Testen

Bentley Bentayga V8 Diesel: gegarandeerde almacht

Nadat Bentley zijn eerste SUV heeft voorgesteld, pakt het nu uit met zijn eerste dieselauto! Een merkwaardige keuze in een tijdperk waar diesel als de baarlijke duivel wordt gezien en binnenkort uit een aantal stadscentra zal worden geweerd. Maar het merk doet nooit iets per toeval.

  • Piette François
  • 04 april 2017
  • Bentley
2,2
VROOM-score
  • 3,0
    Prestatie
  • 0
    Wegligging
  • 5,0
    Comfort
  • 5,0
    Uitrusting
  • 0
    Veiligheid
  • 1,0
    Prijs-kwaliteit
  • 0
    Verbruik
  • 4,0
    Globaal
Voor- en nadelen
  • Eigentijdse uitrusting
  • Rijkelijk interieur
  • Subliem comfort
  • Zuinige v8/rijbereik
  • Afmetingen zijn een handicap
  • Dieselklank aan de buitenkant
  • Extreem hoog prijskaartje!
  • Krap remvermogen

Als we u twintig jaar geleden hadden verteld dat Bentley 4x4-auto’s met een dieselmotor zou gaan bouwen, had u ons nooit geloofd. Wij zouden zoiets destijds in elk geval onmogelijk hebben geacht. Maar de tijden veranderen en Bentley heeft zich beter afgestemd op de marktvraag. De Bentayga werd eerst afgekraakt om zijn massieve uitstraling, maar wist uiteindelijk toch te verleiden: vandaag is ongeveer één verkochte Bentley op twee een Bentayga!

Maar waarom die diesel?

De Bentayga mag dan erg succesvol zijn, maar zijn W12-motor lijkt wel uit een ander tijdperk te stammen. De zes liter grote turbobenzinemotor verslindt onwaarschijnlijke hoeveelheden brandstof, waardoor het rijbereik tot een frustrerende afstand inkrimpt. En zelfs wanneer je portefeuille dat allemaal fluitend kan verwerken, blijft het een vervelend werk om elke twee of drie dagen te moeten gaan tanken. In afwachting van de plug-in hybride versie die volgend jaar komt, biedt Bentley vandaag een alternatief in de vorm van een veel zuiniger dieselblok…

Gekende basis

Toch heeft Bentley de zaken goed aangepakt en zich niet op de eerste beschikbare mazoutstoof gestort. Integendeel: nu het merk volledig deel uitmaakt van de Volkswagengroep, heeft het een brede keuze, te beginnen bij de nieuwe V8-diesel die voor de Audi SQ7 is ontwikkeld. Die is ongewijzigd overgenomen, wat zeker geen straf is, want hij heeft alles in huis om de meest verwende klanten te verleiden: naast zijn longinhoud van vier liter gebruikt hij twee turbo’s en een elektrische compressor om het tot 435 pk te schoppen en, vooral, een kolossaal koppel van 900 Nm vanaf 1.000 o/m. Met een dergelijk geschut kan de Bentayga altijd sportief presteren: de 0 naar 100 km/h is in 4,8 seconden afgewerkt.

Erg lang slagschip

De Bentayga is nog steeds een van de grootste modellen op de markt: 5,14 m lang, 2 m breed en 1,74 m hoog, dat is een formaat waarmee je je niet onopgemerkt door het Belgische verkeer beweegt, zeker niet wanneer het gepaard gaat met zo’n enorm verchroomd radiatorrooster en een gevleugeld B-logo. De dieselversie onderscheidt zich door zijn logo’s en zijn uitlaatpijpen. Bijna niet op te merken…

Formidabele wereld

In het interieur wijst niets op de aanwezigheid van een diesel onder de motorkap, tenzij dan de rode zone van de toerenteller die bij 5.000 o/m begint. En dat is heel goed: het uiterlijk levert dan wel stof tot discussie (waar we ons niet aan gaan wagen, elk heeft recht op zijn smaak…), maar het interieur verdient enkel lof. Hoe kan je ongevoelig blijven voor deze passagiersruimte vol leer, hout van hoge kwaliteit en verchroomde knoppen? Het geheel ademt tegelijk stevigheid, luxe en verfijning uit… al is het spijtig dat de Bentayga gezien zijn enorme formaat niet wat ruimer is!

Discrete diesel

Bij het starten komt de V8-diesel het feestje geenszins vergallen om de eenvoudige reden dat… je hem gewoon niet hoort! Aan de buitenkant daarentegen weerklinkt niet het kunstmatig versterkte geroffel van de SQ7, maar eerder de resonanties van een… diesel. En dat klinkt toch wat misplaatst in verwende oren.

Laat ons dan maar terugkeren naar het interieur, dat duidelijk de beste plek is om een Bentley te smaken. Daar toont de dieselmotor dat hij voldoende reserve heeft om de Bentayga zijn statuut van heerser van de weg te laten behouden. Een tikje op het gaspedaal en hij vliegt door het verkeer in een stevige maar zijdezachte duw. Hij is in niets te vergelijken met de forse schop in de rug van de W12, die deze massieve SUV in een grondraket verandert… Bovendien laat het enorme koppel de achttrapsautomaat toe om wat luier uit de hoek te komen, wat het welzijn van de inzittenden alleen maar ten goede komt.

Koning van de weg… en al de rest!

