Testen

de elektrische revolutie is begonnen

Na een groot succes in de Verenigde Staten, richt Tesla zijn pijlen op Europa in de hoop het oude continent warm te maken voor elektrische auto’s. Na de overtuigende Roadster presenteert de Amerikaanse constructeur een sensuele berline, de Model S. Die wil alle vooroordelen wegvegen waarmee elektrische auto’s te kampen hebben.

  • Piette François
  • 25 juli 2013
  • Tesla
Voor- en nadelen
  • Afwerking
  • Groen imago
  • Modern multimediasysteem
  • Perfect geslaagd
  • Praktische koffers
  • Toegenomen autonomie
  • Topprestaties
  • Afmetingen (in de stad)
  • Derde zitrij eerder symbolisch
  • Ergonomie te verbeteren (multimediascherm)
  • Oplaadtijden

Net andersom dan bij ons                                               

Je begint de elektrische auto’s stilaan te kennen: de Renault Zoé, de BMW i3, de Nissan Leaf, … Allemaal auto’s die min of meer bedoeld zijn voor stadsgebruik en gekenmerkt worden door een beperkte topsnelheid en autonomie. De Model S gooit dat helemaal om en kondigt een autonomie aan van meer dan 500 km en een vermogen van dik 400 pk. En dat allemaal zonder een verbrandingsmotor als generator, zoals bij de Opel Ampera. Hebben de Amerikanen een straatlengte voorsprong?

Wat is het?

Met een lengte van 4,98 meter is de Model S meer geschikt voor de grote Amerikaanse steden dan voor de krappe straatjes bij ons. Hij rijdt volledig elektrisch op lithium-ionbatterijen verborgen in de vloer en de motor ligt tussen de achterwielen. Het koetswerk gebruikt in grote mate aluminium om het gewicht te beperken tot een aanzienlijke 1,9 ton.

Zeven plaatsen, op papier

In het interieur kunnen vijf personen comfortabel zitten, eventueel vergezeld van twee (héél) kleine spruiten die rug aan rug in de kofferbak zitten. Technisch is het dus een zevenzitter, maar in de praktijk zul je de derde rij amper gebruiken. Echt handig is ze niet. De vijf andere passagiers zitten dan weer wel comfortabel. Ook voor de bagage is er genoeg plaats, want de koffer achterin haalt een volume van 745 liter (uit te breiden tot 1.645 liter) en wordt nog geholpen door een koffer voorin van 150 liter.    

Drie modellen

Tesla biedt drie modellen aan met elk een verschillende autonomie en ander vermogen. We beginnen met de 60 kWh, goed voor 302 pk en 375 km tussen de laadbeurten. Lijken die waarden je toch iets te nipt, dan is er de 85 kWh, die 362 pk en 500 km belooft. Tot slot, voor wie nooit tevreden is, biedt de 85 kWh Performance 416 pk en eveneens 500 km autonomie.

Opladen

Alles heeft zijn prijs. Om zo’n grote autonomie te verzekeren, moeten ook de batterijen groot zijn. Het duurt dan ook lang om ze op te laden. Op een klassiek stopcontact van 220 volt moet je ongeveer 32 uren wachten om ze vanaf nul helemaal op te laden. Goed nieuws is dat Tesla voorziet in een zogeheten supercharger (binnenkort op het Europese snelwegennet) die maar dertig minuten vragen om de helft op te laden. Klanten zullen aangespoord worden om thuis een laadinstallatie te plaatsen waarmee de oplaadsnelheid wordt opgevoerd zonder jouw elektriciteitskast op te blazen.

Waanzinnig scherm

Instappen in een Tesla is allesbehalve triviaal. Eerst moet je de handgreep strelen, die dan uit de deur komt. Binnenin word je verrast door de totale afwezigheid van knoppen. Tesla heeft ze allemaal vervangen door een gigantisch multimediascherm. Dat bestuurt werkelijk alles, van het open dak tot de instelling van de ophanging, de navigatie via internet (3G) en de klimaatregeling. De ergonomie doet sterk denken aan de tablet met de bekende appel. En dat is geen toeval: Apple en Tesla werkten samen.

