Testen

Ford Galaxy: Een tweede woning?

Sinds SUV’s en andere crossovers de macht grepen, zitten de traditionele monovolumes in zwaar weer. Daarnaast heeft Renault met zijn Espace de sprong gewaagd door voortaan enigszins op twee paarden te wedden. Bij Ford is er echter geen twijfel mogelijk: de Galaxy was een monovolume en blijft een monovolume. Punt.
  • Piette François
  • 01 april 2016
  • Ford
2,6
VROOM-score
  • 5,0
    Prestatie
  • 0
    Wegligging
  • 4,0
    Comfort
  • 5,0
    Uitrusting
  • 0
    Veiligheid
  • 3,0
    Prijs-kwaliteit
  • 0
    Verbruik
  • 4,0
    Globaal
Voor- en nadelen
  • Kofferinhoud
  • Leuk weggedrag
  • Ruimte voor 7 plaatsen
  • Uitrusting
  • Enkele afwerkingsdetails
  • Hoge basisprijs
  • Ontgoochelende powershift-bak
  • Verbruik aan de hoge kant

De derde generatie van deze grote monovolume laat in de praktijk nog steeds enorme afmetingen optekenen: bijna 4,8 meter lang, meer dan 2,1 meter breed en 1,7 meter hoog. De omvang van de wagen mag dan van de buitenzijde al indrukwekkend zijn – ook al werden de hoeken bijgevijld om dynamischer te ogen – toch is vooral het interieur verrassend.

Welkom aan boord

En dat mag je letterlijk nemen: je moet haast aan boord “klimmen”. Eens geïnstalleerd vind je snel een comfortabele rijhouding (ze is ook grotendeels instelbaar) en heb je een uitstekend zicht op de weg. Kijk echter even naar achter en de ruimte voor de passagiers en de afstand tot de achterruit is verrassend: dit ding is echt immens.

Een rondleiding op het domein

De Galaxy kijkt niet alleen naar zichzelf: hij richt zich op zijn passagiers. Op de tweede zetelrij vind je drie zetels die los van elkaar verschuifbaar en opklapbaar zijn. Ook wanneer je kroost in volle groei is, is de Galaxy je op het lijf geschreven. En het goede nieuws is dat de derde rij ook voor volwassenen praktisch bruikbaar is, al vereist de toegang wat lenigheid.

Wat kun je erin opbergen?

Het gaat hier natuurlijk niet om een Mazda MX-5: de inhoud van je jas- en broekzakken kan dus probleemloos terecht in een van de vele opbergvakken van deze Galaxy. En dan is er uiteraard nog de koffer, met een volume van 300 liter (met zeven zitplaatsen), 1.301 liter (vijf zitplaatsen) of 2.339 liter (twee plaatsen)! Een enorme opbergruimte dus, maar weet wel dat het duo Seat Alhambra/VW Sharan nog net iets beter doet.

Premiumkwaliteit?

Ford beklemtoont de inspanningen die het heeft geleverd voor de afwerking van de Galaxy. Op het eerste gezicht maakt de topversie van onze testwagen een goede indruk, met zetels in zacht leder, een hoogwaardig instrumentenpaneel, een volledige uitrusting en hedendaags multimediasysteem. Toch moeten we muggenziften en enkele mindere details vermelden: de complexe werking van het multimediasysteem en een paar afwerkingsdetails, zoals de achterste zetels die een schurend geluid maken op slechte wegen.

Onderweg

Onze testwagen was voorzien van de topmotorisatie: de 2.0 TDCi met dubbele turbo, 210 pk en 450 Nm. Een krachtige motor die deze kolos aardig doet accelereren. Ford geeft zelfs een cijfer van 8,8 seconden mee voor de sprint naar 100 km/h! Maar het rijplezier komt echter vooral van het weggedrag: een scherpe voortrein, precies stuur en evenwichtig geheel zorgen ervoor dat de Galaxy bochten verslindt op een manier die geen enkele andere monovolume van zijn formaat – en zijn gewicht – nadoet.

