Testen

BMW X4 xDrive20d: X-factor

Vandaag is bijna één op de drie verkochte BMW’s een SUV. Dat toont het belang van dit segment aan en verklaart waarom de constructeur het gamma blijft uitbreiden. Zo ontstond de X4, de kleine broer van de X6 en de sexy versie van de X3. Wat is het nut van deze X4?

  • Piette François
  • 17 september 2014
  • BMW
Voor- en nadelen
  • Comfort
  • Dynamische lijn
  • Hightech uitrusting
  • Opmerkelijk wendbaar
  • Voorbeeldige samenwerking motor/versnellingsbak
  • Comfort achterin
  • Prijs
  • Teleurstellende remmen
  • Verouderd dashboard
  • Zichtbaarheid achteraan

Door zijn hoge allures en indrukwekkende afmetingen heeft de X6 niet altijd een positief imago. Nochtans verkoopt hij als zoete broodjes. Wat zou dat geven met een versie die minder hautain, kleiner en nog altijd dynamisch is? Dat is de X4, een model dat meer op maat is van de Europeanen die een lifestylewagen zoeken maar niet bereid zijn zo’n hoge prijs te betalen.

Amerikaans

Net als de X3 wordt de X4 geproduceerd in South Carolina. Hij deelt dan ook veel onderdelen met zijn bloedverwant. De afmetingen zijn een maatje kleiner dan bij de grote X6: 4,67 meter lang, 1,88 meter breed en 1,62 meter hoog. Onder de motorkap is de X4 ‘politiek correct’ met een palet van vier- en zescilinders (benzine en diesel) vanaf 163 pk.

Wel groot

Op papier lijkt het allemaal nog redelijk bescheiden, maar op straat maakt de X4 indruk. Een flinke baby! Het dalende dak voegt een sportief accent toe, maar doet het ergste vrezen voor de ruimte achterin. Terecht of niet? Maar één manier om dat te ontdekken: instappen. Voorin is er geen gebrek aan plaats en geeft de hoge rijpositie een dominante indruk. Kijk echter niet naar achteren, want daar is niet veel te zien.

Achterin hebben de ingenieurs als reactie op het lage dak de bank verlaagd. Gevolg: genoeg ruimte voor het hoofd (al zitten grote personen met hun hoofd tegen het dak) en de benen, maar een te hoge vloer. Je zit bij wijze van spreken met de kin tussen de knieën. Een karikatuur natuurlijk, maar de benen komen te hoog en dat is niet comfortabel tijdens langere ritten.

Praktisch?

Voorts is de X4 niet veel minder comfortabel dan de X3: de opbergruimtes voldoen en de koffer is groot genoeg en moduleerbaar met de neerklapbare achterbank in drie afzonderlijke delen (40/20/40).

Déjà vu

Zoals gezegd heb je voorin een hoge zitpositie. De ideale rijpositie vinden is dan ook een fluitje van een cent. Zodra je die gevonden hebt, bedien je een boordplank met een hoog déjà-vugehalte. BMW plaatst in alle modellen nagenoeg hetzelfde interieur, met een design dat al tien jaar niet veranderd lijkt. Alleen het multimediascherm en de touchpadbediening voegen een hightechaccent toe.

High tech?

De presentatie is dus old school, maar de technologie stamt zeker uit de 21ste eeuw. Zo vinden we een internetverbinding waarmee je verschillende apps downloadt, mails kunt leest, de laatste verkeersinfo bekijkt, … BMW voegt daar nog een hele reeks diensten en een app voor jouw smartphone aan toe om je auto vanop afstand te controleren.

Gloednieuwe motor

We hebben de X4 getest met de nieuwste dieselmotor van het bedrijf: een tweeliter viercilinder met 190 pk en maar liefst 400 Nm, gekoppeld aan een achttrapsautomaat die ruim op zijn taak berekend is. Natuurlijk heeft de motor niet dezelfde reserves als de drieliter zescilinder turbodiesel, maar hij heeft genoeg nuttig bereik om zonder enige moeite mee te kunnen met het verkeer. Het enige minpunt: onder belasting is het ‘taxigeluid’ niet bepaald opwindend.

