Testen

Citroën e-Méhari vs Renault Twizy: vrije elektronen

Moderne auto’s allemaal hetzelfde, rationeel en wat droevig? Misschien wel. Of bijna allemaal: Renault en Citroën profiteren van de elektrische auto om te bewijzen dat er in de showroom nog plaats is voor vrije elektronen. Dit zijn de bijzondere e-Méhari en Twizy.
  • Christiaens  Jean-Francois Christiaens Jean-Francois
  • 18 oktober 2016
  • Renault
Voor- en nadelen
  • Beperkte gebruikskosten
  • Dynamisch en compact in de stad
  • Hoge bodemvrijheid voor platteland
  • Leuk concept
  • Levendig en plezierig weggedrag
  • Onmiskenbaar sympathiek
  • Originele looks
  • Rijbereik in de stad
  • Veiliger dan tweewieler
  • Batterij verslindt energie
  • Beperkte koffer
  • Geen esp of abs
  • Haastige ontwikkeling
  • Kleine kofferruimte
  • Matige bescherming tegen weer
  • Matige geluiddemping
  • Moeilijk hele jaar door bruikbaar in belgië
  • Prijs in gebruik
  • Te groot om files te ontwijken

Een rationele geest zou heel wat tegenargumenten opwerpen. Als je kijkt naar de afmetingen, het aantal plaatsen en vooral de prijs van de nieuwe Citroën e-Méhari (daar komen we nog op terug), dan lijkt de Renault Zoé vooral een rechtstreekse rivaal. Alleen kan er bij de aankoop van dit soort auto nooit een zuiver rationeel argument aan de basis liggen. Wij kozen echter voor het luchtige karakter en de aantrekkingskracht van de kleine Renault Twizy.

Twee maten, twee gewichten

Parkeer ze naast elkaar en je ziet meteen dat beide auto’s niet in dezelfde categorie lijken uit te komen. De Twizy kan maar twee passagiers huisvesten, tegenover vier voor de e-Méhari. De koffer van de kleine Renault is al helemaal spartaans (31 l) en moeilijk toegankelijk. Maar hoewel de Citroën 200 l koffervolume biedt, is een klein luikje onder de koffervloer het enige dat je kan afsluiten als je de auto geparkeerd hebt. De rest van de auto blijft steeds toegankelijk.

Afwerking en uitrusting: punt voor Renault

De Twizy is een soort scooter op vier wielen, en dat betekent dus een relatief karige uitrusting. Dat geldt ook voor de afwerking: de Lamborghini-deuren van ons testmodel sloten bijvoorbeeld niet altijd van de eerste keer. Toch heeft hij een airbag voor de chauffeur, iets waar de e-Méhari voor moet passen. Omdat het publiek zo enthousiast reageerde bij de voorstelling van het concept, heeft Citroën de auto haastig ontwikkeld. Een airbag moet dus wachten tot de “gefacelifte” versie. Een winnaar voor dit hoofdstuk aanduiden is moeilijk, gezien het “gebricoleerde” karakter van beide auto’s. Maar in het land der blinden is eenoog koning, dus de Twizy (met zijn cycloopachtige achterlicht) komt er het minst slecht van af.

Comfort: punt voor Citroën

Hier is er echter geen twijfel mogelijk: de e-Méhari is duidelijk de comfortabelste van de twee. Je verwacht een slecht gedempte auto maar komt er in een terecht die oneffenheden verbazend goed filtert. Hij brengt het er dus beter van af dan de Twizy, die zijn dempers door houtblokken lijkt vervangen te hebben. Op onze Belgische wegen voel je dat! In beide gevallen is de geluiddemping echter rampzalig. En de temperatuur aan boord is volledig afhankelijk van de buitentemperatuur…

Motor: punt voor Citroën

De Citroën e-Méhari is technisch een kloon van de elektrische auto van de Bolloré-groep (de BlueCar wordt onder meer als deelauto gebruikt in Parijs). Hij krijgt dus dezelfde elektromotor van 68 pk en 140 Nm. De Renault Twizy krijgt in zijn “onbegrensde” versie een elektromolentje van 17 pk en 57 Nm. Hij weegt een ton minder dan de Citroën (473 kg tegenover 1.480 kg) en zet daardoor gelijkaardige prestaties neer (0 tot 45 km/u in 6,6 seconden, tegenover 6,4 seconden voor 0 tot 50 km/u). De Twizy is echter begrensd bij 80 km/u, en de Citroën bij 110 km/u. Bovendien zit je meer op je gemak in de Citroën, die veelzijdiger in gebruik is. Zijn batterijen bieden daarbij een rijbereik van ongeveer 160 km, tegenover 80 km voor de Twizy.