Minpuntje? De Powershift-automaat met zes verzetten die niet dezelfde snelheid en intelligentie voor de dag legt als de DSG met dubbele koppeling van Volkswagen.

Comfort

Zoals we van Ford gewoon zijn, is de demping tot in de puntjes verzorgd. De filtering is opmerkelijk, net als de koetswerkbewegingen: weinig rol in de bochten, maar hoogstaand comfort voor de passagiers. De geluiddemping is bevredigend.

Uitrusting

Naast de optie om de zetels van de tweede en derde zetelrij automatisch neer te klappen, kun je de Galaxy ook aanstippen met de optie om de derde rij automatisch terug op te klappen. Op vlak van veiligheid is er het anti-aanrijdingssysteem met voetgangerherkenning die een aanrijding probeert te verhinderen of de schade probeert te beperken. De grootlichten gaan automatisch aan en de Galaxy kan zich ook bijna volledig zelf parkeren. De intelligente snelheidsregelaar leest verkeersborden en zet weerstand op het gaspedaal om de wagen tegen de toegelaten snelheid te laten rijden. Zo blijven de boetes bij een enthousiaste rijstijl beperkt!

Prijs

Wat diesels betreft, kun je de Galaxy bestellen met de 2.0 TDCi in vier vermogensvarianten: 120, 150, 180 en 210 pk. De prijzen variëren tussen € 35.950 en € 46.230. Ford geeft een gemiddeld verbruik van 5,6 l/100 km op aan de pomp voor onze 2.0 TDCi 210, maar wij noteerden een aanzienlijk hoger verbruik van bijna 8 l/100 km. Lichtjes ontgoochelend.

Besluit

Het segment mag zijn momentum dan wel kwijt zijn en de spelers verlaten misschien snel het veld, maar de Galaxy houdt goed stand en weet zelfs te vernieuwen. En des te beter! Ford heeft met dit model namelijk een wagen met de interieurruimte van een autobus, maar ook een wagen die rijplezier biedt. Deze nieuwe generatie behoudt de essentie en heeft oog voor de details. Jammer voor de aantrekkingskracht van SUV’s, maar Ford speelt hier de kaart van de ratio.

Meer lezen over:

Over de auteur: Piette François

Aanbevolen tests voor jou

Meer tests
3,3 /5 Test: Volkswagen Polo, nog steeds geen mini-Golf...

Test: Volkswagen Polo, nog steeds geen mini-Golf...

Heeft de 6e generatie Volkswagen Polo het na de facelift in zich om uit de schaduw van zijn grote broer te komen, de legendarische Golf?

4,0 /5 Test: Porsche Macan, even geslaagd als EV?

Test: Porsche Macan, even geslaagd als EV?

De Macan wordt volledig elektrisch in zijn nieuwe generatie. Laten we zien of deze sportieve SUV met batterijen en zonder uitlaten ons even enthousiast maakt achter het stuur.

3,7 /5 Test: Skoda Kodiaq 2024, Ruimte met de grote R

Test: Skoda Kodiaq 2024, Ruimte met de grote R

De tweede generatie Skoda Kodiaq bouwt verder op het succes van zijn voorganger met nog meer ruimte, nog meer praktische snufjes en nu ook een plug-inhybride motorisatie. Valt er nog iets op aan te merken?

3,5 /5 Test: Audi A3, naar een hoger niveau met de facelift

Test: Audi A3, naar een hoger niveau met de facelift

Na de Sportback en de sedan krijgt de Audi A3 een nieuwe Allstreet-versie met zijn facelift voor 2024. Maar is dit het enige interessante nieuws in het gamma van de compacte Duitser?

Aanbevolen nieuwe auto's voor jou

Meer nieuwe auto's

Benzine, Manueel

€ 23.748

Diesel, Manueel

€ 32.584

Benzine, Automaat

€ 27.547

Benzine, Manueel

€ 21.500

Aanbevolen tweedehands auto's voor jou

Meer tweedehands auto's
€ 52.900
2021
1.500 km

Benzine, Automaat

€ 28.995
2011
65.000 km

Benzine, Automaat

€ 23.500
2020
30.212 km
€ 52.990
2019
105.433 km