Op de weg

Tesla stelde ons voor om al even te rijden met de Model S in onze hoofdstad. Het goed afgestelde gaspedaal laat toe om heel nauwkeurig de intensiteit van de acceleraties te bepalen. Er vallen geen haperingen te signaleren, hij rijdt glad, zijdezacht en stil. Het multimediascherm heeft de neiging om de bestuurder af te leiden, het gebruik vraagt wat gewenning. Jouw kleine bengel van zeven jaar zal er ongetwijfeld sneller mee weg zijn …

De kasseien van onze hoofdstad worden soepel verteerd terwijl dit Amerikaanse vlaggenschip discreet over de lanen glijdt. Geef een dot gas en het voelt als een stamp in de maag: hij herneemt bliksemsnel! Het koppel van 600 Nm is beschikbaar vanaf vertrek en laat zowat iedereen ter plaatse staan.

Prijzen

De prijzen beginnen bij 72.600 euro voor de Model S 60 kWh en lopen op tot 110.950 euro voor de 85 kWh Performance in de Signature-afwerking, een beperkte serie van vijfhonderd exemplaren met bijzonder volledige uitrusting. In tegenstelling tot Renault verhuurt Tesla de batterijen niet, ze worden samen met de auto verkocht. De garantie op dit dure speelgoed bedraagt acht jaar, zonder kilometerbeperking. Een teken van vertrouwen. We geven ook nog mee dat het merk zijn eerste Belgische Store heeft geopend, in de Gulden-Vlieslaan in het hartje van Brussel.

Conclusie

De Tesla Model S is subliem afgewerkt en innoveert op verschillende vlakken. Hij betreedt de markt met meer aplomb dan menig model van een befaamde constructeur. De alliantie met Mercedes heeft één en ander vergemakkelijkt, maar dit is een mooie demonstratie. Het bewijs dat de elektromotor niet alleen toekomst heeft onder de motorkap van stadswagens. Ondanks zijn gezinsroeping blijft de Model S wel minder geschikt voor zeer lange afstanden. Maar voor wie gemiddelde afstanden stijlvol en ecologisch wil afleggen, is dit een flamboyant aanbod.

Meer lezen over:

Over de auteur: Piette François
Foto's ©: Manufacturer. Source ©: Tesla.

Aanbevolen tests voor jou

Meer tests
3,9 /5 Test: Audi SQ8 Sportback e-tron, kroon in gevaar?

Test: Audi SQ8 Sportback e-tron, kroon in gevaar?

De Audi SQ8 Sportback e-tron is officieel het summum van de elektrische SUV’s van Audi. Maar kan hij de dreiging van de modernere SQ6 e-tron weerstaan?

3,3 /5 Test: Volkswagen Polo, nog steeds geen mini-Golf...

Test: Volkswagen Polo, nog steeds geen mini-Golf...

Heeft de 6e generatie Volkswagen Polo het na de facelift in zich om uit de schaduw van zijn grote broer te komen, de legendarische Golf?

3,5 /5 Test: Mercedes B-Klasse, ondergewaardeerde alleskunner

Test: Mercedes B-Klasse, ondergewaardeerde alleskunner

Er wordt minder over gesproken, maar ook de Mercedes B-Klasse kreeg onlangs een facelift. En het is misschien wel het fijnste model van de compacte Mercedes-familie... Zolang die nog bestaat.

3,7 /5 Test: Skoda Kodiaq 2024, Ruimte met de grote R

Test: Skoda Kodiaq 2024, Ruimte met de grote R

De tweede generatie Skoda Kodiaq bouwt verder op het succes van zijn voorganger met nog meer ruimte, nog meer praktische snufjes en nu ook een plug-inhybride motorisatie. Valt er nog iets op aan te merken?

Aanbevolen nieuwe auto's voor jou

Meer nieuwe auto's

Diesel, Manueel

€ 32.584

Benzine, Manueel

€ 21.500

Benzine, Manueel

€ 23.748

Benzine, Automaat

€ 27.547

Aanbevolen tweedehands auto's voor jou

Meer tweedehands auto's

Benzine, Automaat

€ 28.995
2011
65.000 km
€ 52.900
2021
1.500 km
€ 52.990
2019
105.433 km

Benzine, Automaat

€ 23.500
2020
30.212 km