Weggedrag: punt voor Twizy (op de weg) – punt voor e-Méhari (naast de weg)

De e-Méhari heeft een soepele ophanging en redelijk wat bodemvrijheid, en biedt niet het dynamische en snedige rijgedrag dat zijn kleine stuurwiel dat recht uit de WRC lijkt te komen doet vermoeden. Onderweg houdt de Citroën vooral van een ontspannen rijstijl. Maar heb je daar de kans toe, dan kan je er ook mee van de platgetreden paden, net als zijn illustere voorganger. De Twizy voelt zich vooral in zijn sas in de stad: daar geraakt hij (bijna) overal door. Zijn dynamische weggedrag zorgt duidelijk voor meer entertainment: alsof je met een kart op weg bent!

Prijs: punt voor Renault

Net als alle “exclusieve” auto’s vraagt de Citroën een stevige inspanning voor de geleverde diensten: een aankoopprijs van meer dan € 25.000 en een maandelijks bedrag van € 87 voor de huur van de batterij. En dat is niet alles: de batterijen van de Bolleré-groep die Citroën gebruikt, moeten constant ingeplugd zijn om ze niet te ontladen. Reken dus op een verbruik van ongeveer € 1.500 per jaar om de batterijen bij 70° te bewaren (dat betaal je dus bovenop de elektriciteitsrekening om je te verplaatsen). Daarmee vergeleken lijkt de Twizy met € 7.000 en een maandbedrag van € 50 goedkoop…

Besluit: overwinning voor Renault

De Citroën e-Méhari is duidelijk veelzijdiger dan de Renault Twizy. Toch zal je hem moeilijk kunnen gebruiken als eerste of zelfs als tweede auto. Wil je bovendien een auto die leuk rijdt, die de aandacht trekt en die je slechts sporadisch zult gebruiken, dan kies je beter meteen voor de goedkopere optie. Behalve wanneer je met het hele gezin dakloos wilt rijden natuurlijk. In dat geval zijn de achterste plaatsen bij de Citroën voldoende verlucht. Ideaal voor warme zomerdagen.

Meer lezen over:

Christiaens  Jean-Francois
Over de auteur: Christiaens Jean-Francois Jean-François Christiaens is autojournalist sinds 2005. Hij houdt van alles wat rijdt, van elektrische auto’s tot hypercars.
Maar zijn hart gaat vooral sneller slaan van hot hatches uit het GTI-tijdperk. Hoewel een comfortabele break hem ook weer niet onbewogen laat.
Heet dat dan ouder worden?
Foto's ©: Jean-François Christiaens.

Aanbevolen tests voor jou

Meer tests
3,5 /5 Test: Audi A3, naar een hoger niveau met de facelift

Test: Audi A3, naar een hoger niveau met de facelift

Na de Sportback en de sedan krijgt de Audi A3 een nieuwe Allstreet-versie met zijn facelift voor 2024. Maar is dit het enige interessante nieuws in het gamma van de compacte Duitser?

3,3 /5 Test: Volkswagen Polo, nog steeds geen mini-Golf...

Test: Volkswagen Polo, nog steeds geen mini-Golf...

Heeft de 6e generatie Volkswagen Polo het na de facelift in zich om uit de schaduw van zijn grote broer te komen, de legendarische Golf?

3,7 /5 Test: Skoda Kodiaq 2024, Ruimte met de grote R

Test: Skoda Kodiaq 2024, Ruimte met de grote R

De tweede generatie Skoda Kodiaq bouwt verder op het succes van zijn voorganger met nog meer ruimte, nog meer praktische snufjes en nu ook een plug-inhybride motorisatie. Valt er nog iets op aan te merken?

4,0 /5 Test: Porsche Macan, even geslaagd als EV?

Test: Porsche Macan, even geslaagd als EV?

De Macan wordt volledig elektrisch in zijn nieuwe generatie. Laten we zien of deze sportieve SUV met batterijen en zonder uitlaten ons even enthousiast maakt achter het stuur.

Aanbevolen nieuwe auto's voor jou

Meer nieuwe auto's

Benzine, Automaat

€ 27.547

Diesel, Manueel

€ 32.584

Benzine, Manueel

€ 21.500

Benzine, Manueel

€ 23.748

Aanbevolen tweedehands auto's voor jou

Meer tweedehands auto's

Benzine, Automaat

€ 23.500
2020
30.212 km
€ 52.900
2021
1.500 km

Benzine, Automaat

€ 28.995
2011
65.000 km
€ 52.990
2019
105.433 km