffend onderstel
  • Gebrek aan spierkracht bij lage toeren
  • Goedkope plastics
  • Kleine kofferruimte
  • Uithouding remmen bij sportieve rijstijl

Wasabi

De Swift Sport ruilt zijn moderne stadslook voor een lekker trendy sportpak. Een beetje uitdagend zelfs, kwestie van duidelijk te maken dat het hier niet om een banaal dieseltje gaat. De Swift Sport is nog altijd verleidelijk.

Om hem van een klassieke Swift te onderscheiden, heb je geen microscoop nodig. De voor- en achterbumpers groeiden, de achterspoiler bekent meteen kleur, de dubbele uitlaat doet een sterke motor vermoeden en de 17-duimsvelgen (1 kg lichter) maken het plaatje compleet. Kortom, dit is geen braaf autootje meer. De Swift Sport laat duidelijk horen dat hij ten aanval wil trekken.

Meer emotie, minder emissie

Terwijl zijn concurrenten (Abarth Punto, Renault Clio RS, VW Polo GTI, …) uitpakken met minstens 160 pk en een dik koppel, stelt de Swift Sport zich tevreden met een atmosferische 1.6 benzine. Het heeft geen zin om de concurrenten achterna te hollen, want de kleine krachtbron levert 136 pk bij 6.900 tr/min en een koppel van 160 Nm. Dat is respectabel voor deze cilinderinhoud, maar het gewicht loopt helaas op tot 1.115 kg of 10 kg meer dan bij het vorige model. De verhouding gewicht/vermogen verbeterde, maar blijft onder het niveau van de eerste Swift GTI van weleer.

Op het vlak van de versnellingsbak verandert er heel wat. De manuele bak heeft nu zes in plaats van vijf verzetten. Dat verlaagt het toerental en bijgevolg het geluid, het verbruik en de uitstoot op de autosnelweg. Tegenover de vorige Swift Sport daalt het gemiddelde verbruik van 7 tot 6,4 l/100 km en de CO2-uitstoot bedraagt nu 147 g/km.

Een troef achter de hand

136 pk is het vermogen van een banale gezinsdiesel. Ben je ontgoocheld? Dat is niet nodig, want dit bolletje houdt schudt nog een troef uit zijn mouw: ijzersterke wieltreinen. Suzuki heeft nochtans geen grote middelen ingezet of de hulp van de NASA ingeroepen om de Swift Sport aan de weg te kleven, maar gekozen voor klassieke oplossingen en een verfijnde afstelling van het onderstel. Het resultaat? Hou je maar goed vast, dit is pure wasabi!

Wijzer

Aan de vorige Swift Sport hou ik goede herinneringen over. De kleine 1.6 klom eindeloos in de toeren en het onderstel was afsteld voor een zo ludiek mogelijk rijgedrag. Met andere woorden: de achteras was zeer ‘beweeglijk’ en aarzelde niet om geregeld eens uit te breken. Schitterend! We zullen het maar meten zeggen: de nieuwe Swift Sport heeft een rustiger karakter. Wat hij verliest aan fun, wint hij aan stabiliteit. Maar vergis je niet: de Swift Sport is vandaag doeltreffender dan ooit.

Zachte sportiviteit

In het interieur hebben we nog altijd de vreemde indruk op een kruk te zitten. Een vreemde gewaarwording in een sportieve wagen. Het sportieve zit eerder in de details: rode stiksels op de zetels en het stuur, hertekende wijzerplaten en beter steunende zetels. De ruimte volstaat voor vier personen, maar het koffervolume stelt teleur.

Ik start de motor door op een knop te duwen, schakel in eerste en ontkoppel en we zijn vertrokken. Het parcours in en rond de stad maakt geen memorabele indruk. De mechaniek blijft voldoende discreet, maar er ontbreekt pit bij lage toeren. Van versnelling wisselen gebeurt zonder moeite, de bediening van de pook is uitstekend. Mooi, maar er staat toch “Sport” in de naam van deze auto?

Hou je vast!

