Testen

Ford Fiesta ST200: een energiek baasje

Ford viert de veertigste verjaardag van de Fiesta dit jaar in stijl. Met de Fiesta ST200 namelijk, een snellere versie van de Fiesta ST. En die is op zich al geen slak. Maar welke meerwaarde biedt de ST200?
  • Bervoets Wim
  • 25 augustus 2016
  • Ford
2,2
VROOM-score
  • 5,0
    Prestatie
  • 0
    Wegligging
  • 3,0
    Comfort
  • 3,0
    Uitrusting
  • 0
    Veiligheid
  • 3,0
    Prijs-kwaliteit
  • 0
    Verbruik
  • 4,0
    Globaal
Voor- en nadelen
  • Bediening van versnellingsbak
  • Dynamisch rijgedrag
  • Enthousiaste motor
  • Precieze besturing
  • Speels chassis
  • Comfort van de vering
  • Meerprijs tegenover gewone st
  • Relatief grote draaicirkel
  • Rijpositie niet optimaal
  • Verouderd multimediasysteem

De strijd om de felbegeerde titel van “beste compacte hot hatch” laait weer op. Niet alleen Peugeot gaf zijn 208 GTi een “Peugeot Sport”-nabehandeling, maar ook Renault stuurt de Clio RS richting Trophy-chassisafdeling, en Ford pakt uit met de Fiesta ST200. Die voert het vermogen op van 180 naar 200 pk… maar dat is niet het enige!

Zilvergrijze trainingsjasje

Aan de buitenkant herken je de Fiesta ST200 namelijk meteen aan zijn zilvergrijze koetswerkkleur, “Storm Grey”. Ook is hij voorzien van matzwarte zeventienduimsvelgen. Het ST200-logo op de kofferklep neemt alle twijfels over de ware aard van deze ST meteen weg.

Stevige stoelen

Binnenin stoot je meteen op een uit de kluiten gewassen stel Recaro-sportzetels. Die ondersteunen je lichaam perfect tijdens het stevigere werk, maar ze staan net iets te hoog en de hoofdsteunen staan iets te ver naar voren gekanteld om een optimale rijpositie te vinden. Verder vind je ST-logo’s op de deurdrempels, op het stuur, en een specifiek ST200-plaatje onderaan de middenconsole.

Tand des tijds

De middenconsole wordt gedomineerd door het multimediasysteem. Het kleine scherm en de lastige bediening geven weg dat de Fiesta stilaan aan het uitbollen is, en dat zijn opvolger in de coulissen klaar staat. Maar de Fiesta ST200 wil natuurlijk niet uitpakken met zijn connectiviteit.

Mountune

De motor, daar draait het namelijk om. Tuningbedrijf Mountune ontwikkelde eerder al een pk-upgrade voor de gewone Fiesta ST (die bij ons om homologatieredenen niet verkrijgbaar is), en Ford maakte van de ervaring die het bij die samenwerking opdeed gebruik om nu volledig zelfstandig zijn eigen upgrade te ontwikkelen. Voor de ST200 gingen ze zelfs een stapje verder dan Mountune…

Upgrade

De 1.6 EcoBoost die onder de motorkap van de Fiesta ST200 huist, produceert nu geen 180 pk meer (zoals de gewone ST), maar 200 pk en een maximumkoppel van 290 Nm. Met een zware rechtervoet krijg je daar gedurende 20 seconden zelfs 15 pk en 30 Nm bovenop! 215 pk en 320 Nm in totaal dus.

Sprintbommetje

De Ford sprint dan ook twee tienden sneller naar 100 km/u dan de gewone ST (6,7 seconden tegenover 6,9) en heeft ook een topsnelheid die 7 km/u hoger ligt (230 tegenover 223 km/u). En ook de hernemingen zijn scherper, dankzij een kortere eindoverbrenging in de handgeschakelde zesversnellingsbak.

Stiekem

En dat is niet alles: Ford verscherpte ook de stuurinrichting van de ST en nam de ophanging onder handen. Maar dat laatste is niet volledig nieuw: ook op de gewone ST werd de ophanging gewijzigd, maar Ford voerde die upgrade stiekem toe zonder er veel ruchtbaarheid aan te geven…

Achter het stuur

Het eerste wat je opvalt wanneer je de motor start is de leuke baritonbrom. Die is jammer genoeg kunstmatig versterkt, maar maakt plaats voor een heerlijke metalige viercilinderklank wanneer je de ST200 door de toeren jaagt. Dat is kinderspel, want de bediening van de manuele zesbak is voortreffelijk: kort en precies, zoals we het graag hebben.

