Testen

BMW M2: de beste van de bende?

In zijn 30-jarig bestaan won de M3 200 pk, 350 kg en 30 cm. Om de geest van de eerste M3 terug te vinden, breidde BMW zijn M-gamma naar onderen uit. En dat vinden wij geweldig nieuws.
  • Piette François
  • 15 november 2016
  • BMW
2,5
VROOM-score
  • 5,0
    Prestatie
  • 0
    Wegligging
  • 3,0
    Comfort
  • 4,0
    Uitrusting
  • 0
    Veiligheid
  • 3,0
    Prijs-kwaliteit
  • 0
    Verbruik
  • 5,0
    Globaal
Voor- en nadelen
  • Geweldige motor
  • Karaktervolle achterwielaandrijver
  • Leuk weggedrag
  • Manuele versnellingsbak beschikbaar
  • Prestaties
  • Verbluffend comfort
  • Bakbediening te verbeteren
  • Gevoelloze besturing
  • Ruimte achteraan
  • Somber interieur
  • Storende tussengasfunctie
  • Weinig discreet starten

Laat ons eerlijk zijn: ondanks een beperktere grootte en een minder krachtige motor dan de M3 en M4 bokst de M2 ruim boven het gewicht van de eerste M3, die destijds alleen een atmosferische viercilinder van 2,3 liter had. De nostalgici mogen snel hun tranen drogen, want de combinatie die BMW voor deze M2 voorzag, verleidt meteen. Wil je een echte sportwagen met geur van warme olie in plaats van vanilleparfum, dan is dit iets voor jou!

Opvolging

Dit model volgt dus de 1M Coupé op, die een geweldig succes was. Het gaat weliswaar niet om de eerste sportieve variant van de 2-Reeks. De “M Performance”-afdeling biedt immers de M240i aan, met zescilinder en 340 pk. En dan slechts 30 pk extra? Ja, maar…

Stevig!

Wanneer we hem braaf bij de BMW-importeur zien staan, toont de M2 zijn bestiale karakter al: zijn specifieke velgen, vier uitlaatpijpen, gespierde wielkasten en gapende bek… Het model zou niet helemaal in dezelfde categorie als zijn rivalen spelen. De Mercedes-AMG A45 en Audi RS3? Ze verbleken tot figuranten naast deze M2…

Onder de kap

Voor we het beest wakker maken, werpen we een snelle blik onder de motorkap: daar bevindt zich de specialiteit van BMW, een zescilinder-in-lijn van 3 liter, benzine, twee turbo’s en 370 pk op de achterwielen. Het blok is nauw afgeleid van de motor van de M3/M4. Omdat de M2 een pure auto is, kan je kiezen voor een manuele zesversnellingsbak.

Maar hij is ook mee met zijn tijdsgeest: je kunt uiteraard ook een automaat kiezen. In tegenstelling tot de bak van de M240i gaat het om een exemplaar met dubbele koppeling en 7 verzetten (DKG), die rechtstreeks van de M3 komt. Reken tot slot niet op vierwielaandrijving: de M2 is de laatste vertegenwoordiger in zijn segment die alleen achterwielaandrijving heeft.

Binnenin

In het interieur is het minder spectaculair: de sfeer is somber, ontdaan van alle fantasie en alleen enkele M-logo’s wijzen op het karakter van het beest. Maar start de motor en de glimlach keert terug: de zescilinder zet zich met een luide grom in werking. Om kippenvel van te krijgen! Van buitenaf weliswaar, want in het interieur is hij verbazend gedempt…

Makkelijk?

De indruk van relatieve discretie en gebruiksgemak blijven de eerste meters hangen. De bediening is niet te zwaar, de koppeling heeft een iets te lange slag maar is licht, en de M2 laat zich op koppel rijden. De eerste kilometers doen ons dus vermoeden dat de auto aangenaam uit de hoek komt op langere trajecten, dankzij een tolerante schokdemping, goede zetels en een degelijke geluiddemping.

