Volkswagen
Heeft de 6e generatie Volkswagen Polo het na de facelift in zich om uit de schaduw van zijn grote broer te komen, de legendarische Golf?
Voor de eerste keer in zijn geschiedenis kleeft Audi het RS-logo op een SUV. We kregen al een voorsmaakje met de SQ5, maar nu wordt het pas echt serieus: door de motor van de TT RS over te nemen, wil Audi de absolute meester worden in het segment van de compacte SUV’s. Schouder aan schouder met de nieuwe Mercedes GLA AMG.
Nog een model met Chinese invloeden. De RS Q3 is namelijk een vaandeldrager voor de Chinese markt. Maar dat houdt Audi niet tegen om hem ook aan te bieden op het Oude Continent. Het mag dan een RS zijn, de RS Q3 blijft vrij discreet. De hertekende voor- en achterbumper, de grotere luchtinlaten, de diffuser achteraan: het is natuurlijk allemaal wat meer uitgesproken maar er is nog altijd maar één uitlaat en vulgaire koetswerkextensies blijven achterwege.
Centraal bij elke Audi RS staat uiteraard de krachtbron, in dit geval direct afgeleid van de TT RS en RS3. In de Q3 is hij een beetje gekalmeerd: de motor van 340 pk verliest dertig paarden. Maar qua kracht word je nog altijd op je wenken bediend: 310 pk tussen 5.200 en 6.700 tr/min en een koppel van 420 Nm tussen 1.500 en 5.200 tr/min. Het gaat bovendien om een vijfcilinder, een grote specialiteit van het merk.
Voor een compacte SUV zet de RS Q3 verbluffende chrono’s neer: 250 km/u en 5,5 seconden van 0 tot 100 km/u. We moeten toegeven dat de S-Tronic zevenversnellingsbak met Launch Control daar voor veel tussen zit. Uiteraard worden nog altijd de vier wielen aangedreven, maar de ophanging ligt 25 mm lager terwijl het remsysteem verstevigd werd.
Het mag dan een RS zijn, in het interieur kan de Q3 zijn leeftijd niet verbergen. Sinds de presentatie lanceerde Audi de nieuwe A3 met zijn prachtige multimediasysteem met intuïtieve bediening. Hier zien we nog meer knoppen en beantwoordt de ergonomie nog niet aan de nieuwste criteria van het merk. Het blijft ook wennen aan de vrij hoge zitpositie, ongebruikelijk voor een Audi RS.
Na de kennismaking met het uitstekende leder van de zetels, de aluminium inzetstukken en het multimediasysteem met Google-zoekfunctie, is het tijd voor een ritje. Laten we maar meteen toegeven dat we een beetje teleurgesteld waren door de eerste kilometers. Het staccato van de vijfcilinder is volledig gedempt, de versnellingsbak mist wat zachtheid bij vertrek en uiteindelijk ligt het gevoel niet zo ver van een Q3 2.0 TDI.
We voeren het tempo op. Vanaf 4.000 tr/min weergalmt het bijzondere geluid van de motor terwijl de horizon met rasse schreden dichterbij komt. Deze keer voelen we echt het RS-effect. Een bocht nadert. De stevige remmen boezemen vertrouwen in.
De RS Q3 blijft altijd doeltreffend, al is de ophanging relatief zacht en is er nooit echt spektakel. Van nature is hij een beetje onderstuurd, maar hij houdt de wielen goed op hun plaats en je moet al echt wild tekeergaan om de achtertrein zachtjes te laten uitbreken. Hij is eerder stabiel dan wendbaar. Jammer, de scherpe kantjes worden van het karakter gevijld.
Dat afgevlakte temperament heeft zijn voordelen in dagelijks gebruik. De RS Q3 is comfortabel, stil, gemakkelijk te bedienen en even veelzijdig als om het even welke Audi Q3. Of toch bijna: de koffer is iets kleiner dan de andere varianten en zijn draaicirkel is een beperking bij manoeuvres. We waarderen wel de ruimte voorin en vooral de afwerking, van een beter niveau dan bij de rivalen.
Met een prijs van 56.500 euro laat de RS Q3 zijn exclusiviteit duur betalen. Zeer duur. Vooral omdat je voor die prijs weinig standaarduitrusting krijgt. Het verbruik is evenmin een grote kwaliteit van deze auto: de vijfcilinder is charismatischer dan de nieuwste viercilinders met hetzelfde vermogen, maar ook dorstiger. Ons gemiddelde van 11 l/100 km loopt snel op als je je laat leidende door het opwindende motorgeluid.
Audi kleeft een RS-logo op zijn Q3 en geeft hem de vijfcilinder van de TT RS, maar de kleine SUV wordt hierdoor geen sportwagen. De RS Q3 is zeer doeltreffend, wist oneffenheden goed weg en verwent de passagiers met een sportief temperament: het comfort voldoet bij dagelijks gebruik, maar we missen karakter. Al bij al een aantrekkelijke auto, die voor een originele noot zorgt in zijn segment.
Heeft de 6e generatie Volkswagen Polo het na de facelift in zich om uit de schaduw van zijn grote broer te komen, de legendarische Golf?
De tweede generatie Skoda Kodiaq bouwt verder op het succes van zijn voorganger met nog meer ruimte, nog meer praktische snufjes en nu ook een plug-inhybride motorisatie. Valt er nog iets op aan te merken?
Er wordt minder over gesproken, maar ook de Mercedes B-Klasse kreeg onlangs een facelift. En het is misschien wel het fijnste model van de compacte Mercedes-familie... Zolang die nog bestaat.
De Audi SQ8 Sportback e-tron is officieel het summum van de elektrische SUV’s van Audi. Maar kan hij de dreiging van de modernere SQ6 e-tron weerstaan?