Supermarkt

De acceleratiecijfers die Ford opgeeft, klinken geloofwaardig: de duw in de rug wanneer het maximumkoppel vrijkomt bij 2.500 tpm is indrukwekkend. Wat is dit ding verbazend snel! De ST200 maakt van een rit naar de supermarkt een dollemansrit.

In de bochten

En dan komen we bij datgene waar Ford goed in is: goed sturende auto’s bouwen. En het moet gezegd: deze Fiesta ST200 is uitmuntend! Het stuur reageert snel en scherp, en de voorwielen bijten zich vast in elke bocht die je ze voorschotelt. Het eTVC (Enhanced Torque Vectoring Control), dat het binnenste voorwiel afremt in een bocht, houdt de neus steeds strak gelijnd.

Speels

En de achterkant? Die werkt gewillig mee. Hij reageert speels, en wanneer je een bocht in remt, voel je die achteras geleidelijk lichter worden. Verraderlijk wordt het dus nooit. De enige keerzijde voor al dat rijplezier? Het ophangingscomfort, dat het best kan worden omschreven met de woorden “stug” en “hard”. Maar dat neem je er graag bij.

Verbruik

Want al dat rijplezier betaal je nog relatief schappelijk aan de pomp: wij noteerden 9,3 l/100 km. Dat is flink meer dan de 6,1 l/100 km die Ford opgeeft, maar laat je de bochtige wegen links liggen en doe je het wat rustiger aan, dan is een cijfer richting 8 l/100 km perfect mogelijk.

Prijs

De gewone Fiesta ST staat vooral bekend om zijn fenomenale verhouding prijs/prestaties: vanaf € 21.850 is hij bijna een koopje te noemen. Daarmee vergeleken is de € 28.685 van de Fiesta ST200 wel even slikken, zeker omdat de Focus ST voor die prijs in het vizier komt. Maar je krijgt er naast de mechanische upgrades ook onder meer een snelheidsregelaar, automatische klimaatregeling, een achteruitrijcamera en navigatiesysteem voor in de plaats.

Besluit

De Ford Fiesta ST200 doet alles wat de geweldige gewone Fiesta ST doet, maar dan nog net iets beter. Wil je voor dat kleine verschil de stevige meerprijs betalen, dan krijg je een fenomenaal en vollediger uitgerust karretje in de plaats. Wil je dan niet en kies je de gewone ST, dan kom je zeker niet bedrogen uit. Kiezen is dus zeker niet verliezen!

Meer lezen over:

Over de auteur: Bervoets Wim Wim Bervoets is redacteur bij Vroom sinds 2016. Hij interesseert zich voor alles van stadsauto’s tot sportwagens, en kijkt met een open blik naar de mobiliteit en brandstoffen van de toekomst.
Toch droomt hij nog altijd van een Lotus Elise...
Foto's ©: Wim Bervoets/Frederik Vervecken.

Aanbevolen tests voor jou

Meer tests
3,3 /5 Test: Volkswagen Polo, nog steeds geen mini-Golf...

Test: Volkswagen Polo, nog steeds geen mini-Golf...

Heeft de 6e generatie Volkswagen Polo het na de facelift in zich om uit de schaduw van zijn grote broer te komen, de legendarische Golf?

3,7 /5 Test: Skoda Kodiaq 2024, Ruimte met de grote R

Test: Skoda Kodiaq 2024, Ruimte met de grote R

De tweede generatie Skoda Kodiaq bouwt verder op het succes van zijn voorganger met nog meer ruimte, nog meer praktische snufjes en nu ook een plug-inhybride motorisatie. Valt er nog iets op aan te merken?

3,5 /5 Test: Audi A3, naar een hoger niveau met de facelift

Test: Audi A3, naar een hoger niveau met de facelift

Na de Sportback en de sedan krijgt de Audi A3 een nieuwe Allstreet-versie met zijn facelift voor 2024. Maar is dit het enige interessante nieuws in het gamma van de compacte Duitser?

4,0 /5 Test: Porsche Macan, even geslaagd als EV?

Test: Porsche Macan, even geslaagd als EV?

De Macan wordt volledig elektrisch in zijn nieuwe generatie. Laten we zien of deze sportieve SUV met batterijen en zonder uitlaten ons even enthousiast maakt achter het stuur.

Aanbevolen nieuwe auto's voor jou

Meer nieuwe auto's

Benzine, Manueel

€ 21.500

Benzine, Manueel

€ 23.748

Benzine, Automaat

€ 27.547

Diesel, Manueel

€ 32.584

Aanbevolen tweedehands auto's voor jou

Meer tweedehands auto's
€ 52.900
2021
1.500 km

Benzine, Automaat

€ 23.500
2020
30.212 km

Benzine, Automaat

€ 28.995
2011
65.000 km
€ 52.990
2019
105.433 km