Opel
De facelift van de Opel Corsa trekt het stadswagentje visueel weer in lijn met de rest van het recentere gamma. Maar kan hij zich onderscheiden van zijn Stellantis-stalgenoten?
Wat dat Competition Package precies is? Beschouw het als een kleine proteïnekuur voor de M-modellen van BMW. Net als Audi zijn RS-modellen van een Plus-variant voorziet en Mercedes een S-suffix durft te kleven op zijn AMG-modellen, is dat precies wat ze in München op de M-afdeling doen. Al blijft het niet alleen bij wat extra pk’s…
Eerst en vooral luisterden de Duitse ingenieurs naar feedback van de klanten en de pers: de “gewone” M4 wilde wel eens geïrriteerd reageren als je hem bij zijn nekvel greep op pokdalige wegen. Daarom nam de Motorsport-afdeling van BMW in de eerste plaats de ophanging onder handen. Die is in het Competition-geval adaptief, en krijgt nieuwe dempers en veren en nieuwe antirolstangen.
Jazeker, maar tussen die modellen wordt relatief weinig uitgewisseld. Vooral de zetels – maar daar komen we meteen toe – en de opzichtige 20-duimsvelgen natuurlijk, die in het geval van ons testexemplaar vervangen waren door exemplaren van een duimpje kleiner op winterbanden. Verder werden de rijmodi nog aangepast, en werden het differentieel op de achteras en de tractiecontrole opnieuw geconfigureerd.
Aan de buitenkant herken je de M4 met Competition Pack vooral aan de glanzend zwarte afwerking rond de ruiten, in het radiatorrooster en in het logo op de achterklep. Binnenin vind je lichtere sportzetels die hun inspiratie halen bij de GTS, en veiligheidsgordels met de traditioneel gekleurde Motorsport-striping. Een bijzonder detail!
Daar krijgt de zescilinder-in-lijn met dubbele turbo een lichte upgrade: er maken 19 extra paarden hun opwachting, en ze brengen de totaalsom op 450 pk. Het koppel blijft ongewijzigd: 550 Nm, dat wordt vrijgegeven tussen 1.850 en 5.500 tpm. Op die manier slaagt de M4 met het Competition Package erin om een tiende van de chrono’s te knijpen: 0-100 km/u legt hij af in 4 seconden rond met de DKG-zeventrapsautomaat, en in 4,2 seconden met de manuele zesversnellingsbak.
Oerend hard natuurlijk. De acceleraties zijn fenomenaal, de snelheid waarmee de DKG-versnellingsbak van ons testexemplaar van het ene verzet in het ander klapt, zet je zintuigen op achtervolgen. Op de achtergrond buldert de zescilinder intussen lustig verder. Jammer dat de soundtrack in het interieur wat kunstmatig versterkt moet worden en dat hij het gehuil van de klassieke M3’s van weleer inruilt voor meer decibels. Maar een onuitwisbare indruk laat deze explosieve motor sowieso achter.
Daar werpt het werk van de Duitse ingenieurs zijn vruchten af: het Competition Pack lijkt de controle en de samenhang beter te bewaren bij hobbels en putten in het wegdek en bij een minder zuivere rijstijl. Maar vergis je niet: het monsterkoppel op de achterbanden blijft steeds op de loer liggen, zeker op een koud en vochtig wegdek zoals tijdens onze testritten. Dan is een snelle hand nodig om de nukkige achteras in het gareel te houden. Gelukkig zijn er ook fenomenale stoppers: koolstofkeramische remschijven die zoveel beet hebben dat je gezicht ervan smelt.
Zeker en vast, al kan je daarvoor het best aan de slag met de verschillende rijmodi. Gasrespons, demperhardheid, stuurgewicht en schakeltijden zijn allemaal afzonderlijk configureerbaar, waardoor het even zoeken is naar de juiste setting. Maar comfortabel rijden kan ook, met het volume van de soundtrack niet op elf, maar op een oorstrelendere vier. De schokdemping blijft weliswaar aan de stugge kant, maar gelukkig zijn de 19-duimsvelgen een graadje vergevingsgezinder voor je rug dan de kolossale 20-duimers.
Het Competition Pack voegt € 7.425 toe aan de prijs van de gewone M4. Voor de versie met manuele versnellingsbak komt de totaalsom dan op € 88.625. Kies je voor de DKG-versnellingsbak met dubbele koppeling, dan kom je uit op € 92.595. Een hele smak geld, en voor de koolstofkeramische remmen hoest je nog eens € 7.425 extra op... Gelukkig is de M4 Competition iets vergevingsgezinder aan de pomp: we noteerden 12,4 l/100 km. Flink meer dan wat BMW zelf opgeeft, maar wij hadden tijdens onze testperiode een jeukende rechtervoet en plaats om de BMW de sporen te geven.
De facelift van de Opel Corsa trekt het stadswagentje visueel weer in lijn met de rest van het recentere gamma. Maar kan hij zich onderscheiden van zijn Stellantis-stalgenoten?
De N-sportafdeling van Hyundai heeft de elektrische SUV Ioniq 5 uitgerust met tal van kunstjes, rijmodi en specifieke functies. Maar is de Ioniq 5 N daarmee even opwindend als een sportwagen met verbrandingsmotor?
Om te strijden tegen zijn Europese concurrenten, en om zijn bestaansrecht te verdedigen ten opzichte van zijn stijlvolle broertje, zet de Kia Ceed SW in op rationele argumenten. Maar kan hij daarmee verleiden?
Suzuki heeft zijn kleine Swift een volledig nieuwe motor gegeven en direct ook het volledige uiterlijk aangepast. En toch... lijkt er niets te zijn veranderd! Goed of slecht nieuws?