Testen

Fiat 124 Spider: sushi bolognese

De Mazda MX-5 is een mythe die al 25 jaar sterk verkoopt. Voor de eerste keer krijgt dit model een Italiaanse broer. Fiat gebruikt namelijk dezelfde basis voor een revival van zijn befaamde 124 Spider. Smaakt deze nieuwe 124 even goed als zijn Japanse neef?

  • Piette François
  • 17 november 2016
  • Fiat
1,9
VROOM-score
  • 3,0
    Prestatie
  • 0
    Wegligging
  • 3,0
    Comfort
  • 2,0
    Uitrusting
  • 0
    Veiligheid
  • 4,0
    Prijs-kwaliteit
  • 0
    Verbruik
  • 3,0
    Globaal
Voor- en nadelen
  • Bediening van versnellingsbak
  • Leuk weggedrag
  • Rijplezier
  • Soepele motor
  • Automaat niet beschikbaar
  • Gebrek aan opbergvakken
  • Krappe binnenruimte
  • Mechaniek zonder ziel?

Met de vierde generatie van de MX-5 keert Mazda terug naar de essentie, namelijk een compactere auto die weinig weegt en aangedreven wordt door een kleine en tegelijk pittige instapmotor. Een geslaagde combinatie? Ja, al apprecieert niet iedereen de stijl van de voorkant en betreuren sommigen het gebrek aan koppel onderin de toeren bij de kleine 1.5-basismotor. Hier heeft Fiat een rol te vervullen: de Italiaanse constructeur grijpt terug naar de populaire stijlkenmerken van de 124 Spider uit de jaren zestig, met een agressief ontwerp van de koplampen, de dubbele ‘bult’ in de motorkap en de slanke achterlichten. Meer is er niet nodig om ons hart te veroveren.

Klein maar dapper

Terwijl Mazda twee atmosferische motoren aanbiedt die gretig in de toeren klimmen, stelt Fiat daar een kleine turbomotor tegenover. Fiat stelde zich namelijk niet tevreden met louter een verandering van de stijl van de MX-5, maar paste ook de techniek aan. De motor komt dus uit de schappen van het Italiaanse merk: het gaat om de bekende 1.4 turbo MultiAir, een benzinemotor met een kleinere cilinderinhoud dan de Japanse blokken die dankzij de turbolader tot 140 pk en vooral een koppel van 240 Nm haalt.

Nog altijd hetzelfde?

Echt waar, voor de rest is er niet echt veel veranderd. De ophanging kreeg wel nieuwe (zachtere) veren. Maar voorts kopieert de Fiat zijn broer. Ook hier vloeit het vermogen naar de achterwielen via een handgeschakelde zesversnellingsbak. In tegenstelling tot de Amerikaanse markt, biedt Fiat bij ons geen automatische versnellingsbak aan.

Welkom aan boord

Fiat heeft het interieur opgesmukt met een stijlvollere afwerking. Maar vergis je niet, want de evolutie blijft subtiel. De bediening van de klimaatregeling, het multimediasysteem, de knoppen en de zetels zijn recht uit de Japanner geplukt. Net als het systeem van het wegklapbare dak en dat is een goede zaak. Hier vind je dus geen elektrische bediening, maar gooi je de kap naar achteren nadat je een tweetal hendels hebt losgemaakt. Het kan niet simpeler … of sneller.

Aan de basis heeft Fiat natuurlijk niet zo veel kunnen aanpassen als het misschien wel had gewild. Ondanks de extra lengte is de binnenruimte dan ook identiek en blijft de beschikbare plaats erg beperkt, zowel voor de bestuurder als de passagier. Er is ook een nijpend tekort aan opbergruimte. De extra lengte van de 126 Spider zit alleen in de koetswerkoverhangen.

Sfeerschepping

Met zijn dubbele uitlaat, twee bulten op de motorkap en turbomotor hadden we een scherper karakter verwacht dan in de kleine Japanner. Terwijl de MX-5 serieus en suggestief klinkt, verkiest de 124 Spider een discreet en braaf motorgeluid. We schakelen in eerste en zijn vertrokken!

Koppel

De versnellingsbak is meesterlijk: de vergrendeling van de versnellingen is stevig, maar altijd nauwkeurig en snel. Jammer dat we hem zo weinig moeten gebruiken. Wat het meest verrast is de zachtheid, de soepelheid en de stilte van de kleine turbomotor. Luidruchtig in de toeren klimmen naar de rode zone staat hier niet op het programma. De 124 Spider verkiest doeltreffende en discrete kracht. Tussen 2.000 en 4500 o/m duwt de Italiaanse motor als een duivel en belooft hij stevige hernemingen. Daarboven geraakt hij buiten adem en moet je opschakelen. De 1.5-motor van Mazda wil daarentegen meer in de toeren klimmen, in de richting van de rode zone bij meer dan 7.000 tr/min.     

