Testen

Dacia Limited Edition Anniversary: het succesrecept

In nauwelijks 10 jaar heeft Dacia zijn verkoop met 22 vermenigvuldigd en zich gevestigd in 44 landen. Een uniek succesverhaal in tijden van crisis, dat gevierd wordt met een beperkte serie voor alle modellen.

  • Piette François
  • 02 april 2015
  • Dacia
Voor- en nadelen
  • Aangenaam voorkomen
  • Binnenruimte
  • Comfortabele demping
  • Complete uitrusting
  • Verhouding prestaties/verbruik
  • Zeer lage prijs
  • Beperkte veiligheidsuitrusting
  • Besturing te sterk ontkoppeld
  • Demping windgeluiden (lodgy)
  • Geen automaat
  • Korte eerste versnelling is beperking in verkeer (duster 4x4)

In 1997 kreeg de toenmalige CEO van Renault Louis Schweitzer toen hij Rusland bezocht met president Jacques Chirac. “Het ontstond toen ik een immense hangar bezocht waar men Lada’s verkocht die niets meer waren dan Fiats van de jaren zestig. Het idee dat ik meenam uit Rusland is dat we een auto moesten maken met dezelfde prijs als die Lada’s, maar modern en betrouwbaar.” Het lastenboek van de auto bevatte vier kernwoorden: modern, betrouwbaar, groot en goedkoop.

Buitengewoon avontuur

Het onderzoeks- en ontwikkelingsteam boog zich over het project L90. Een eenvoudige, hoekige auto met beproefde techniek en een maximumbudget van 5.000 euro. Uiteindelijk leverde dat de Logan op, een auto die iets duurder werd dan gepland omdat besloten werd hem beter uit te rusten, maar die de andere richtlijnen respecteerde. Hij was modern (zeker vergeleken met de Lada’s van toen), betrouwbaar en groot.

De sleutel

Het succesrecept is eigenlijk vrij simpel: Dacia beantwoordde de vraag eerder dan een nood te creëren. Basisregel: de aankoopprijs moet zo laag mogelijk zijn. De oplossing tegen de crisis. Om dit te bereiken, ontwerpt Dacia modellen met beproefde onderdelen, laat het auto’s bouwen in Marokko en Roemenië dichtbij de markten en gebruikt het synergiën met Renault voor de distributie. Geen kortingen, weinig reclame: de klant betaalt eigenlijk alleen de auto.

Groeiend gamma

In 2005 beperkte het gamma zich tot één model, de Logan. Een miskende berline waarvan dat jaar 108 exemplaren verkocht werden in België. Tien jaar later telt het gamma zeven modellen (Logan, Sandero, Dokker personenwagen, Dokker bestelwagen, Lodgy, Duster) en bedraagt de verkoop 17.000 wagens per jaar in België. Bij ons kent de SUV Duster het grootste succes. Hij realiseert 34 procent van de verkoop van het merk, nipt gevolgd door de Sandero (met 32 procent).

Speciale serie

Om de verjaardag gepast te vieren biedt Dacia de speciale serie Anniversary, op basis van het afwerkingsniveau Lauréate. De uitrusting bestaat uit lichtmetalen velgen, zijspiegelkappen in Dark Metal, een evolutie van het navigatiesysteem (met DAB-radio, Siri-integratie, een smartphone-interface Aha en een andere lay-out). Ook de mooie kleur Bleu Cosmos is specifiek. Helemaal geen lowcostuitrusting dus, met bovendien airco, een snelheidsregelaar en –begrenzer, een armsteun voorin, een lederen stuur, … Alle modellen van het merk zijn beschikbaar in deze editie. Dacia spreekt over een klantenvoordeel van 700 tot 950 euro naargelang het model.

Vaste waarden

De Dacia’s met deze uitrusting zijn ongekend chic voor het merk. De blauwe inzetstukken in het interieur, de volledige uitrusting en de aangepaste navigatie brengen wat vrolijkheid in het interieur.

Achter het stuur verandert er niet veel: we reden met drie versies en allemaal boden ze hetzelfde rijplezier. De Dacia’s zijn licht en presteren goed, met een laag verbruik. Onze opmerkelijk ruime Lodgy 1.2 TCe toonde zich soepel vanaf de laagste toeren, maar verveelde bij hoge snelheden door de matige isolatie van windgeluiden.

De Duster 1.5 dCi 110 4x4 blijft de bekende vaste waarde, met een leuke look. De krachtige diesel voel je in de besturing, die trouwens te sterk ontdubbeld is. De manuele zesbak is aangenaam om te bedienen, maar stelt teleur door een te krappe spreiding in de eerste twee versnellingen. Voorts hebben we lof voor de stabiliteit en het comfort van de auto, die over hobbels vliegt.

De Sandero 1.5 dCi 90 blijft één van onze favorieten. Hij is ruim en ziet er tegenwoordig verzorgder uit dan vroeger. De diesel is soepel en krachtig en brengt al snel boven de toegelaten snelheden zonder dat jouw oren er te fel onder lijden. Bovendien verbruikt hij nooit meer dan 6 l/100 km, zelfs wanneer je rijdt zoals een bruut. 

Meer lezen over:

Over de auteur: Piette François

Aanbevolen tests voor jou

Meer tests
3,5 /5 Test: Mercedes B-Klasse, ondergewaardeerde alleskunner

Test: Mercedes B-Klasse, ondergewaardeerde alleskunner

Er wordt minder over gesproken, maar ook de Mercedes B-Klasse kreeg onlangs een facelift. En het is misschien wel het fijnste model van de compacte Mercedes-familie... Zolang die nog bestaat.

3,9 /5 Test: Audi SQ8 Sportback e-tron, kroon in gevaar?

Test: Audi SQ8 Sportback e-tron, kroon in gevaar?

De Audi SQ8 Sportback e-tron is officieel het summum van de elektrische SUV’s van Audi. Maar kan hij de dreiging van de modernere SQ6 e-tron weerstaan?

3,3 /5 Test: Volkswagen Polo, nog steeds geen mini-Golf...

Test: Volkswagen Polo, nog steeds geen mini-Golf...

Heeft de 6e generatie Volkswagen Polo het na de facelift in zich om uit de schaduw van zijn grote broer te komen, de legendarische Golf?

3,7 /5 Test: Skoda Kodiaq 2024, Ruimte met de grote R

Test: Skoda Kodiaq 2024, Ruimte met de grote R

De tweede generatie Skoda Kodiaq bouwt verder op het succes van zijn voorganger met nog meer ruimte, nog meer praktische snufjes en nu ook een plug-inhybride motorisatie. Valt er nog iets op aan te merken?

Aanbevolen nieuwe auto's voor jou

Meer nieuwe auto's

Benzine, Automaat

€ 27.547

Diesel, Manueel

€ 32.584

Benzine, Manueel

€ 23.748

Benzine, Manueel

€ 21.500

Aanbevolen tweedehands auto's voor jou

Meer tweedehands auto's
€ 52.990
2019
105.433 km
€ 52.900
2021
1.500 km

Benzine, Automaat

€ 28.995
2011
65.000 km

Benzine, Automaat

€ 23.500
2020
30.212 km