Terwijl voor ons schitterende bochtige wegen opdoemen (de oude specials van in de rally van Catalonië), jaag ik de motor in de toeren. En dan valt er niet meer te lachen: voorbij 4.000 tr/min gromt de motor als een duivel die uit zijn doosje springt en blijft hij duwen tot bijna 7.000 tr/min. Het stuur leidt de vooras zeer precies en stevig. De Swift Sport neemt de ontelbare bochten met groot gemak.

De Swift Sport remt hard, laat zich volgzaam besturen en herneemt vlot met vier cilinders die brullen als een gek. Van nature is hij eerder onderstuurd en deze kleine bom wil enthousiast de bocht ingestuurd worden om zijn ware potentieel te tonen. De doeltreffendheid van zijn onderstel bereikt dan zijn hoogtepunt, ondanks een achterkant die geregeld uitbreekt en de uithouding van de remmen die bij zwaar gebruik op het nippertje is.

Nog wat informatie voor de liefhebbers van cijfers: de Swift Sport haalt een topsnelheid van 195 km/u en legt 0 tot 100 km/u af in 8,7 seconden. Maar de sensaties zijn veel belangrijker dan de cijfers.

Urban chic

De Swift Sport is sportief maar ook burgerlijk, met een ruime uitrusting: automatische bi-xenonkoplampen, stabiliteitscontrole ESP, 7 airbags, een lederen stuur, verwarmde zetels, een Bluetooth-verbinding, een snelheidsregelaar, knoppen aan het stuurwiel, enzovoort. Hij heeft alles van een geslaagde, volwaardige stadswagen.

De prestaties en de uitrusting gaan erop vooruit, logisch dat ook de prijs stijgt. De lanceringsprijs van 16.699 euro voor de bijna volledig uitgeruste Swift Sport is een koopje. Na de lancering zal de prijs rond 18.000 euro schommelen. De kleine Japanner wordt gepresenteerd op het salon van Brussel in januari 2012.

Meer lezen over:

Over de auteur: Piette François
Foto's ©: Manufacturer. Source ©: Suzuki.

Aanbevolen tests voor jou

Meer tests
3,7 /5 Test: Skoda Kodiaq 2024, Ruimte met de grote R

Test: Skoda Kodiaq 2024, Ruimte met de grote R

De tweede generatie Skoda Kodiaq bouwt verder op het succes van zijn voorganger met nog meer ruimte, nog meer praktische snufjes en nu ook een plug-inhybride motorisatie. Valt er nog iets op aan te merken?

3,3 /5 Test: Volkswagen Polo, nog steeds geen mini-Golf...

Test: Volkswagen Polo, nog steeds geen mini-Golf...

Heeft de 6e generatie Volkswagen Polo het na de facelift in zich om uit de schaduw van zijn grote broer te komen, de legendarische Golf?

3,5 /5 Test: Audi A3, naar een hoger niveau met de facelift

Test: Audi A3, naar een hoger niveau met de facelift

Na de Sportback en de sedan krijgt de Audi A3 een nieuwe Allstreet-versie met zijn facelift voor 2024. Maar is dit het enige interessante nieuws in het gamma van de compacte Duitser?

4,0 /5 Test: Porsche Macan, even geslaagd als EV?

Test: Porsche Macan, even geslaagd als EV?

De Macan wordt volledig elektrisch in zijn nieuwe generatie. Laten we zien of deze sportieve SUV met batterijen en zonder uitlaten ons even enthousiast maakt achter het stuur.

Aanbevolen nieuwe auto's voor jou

Meer nieuwe auto's

Benzine, Manueel

€ 21.500

Benzine, Manueel

€ 23.748

Diesel, Manueel

€ 32.584

Benzine, Automaat

€ 27.547

Aanbevolen tweedehands auto's voor jou

Meer tweedehands auto's

Benzine, Automaat

€ 23.500
2020
30.212 km
€ 52.990
2019
105.433 km
€ 52.900
2021
1.500 km

Benzine, Automaat

€ 28.995
2011
65.000 km