De Bentayga biedt een waaier aan rijmodi, van de traditionele “Comfort” en “Sport” tot diverse offroadprogramma’s. De standaardstand, die een sublieme verfijning brengt, heet “Bentley”. Zo simpel is dat! En dat is naar onze smaak de beste stand, want die behoudt een superlatief wegcontact, filtert oneffenheden bijna magisch weg en beperkt koetswerkbewegingen desondanks binnen de grenzen van het redelijke. Uiteraard is hij ook uitgerust met alle innovaties op het vlak van rijhulpmiddelen (behalve het automatisch inhalen) en multimediasystemen. Daar zit Audi voor iets achter! Met al die uitrusting rest ons nog maar één wens: dat de weg nooit meer ophoudt…

Als u dan toch aan het eind van het asfalt zou komen, zal u snel merken dat de remmen niet helemaal opgewassen zijn tegen de 2,4 ton van deze Britse cottage. En als uw avontuurlijke instelling u stimuleert om verder te gaan dan het gebruikelijke kader, weet dan dat de Bentayga reële offroadcapaciteiten biedt en dat hij niet snel het hoofd buigt voor het moeilijke terrein waar u hem durft insturen. Anderzijds moet je toch al stevig verheven zijn boven de materiële beslommeringen van de wereld om je eraan te wagen een auto van meer dan 200.000 euro tussen de netels en in het slijk te jagen.

Budget

Het grootste voordeel van deze versie: zijn lage verbruik. Met een soepele rijstijl op onze wegen en snelwegen kwamen wij uit op een gemiddelde van 8,5 l/100 km, wat erg redelijk is voor een auto van dit formaat en vermogen. Maar waar potentiële klanten vooral naar kijken, zijn niet die paar euro’s die je aan de pomp uitspaart, maar wel het extra rijbereik. Met het reservoir van 85 liter lijkt het perfect mogelijk om meer dan 800 kilometer te rijden met één tankbeurt. En met wat goede wil kun je dat zelfs oprekken tot 1.000 kilometer!

Qua prijs doet dit model er bijna 38.000 euro af, wat betekent dat de basisprijs onder de 180.000 euro uitkomt. Dit is de minst dure Bentley die je kan kopen! Maar dat is natuurlijk allemaal relatief, want het is moeilijk om je niet te laten verleiden door de optiecatalogus en te eindigen met 50.000 euro extra! Is een volledig uitgeklede Bentley nog wel een echte Bentley? Van de opties die op onze testauto waren gemonteerd, waren wij bijzonder te spreken over het originele kleine schuifbankje in de koffer, dat je uiteraard enkel bij stilstand kan gebruiken en dat een erg comfortabel vissersuitstapje mogelijk maakt. Maar we moeten er toch op wijzen dat dit model twee keer zoveel kost als een technisch identieke Audi SQ7…

Conclusie

Het was uiteraard een erg gewaagde stap van Bentley om een dieselmotor in de Bentayga te lepelen, maar hij heeft zijn plek binnen het gamma ruimschoots verdiend. De technologische krachttoer dwingt respect af, temeer omdat deze V8-diesel het model als gegoten zit. Hij heeft weliswaar niet het sportershart en de verfijnde werking van de W12, maar biedt daarentegen een forse besparing op de gebruikskosten en, vooral, een rijbereik die naam waardig. En ongetwijfeld zal vooral dat laatste punt sterk aanspreken…

Meer lezen over:

Over de auteur: Piette François
Foto's ©: François Piette.

Aanbevolen tests voor jou

Meer tests
3,9 /5 Test: Audi SQ8 Sportback e-tron, kroon in gevaar?

Test: Audi SQ8 Sportback e-tron, kroon in gevaar?

De Audi SQ8 Sportback e-tron is officieel het summum van de elektrische SUV’s van Audi. Maar kan hij de dreiging van de modernere SQ6 e-tron weerstaan?

3,5 /5 Test: Mercedes B-Klasse, ondergewaardeerde alleskunner

Test: Mercedes B-Klasse, ondergewaardeerde alleskunner

Er wordt minder over gesproken, maar ook de Mercedes B-Klasse kreeg onlangs een facelift. En het is misschien wel het fijnste model van de compacte Mercedes-familie... Zolang die nog bestaat.

3,7 /5 Test: Skoda Kodiaq 2024, Ruimte met de grote R

Test: Skoda Kodiaq 2024, Ruimte met de grote R

De tweede generatie Skoda Kodiaq bouwt verder op het succes van zijn voorganger met nog meer ruimte, nog meer praktische snufjes en nu ook een plug-inhybride motorisatie. Valt er nog iets op aan te merken?

3,3 /5 Test: Volkswagen Polo, nog steeds geen mini-Golf...

Test: Volkswagen Polo, nog steeds geen mini-Golf...

Heeft de 6e generatie Volkswagen Polo het na de facelift in zich om uit de schaduw van zijn grote broer te komen, de legendarische Golf?

Aanbevolen nieuwe auto's voor jou

Meer nieuwe auto's

Benzine, Manueel

€ 21.500

Benzine, Manueel

€ 23.748

Diesel, Manueel

€ 32.584

Benzine, Automaat

€ 27.547

Aanbevolen tweedehands auto's voor jou

Meer tweedehands auto's

Benzine, Automaat

€ 28.995
2011
65.000 km

Benzine, Automaat

€ 23.500
2020
30.212 km
€ 52.900
2021
1.500 km
€ 52.990
2019
105.433 km