Testen

Fiat 500L Beats Edition: op de goede weg

Na de 500L Trekking is er nu ook de Beats. Deze speciale serie draait de volumeknop wat hoger en wordt gepromoot door Puff Daddy. We maken kennis met een funky 500L en presenteren terloops ook twee nieuwe motoren.

  • Piette François
  • 17 februari 2014
  • Fiat
Voor- en nadelen
  • Kwaliteit geluidsinstallatie
  • Prestaties nieuwe motoren
  • Weggedrag/schokdemping
  • Enkele afwerkingsdetails
  • Slecht ontworpen zetels
  • Teleurstellende co2-uitstoot 1.4 t-jet

De zaken gaan goed voor de 500L, die uitstekende verkoopcijfers neerzet in Europa. Fiat blijft investeren in dit product met deze Beats-versie, uitgerust met een geluidsinstallatie ontwikkeld door Dr. Dre en Jimmy Lovine. Uiteraard gaat dat gepaard met nog enkele nieuwe en sympathieke accenten.

Stijl

Qua stijl valt meteen het tweekleurige koetswerk in grijs en zwart op, dat bovendien glanzend of mat is. We vermelden ook de zwarte velgen, enkele elementen in rood of satijn en zetels die stof met leder combineren. Met zeven luidsprekers en een vermogen van 520 watt klinkt deze Beats Edition als muziek in de oren. De geluidskwaliteit en het vermogen zijn zo goed dat jouw buurman kan meegenieten.

Twee nieuwe motoren

Het gamma van de Fiat 500L verwelkomt twee nieuwe motoren: de 1.6 Multijet II diesel met 120 pk en 320 Nm en de 1.4 T-Jet benzine met 120 pk en 215 Nm. Dat komt overeen met een CO2-uitstoot van respectievelijk 120 en 159 g/km.

Wat is het?

In deze uitvoering lijkt 500L vreemd genoeg eerder een hippe auto dan een speeltje voor gezinnen. In het interieur is de sfeer nog altijd leuk, maar betreuren we enkele kunststoffen van middelmatige kwaliteit. Een grote jongens zoals ik met een kwetsbare rug kan de rugleuning van de zetel ook niet bepaald appreciëren.

Vinnige motoren

Op de weg verbaast de 500L. Om te beginnen met de vinnigheid van zijn motoren: de 1.6 diesel heeft koppel te koop en stelt zich tevreden met om het even welke versnelling om zijn Newtonmeters af te geven. Een dappere partner met genoeg reserves. De benzinemotor is natuurlijk bescheidener bij lage toeren, maar verkeert in uitstekende vorm als je hoger in de toeren gaat. Het leek wel alsof de 120 paarden van ons testexemplaar versterking hadden gekregen.

Uitstekende schokdemping

Op bochtige wegen verbaast de 500L. In de stad voelt hij zich op zijn gemak en absorbeert hij oneffenheden heel soepel. De 500L is opmerkelijk stabiel op bochtige wegen. Zijn nauwkeurige en aangename onderstel laat zich precies besturen en de ophanging houdt permanent contact tussen de wielen en het wegdek.

Prijzen

In België is de 500L Beats Edition beschikbaar vanaf 22.250 euro met de 1.4 T-Jet, vanaf 23.550 euro met de 1.6 Mjet 105 en vanaf 24.250 euro in combinatie met de 1.6 Mjet 120.

Conclusie

Door zijn meer viriele look wint de 500L aan maturiteit. Maar eigenlijk had hij al alle kwaliteiten om te verleiden met zijn veelzijdigheid, functionaliteit en uitstekende weggedrag. De nieuwe motoren voegen de noodzakelijke ademruimte toe en zijn ideaal voor lange reizen. Alleen comfortabelere zetels ontbreken nog.

Meer lezen over:

Over de auteur: Piette François
Foto's ©: Manufacturer.

Aanbevolen tests voor jou

Meer tests
3,9 /5 Test: Audi SQ8 Sportback e-tron, kroon in gevaar?

Test: Audi SQ8 Sportback e-tron, kroon in gevaar?

De Audi SQ8 Sportback e-tron is officieel het summum van de elektrische SUV’s van Audi. Maar kan hij de dreiging van de modernere SQ6 e-tron weerstaan?

3,5 /5 Test: Mercedes B-Klasse, ondergewaardeerde alleskunner

Test: Mercedes B-Klasse, ondergewaardeerde alleskunner

Er wordt minder over gesproken, maar ook de Mercedes B-Klasse kreeg onlangs een facelift. En het is misschien wel het fijnste model van de compacte Mercedes-familie... Zolang die nog bestaat.

3,3 /5 Test: Volkswagen Polo, nog steeds geen mini-Golf...

Test: Volkswagen Polo, nog steeds geen mini-Golf...

Heeft de 6e generatie Volkswagen Polo het na de facelift in zich om uit de schaduw van zijn grote broer te komen, de legendarische Golf?

3,7 /5 Test: Skoda Kodiaq 2024, Ruimte met de grote R

Test: Skoda Kodiaq 2024, Ruimte met de grote R

De tweede generatie Skoda Kodiaq bouwt verder op het succes van zijn voorganger met nog meer ruimte, nog meer praktische snufjes en nu ook een plug-inhybride motorisatie. Valt er nog iets op aan te merken?

Aanbevolen nieuwe auto's voor jou

Meer nieuwe auto's

Benzine, Manueel

€ 23.748

Benzine, Automaat

€ 27.547

Diesel, Manueel

€ 32.584

Benzine, Manueel

€ 21.500

Aanbevolen tweedehands auto's voor jou

Meer tweedehands auto's

Benzine, Automaat

€ 23.500
2020
30.212 km

Benzine, Automaat

€ 28.995
2011
65.000 km
€ 52.990
2019
105.433 km
€ 52.900
2021
1.500 km