De motor van een berline inbouwen onder de motorkap van een roadster geeft deze kleine 124 vleugels. Maar het wekt weinig emoties op. Het MultiAir-blok is te discreet, heeft een banale stem en reageert anders dan een atmosferische motor. Deze motor zal vooral in de smaak vallen bij wie graag op het koppel rijdt, maar zal bestuurders teleurstellen die karakter verwachten. Aan jou om te bepalen wat je verkiest.

Altijd een plezier

Voor de rest, beste lezers, is dit puur plezier! Het onderstel houdt van bochten en neemt die altijd op een speelse manier. In het begin van de bocht lijkt de Fiat een tikkeltje onderstuurd, terwijl je dankzij het hogere koppel van de motor de bocht kunt uitkomen met een (lichtjes) uitbrekende achterkant. In ieder geval amuseert de bestuurder zich als een klein kind. Kers op de taart: de comfortabele schokdemping kan veel verteren. Het enige nadeel (als het echt moet): sportieve bestuurders zullen teleurgesteld zijn door de iets te lichte stuurbekrachtiging.  

Budget

De Fiat 124 Spider is iets krachtiger dan de 1.5 en veel koppelrijker dan de 2.0 van Mazda. De basisprijs ligt dan ook iets hoger dan die van de Japanner: 23.990 euro. De Lusso-versie van 27.290 euro is uiteraard beter uitgerust en is al ruim voldoende uitgerust.

Aan de pomp verbaast Fiat: ondanks een vrij dynamische rijstijl, verbruikten we maar 8,5 l/100 km. Hierbij moeten we wel opmerken dat het aangename motorkoppel niet echt aanzet om de motor hoog in de toeren te jagen.

Besluit

Scoort deze Fiat beter dan de Mazda MX-5? Neen, hij kiest gewoon voor een andere aanpak. Precies dat is zijn sterkte: door links en rechts een paar onderdelen te vervangen, is Fiat erin geslaagd om een auto te ontwikkelen die voldoende verschilt van de Japanner waarvan hij de essentiële elementen overneemt. De 124 Spider is minder wild, maar comfortabeler en zachter. Het is eerder een cabriolet voor een rustige uitstap dan een messcherpe roadster. Aan jou om te kiezen.

Meer lezen over:

Over de auteur: Piette François
Foto's ©: François Piette.

Aanbevolen tests voor jou

Meer tests
3,3 /5 Test: Volkswagen Polo, nog steeds geen mini-Golf...

Test: Volkswagen Polo, nog steeds geen mini-Golf...

Heeft de 6e generatie Volkswagen Polo het na de facelift in zich om uit de schaduw van zijn grote broer te komen, de legendarische Golf?

3,7 /5 Test: Skoda Kodiaq 2024, Ruimte met de grote R

Test: Skoda Kodiaq 2024, Ruimte met de grote R

De tweede generatie Skoda Kodiaq bouwt verder op het succes van zijn voorganger met nog meer ruimte, nog meer praktische snufjes en nu ook een plug-inhybride motorisatie. Valt er nog iets op aan te merken?

3,5 /5 Test: Mercedes B-Klasse, ondergewaardeerde alleskunner

Test: Mercedes B-Klasse, ondergewaardeerde alleskunner

Er wordt minder over gesproken, maar ook de Mercedes B-Klasse kreeg onlangs een facelift. En het is misschien wel het fijnste model van de compacte Mercedes-familie... Zolang die nog bestaat.

3,9 /5 Test: Audi SQ8 Sportback e-tron, kroon in gevaar?

Test: Audi SQ8 Sportback e-tron, kroon in gevaar?

De Audi SQ8 Sportback e-tron is officieel het summum van de elektrische SUV’s van Audi. Maar kan hij de dreiging van de modernere SQ6 e-tron weerstaan?

Aanbevolen nieuwe auto's voor jou

Meer nieuwe auto's

Benzine, Manueel

€ 23.748

Benzine, Automaat

€ 27.547

Diesel, Manueel

€ 32.584

Benzine, Manueel

€ 21.500

Aanbevolen tweedehands auto's voor jou

Meer tweedehands auto's
€ 52.900
2021
1.500 km

Benzine, Automaat

€ 23.500
2020
30.212 km

Benzine, Automaat

€ 28.995
2011
65.000 km
€ 52.990
2019
105.433 km