Bijna…

Toch een minpuntje: de manuele bak. We stellen de inspanning van BMW op prijs om een manuele versie aan te bieden, maar jammer genoeg is die niet aangenamer en… discreter: hij heeft lange slagen, is soms hakerig en geeft automatisch tussengas bij het terugschakelen. Leuk bij sportief rijden, maar minder leuk in de stad, waar je ongewild opvalt. Temeer omdat je de functie niet uit kunt zetten…

In actie

Maar het potentieel komt uiteraard bij hogere tempo’s tot zijn recht: de soepele en koppelrijke zescilinder spreidt zijn koppel al onderin de toeren uit en laat geen steek vallen! Onze korte test speelde zich af op pokdalige wegen (je kent het land…), dus we reden het merendeel van de tijd tussen 1.500 en 4.500 tpm. Daarboven duwt hij nog steeds voort, maar de aandrijving wil in deze vochtige dagen niet altijd volgen…

Weggedrag

Als goede achterwielaandrijver vereist de M2 een zekere gevoeligheid van de rechtervoet als je hem met het mes tussen de tanden op vochtig wegdek wilt rijden, vooral wanneer je het ESP durft uitschakelen. Dat raden we op de openbare weg uiteraard niet aan. Toch blijft hij ondanks korte wielbasis en monsterkoppel voldoende voorspelbaar. Met de nodige finesse biedt de M2 verbazingwekkend veel grip. De remmen hebben voor gewoon gebruik voldoende uithoudingsvermogen en zijn bijzonder krachtig.

Die vaststelling is grotendeels te danken aan het werk dat de ingenieurs in het chassis stopten. Ze gaven de kleine BMW namelijk aangepaste assen van de M3 en een sperdifferentieel. Niets dan goeds dus? Nee: het stuur blijft de zwakke plek van sportieve BMW’s, met een te kunstmatig gevoel dat niet meteen vertrouwen geeft.

Prijs

Assen en een motor die rechtstreeks van de M3 komen maar een prijs die ongeveer € 20.000 lager ligt! Zo lijkt de M2 wel een koopje! We zijn lang niet de enigen die daar zo over denken, want de levertermijn wordt steeds langer. Voor € 59.350 is de M2 bovendien volledig uitgerust: navigatie, parkeersensoren, automatische klimaatregeling,… er ontbreekt maar weinig. Kies je voor de automaat, tel er dan ongeveer € 4.000 bij…

Aan de pomp bleek onze M2 relatief zuinig: niet meer dan 11,5 l/100 km, waarbij we moeten zeggen dat we vooral op koppel reden.

Besluit

We zijn verliefd! Met de M2 richt BMW zich tot de echte liefhebbers, die een levendige achterwielaandrijver willen met een krachtige motor en eventueel een manuele bak. Vergeleken met zijn rivalen, de Mercedes-AMG A45 en Audi RS3, is de M2 misschien niet even praktisch of staat zijn actieve veiligheid niet op hetzelfde niveau (bij gebrek aan vierwielaandrijving), maar wat een karakter! Een uniek aanbod op de markt.
BMW

Meer lezen over:

Over de auteur: Piette François

Aanbevolen tests voor jou

Meer tests
3,7 /5 Test: Skoda Kodiaq 2024, Ruimte met de grote R

Test: Skoda Kodiaq 2024, Ruimte met de grote R

De tweede generatie Skoda Kodiaq bouwt verder op het succes van zijn voorganger met nog meer ruimte, nog meer praktische snufjes en nu ook een plug-inhybride motorisatie. Valt er nog iets op aan te merken?

3,5 /5 Test: Mercedes B-Klasse, ondergewaardeerde alleskunner

Test: Mercedes B-Klasse, ondergewaardeerde alleskunner

Er wordt minder over gesproken, maar ook de Mercedes B-Klasse kreeg onlangs een facelift. En het is misschien wel het fijnste model van de compacte Mercedes-familie... Zolang die nog bestaat.

3,3 /5 Test: Volkswagen Polo, nog steeds geen mini-Golf...

Test: Volkswagen Polo, nog steeds geen mini-Golf...

Heeft de 6e generatie Volkswagen Polo het na de facelift in zich om uit de schaduw van zijn grote broer te komen, de legendarische Golf?

3,9 /5 Test: Audi SQ8 Sportback e-tron, kroon in gevaar?

Test: Audi SQ8 Sportback e-tron, kroon in gevaar?

De Audi SQ8 Sportback e-tron is officieel het summum van de elektrische SUV’s van Audi. Maar kan hij de dreiging van de modernere SQ6 e-tron weerstaan?

Aanbevolen nieuwe auto's voor jou

Meer nieuwe auto's

Diesel, Manueel

€ 32.584

Benzine, Automaat

€ 27.547

Benzine, Manueel

€ 21.500

Benzine, Manueel

€ 23.748

Aanbevolen tweedehands auto's voor jou

Meer tweedehands auto's
€ 52.900
2021
1.500 km
€ 52.990
2019
105.433 km

Benzine, Automaat

€ 23.500
2020
30.212 km

Benzine, Automaat

€ 28.995
2011
65.000 km