Testen

Caterham Ecoboost: stripteasewagen

Het gewicht is de vijand. Verwijder alles wat niet wettelijk noodzakelijk is om te rijden en je krijgt een Caterham, een auto die terugkeert naar de bron van rijplezier op vier wielen. Bij Ford Groot-Brittannië had men het leuke idee om dit legendarische onderstel te koppelen aan de kleine 1.0 EcoBoost om het potentieel van deze motor te demonstreren.

  • Piette François
  • 13 mei 2014
  • Caterham
Voor- en nadelen
  • Authentiek rijplezier
  • Back to basics
  • Buitengewoon weggedrag
  • Leuk geluid
  • Zeer krachtige motor
  • Comfort? welk comfort?
  • Geen gevoel van veiligheid
  • Probeer lenig te blijven
  • Uniek exemplaar
  • Verschrikkelijke ergonomie

Uniek

Zoek dit model niet in de catalogus van Caterham: het blijft bij dit ene exemplaar. Maar de kleine Britse constructeur biedt een breed gamma dat de purist in jou zeker zal plezieren, met vermogens van 81 pk tot 200 pk. Word je aangetrokken door de EcoBoost-motor dan moet je bij de kleine en middelgrote modellen van Ford zijn.

Rondleiding

Het minste wat we kunnen zeggen is dat je snel rond bent. Wielen op de vier hoeken, spatborden vooraan in de stijl van een motorfiets, een perfect rechthoekig voorruit, een lange motorkap met bult (de Ford-motor heeft plaats nodig), twee zetels, een piepkleine koffer, enkele tellers en een stuur. Oh nee, geen stuur. Waar is het stuur naartoe?

Rijpositie                  

Het stuur ligt op de passagierszetel. Gelukkig maar, want mijn benen onder de boordplank krijgen is geen gemakkelijke klus zonder het stuur, laat staan met. Ik laat me in de zetel zakken, plaats het stuur terug en … het is echt een ramp. Met de zetel achteruitgeschoven bevindt het stuur zich nog altijd tussen mijn knieën, mijn scheenbeen botst tegen het koetswerk en mijn voeten maat 46 nemen de drie pedalen in. De ergonomie is verschrikkelijk, vooral voor grote personen.

Kirren van plezier

We draaien de sleutel om en de drie cilinders van Ford laten een gedempte, hese stem horen. De motor levert hier 125 pk en een koppel van 200 Nm vanaf 1.400 tr/min. De versnellingspook lijkt wel een sieraad in een doosje, zo kort is hij. De eerste versnelling vinden is gemakkelijker dan de achteruitversnelling, wat mijn manoeuvres niet vergemakkelijkt. Maar eens onderweg komt alles in orde.

Vijf rondjes vliegen voorbij

Op een klein circuit met kegels hebben we deze schoonheid getest. Vijf rondjes, niet meer dan dat. Die gaven wel een voorsmaakje van de mogelijkheden: er zijn weliswaar slechts drie cilinders maar met een gewicht van maar een halve ton tellen ze dubbel. De acceleraties staan op het niveau van enkele prestigieuze sportwagens en de Ford-motor geeft het beste van zichzelf bij alle toerentallen. Onderin gromt hij, hogerop brult hij en als je jouw voet van het gaspedaal licht, weerklinkt de terugslag van de wastegate. Prachtig.

Kart

Het niet bekrachtigde stuur vermoeit uiteraard de armen, terwijl mijn rechtervoet voorzichtig het rempedaal beroert om de wielen niet te blokkeren bij het remmen. Het weggedrag heeft alles van een eenzitter: hij klampt zich hardnekkig vast aan het asfalt en zodra de grip verdwijnt, gaat hij achteraan geleidelijk glijden. Een kleine beweging aan het stuur en alles is weer in orde. Een verfrissend plezier in een wereld die alsmaar sterieler wordt.

Qua sensaties worden we op onze wenken bediend: de wind blaast krachtig in het ‘interieur’, vuil springt van overal in het rond en de positie laag bij de grond geeft de indruk dat de geluidsmuur doorbroken wordt zodra je naar derde schakelt. Kortom, ik stapte verwrongen en halfdoof uit, maar het was leuk.

Conclusie

Iedereen die achter het stuur kruipt van dit kleine gemotoriseerde insect krijgt een flinke dosis plezier. Vergeet de krachtige en onbetaalbare supercars. Deze Caterham heeft veel gebreken, maar precies daarom houden we er ook van. De kleine EcoBoost-motor met slechts 125 pk zorgt bovendien altijd voor levenslust.  

Meer lezen over:

Over de auteur: Piette François
Foto's ©: David Noels.

Aanbevolen tests voor jou

Meer tests
3,5 /5 Test: Mercedes B-Klasse, ondergewaardeerde alleskunner

Test: Mercedes B-Klasse, ondergewaardeerde alleskunner

Er wordt minder over gesproken, maar ook de Mercedes B-Klasse kreeg onlangs een facelift. En het is misschien wel het fijnste model van de compacte Mercedes-familie... Zolang die nog bestaat.

3,9 /5 Test: Audi SQ8 Sportback e-tron, kroon in gevaar?

Test: Audi SQ8 Sportback e-tron, kroon in gevaar?

De Audi SQ8 Sportback e-tron is officieel het summum van de elektrische SUV’s van Audi. Maar kan hij de dreiging van de modernere SQ6 e-tron weerstaan?

3,7 /5 Test: Skoda Kodiaq 2024, Ruimte met de grote R

Test: Skoda Kodiaq 2024, Ruimte met de grote R

De tweede generatie Skoda Kodiaq bouwt verder op het succes van zijn voorganger met nog meer ruimte, nog meer praktische snufjes en nu ook een plug-inhybride motorisatie. Valt er nog iets op aan te merken?

3,3 /5 Test: Volkswagen Polo, nog steeds geen mini-Golf...

Test: Volkswagen Polo, nog steeds geen mini-Golf...

Heeft de 6e generatie Volkswagen Polo het na de facelift in zich om uit de schaduw van zijn grote broer te komen, de legendarische Golf?

Aanbevolen nieuwe auto's voor jou

Meer nieuwe auto's

Benzine, Automaat

€ 27.547

Benzine, Manueel

€ 23.748

Diesel, Manueel

€ 32.584

Benzine, Manueel

€ 21.500

Aanbevolen tweedehands auto's voor jou

Meer tweedehands auto's
€ 52.900
2021
1.500 km
€ 52.990
2019
105.433 km

Benzine, Automaat

€ 23.500
2020
30.212 km

Benzine, Automaat

€ 28.995
2011
65.000 km