Wendbaar

De X4 is niet alleen snel in rechte lijn, maar ook in bochten. Probeer niet om een sportieve berline te volgen, maar het weggedrag kan zich meten met de beste SUV’s. Hij rijdt wendbaar door de bochten, houdt het koetswerk goed onder controle en schudt de passagiers niet door elkaar. De ophanging is dus ideaal afgesteld. Alleen de remmen stellen teleur bij dynamisch gebruik. Overdrijf dus niet.

Prijs

We haalden een correct gemiddeld verbruik van 7,5 l/100 km. Je kunt nog beter doen, als je omzichtig omspringt met het gaspedaal. Op dat vlak doet de X4 jouw portefeuille dus geen pijn … De CO2-uitstoot bedraagt 143 g/km.

Zijn aankoopprijs plukt jouw bankrekening wel helemaal leeg. Met een basisprijs van 47.250 euro kost de X4 ongeveer 4.000 euro meer dan een X3 met identieke motor. Hoewel correct uitgerust, mist de X4 nog een aantal zaken en de lange optielijst weegt zwaar op het budget. Een bekend refrein …

Conclusie

De X4 is een SUV en is niet echt rationeel want duurder en minder praktisch dan de X3. SUV-liefhebbers krijgen echter een originele auto die uniek is in de klasse van de compacte premium-SUV’s (hallo Audi?) en die veel wendbaarder rijdt dan wat we gewoon zijn van traditionele SUV’s. Hij krijgt onze goedkeuring, want de X4 lost alle verwachtingen in.

BMW

Meer lezen over:

Over de auteur: Piette François
Foto's ©: François Piette - Manufacturer.

Aanbevolen tests voor jou

Meer tests
3,3 /5 Test: Volkswagen Polo, nog steeds geen mini-Golf...

Test: Volkswagen Polo, nog steeds geen mini-Golf...

Heeft de 6e generatie Volkswagen Polo het na de facelift in zich om uit de schaduw van zijn grote broer te komen, de legendarische Golf?

3,5 /5 Test: Mercedes B-Klasse, ondergewaardeerde alleskunner

Test: Mercedes B-Klasse, ondergewaardeerde alleskunner

Er wordt minder over gesproken, maar ook de Mercedes B-Klasse kreeg onlangs een facelift. En het is misschien wel het fijnste model van de compacte Mercedes-familie... Zolang die nog bestaat.

3,7 /5 Test: Skoda Kodiaq 2024, Ruimte met de grote R

Test: Skoda Kodiaq 2024, Ruimte met de grote R

De tweede generatie Skoda Kodiaq bouwt verder op het succes van zijn voorganger met nog meer ruimte, nog meer praktische snufjes en nu ook een plug-inhybride motorisatie. Valt er nog iets op aan te merken?

3,9 /5 Test: Audi SQ8 Sportback e-tron, kroon in gevaar?

Test: Audi SQ8 Sportback e-tron, kroon in gevaar?

De Audi SQ8 Sportback e-tron is officieel het summum van de elektrische SUV’s van Audi. Maar kan hij de dreiging van de modernere SQ6 e-tron weerstaan?

Aanbevolen nieuwe auto's voor jou

Meer nieuwe auto's

Benzine, Manueel

€ 23.748

Benzine, Manueel

€ 21.500

Diesel, Manueel

€ 32.584

Benzine, Automaat

€ 27.547

Aanbevolen tweedehands auto's voor jou

Meer tweedehands auto's
€ 52.990
2019
105.433 km

Benzine, Automaat

€ 23.500
2020
30.212 km
€ 52.900
2021
1.500 km

Benzine, Automaat

€ 28.995
2011
65.000 km