Testen

Ford Mustang 2.3 Cabriolet: Canada Dry-effect?

Moet een gespierde muscle car met een geschiedenis zoals de Mustang echt een V8 onder de motorkap hebben? Die vraag proberen we te beantwoorden in deze test met de viercilinderversie.

  • Piette François
  • 21 maart 2016
  • Ford
2,4
VROOM-score
  • 4,0
    Prestatie
  • 0
    Wegligging
  • 4,0
    Comfort
  • 2,0
    Uitrusting
  • 0
    Veiligheid
  • 5,0
    Prijs-kwaliteit
  • 0
    Verbruik
  • 4,0
    Globaal
Voor- en nadelen
  • Algemeen comfort
  • Beperkte prijs
  • Een zuinige mustang
  • Evenwichtig weggedrag
  • Lijn
  • Afwerkingsdetails
  • Bediening van versnellingsbak
  • Saai motorgeluid
  • Teleurstellende ruimte achterin

Voor veel liefhebbers staat een Mustang synoniem voor een imposante smoel, veel geluid en snelle acceleraties. Met een V8-motor dus. Maar de ontradende taksen en het hoge verbruik brengen de liefhebber in kwestie meestal tot rede. Ford biedt daarom, behalve de V8-versie, een model met vier cilinders dat veel minder zwaar doorweegt op de portefeuille. Maar blijft er nog iets over van de geest van het model?

Opwindend?

Met zo’n front is het moeilijk om onopgemerkt voorbij te rijden. Terwijl dit een kleine auto is naar Amerikaanse normen, maken de afmetingen indruk op een Europeaan: 4,78 meter lengte en 1,92 meter breedte. De natuurlijke agressie van dit model zorgt ervoor dat de auto schijnbaar klaarstaat om aan te vallen, zelfs wanneer hij stilstaat. De designers zijn duidelijk in hun opzet geslaagd.

Amerikaanse sfeer

In het interieur lijkt de stijl minder goed gelukt. Natuurlijk zijn er veel nostalgische verwijzingen, zoals de twee nissen van de boordplank. De kwaliteit ging er sterk op vooruit tegenover de vorige versies. Maar het geheel blijft te somber en de afwerking loopt achter in vergelijking met de nieuwste Europese realisaties.

Plaats voor iedereen?

Met zulke afmetingen zou je verwachten dat vier dikkere volwassenen gemakkelijk plaats kunnen nemen. Dat is niet het geval: op de achterste plaatsen is er niet veel ruimte en de toegang verloopt moeilijk. Voorin is er daarentegen ruimte te over. De bagageruimte kunnen we net als de achterbank niet bepaald genereus noemen.

Motor met mooi palmares?

Enkele fouten uit een niet zo ver verleden zorgden ervoor dat de Mustang aangedreven werd door minder beschaafde motoren, maar vandaag is dat anders. Het is een viercilinder, maar niet de eerste de beste. Ford heeft gekozen voor zijn beste exemplaar: een 2,3 liter met directe injectie en turbolading, die 314 pk en een koppel van 434 Nm ontwikkelt. Die waarden zijn iets beter dan in de vorige Mustang … met V8. De Focus RS gebruikt trouwens ook deze motor, in een herwerkte variant met 350 pk.

Sensaties?

Eerst komt de Mustang tot leven met een banaal geluid. Ondanks de inspanningen van Ford om de akoestiek van de motor te verzorgen, zingt deze viercilinder niet vrolijk. En de herhaling van het motorgeluid door de luidsprekers stelt ook teleur, wegens te artificieel. Als we het geluid buiten beschouwing laten, moeten we vaststellen dat deze kleine motor wel knap werk levert.

Hij staat voortdurend paraat, is soepel onder 4.000 tr/min en presteert met verve daarboven. Verwacht je echter niet aan duivelse acceleraties: het gewicht beknot de gewilligheid van de motor. Onze testwagen was uitgerust met een goed gespreide manuele zesversnellingsbak. Helaas is de bediening middelmatig: tijdens spannende momenten durft hij weleens te haperen.

Weggedrag

Vroeger accelereerden Mustangs bliksemsnel in rechte lijn, maar ze kenmerkten zich ook door een vaag en ongecontroleerd weggedrag.  Vandaag doet de nieuwe Mustang alles correct, hij beschikt trouwens over vier onafhankelijk opgehangen wielen. Een primeur voor een ‘traditionele’ Mustang.

Met zo’n lichte motor op de vooras, achterwielaandrijving en een ophanging die eindelijk goed afgesteld is, beschikt de Mustang over een hedendaags weggedrag. Je voelt trouwens dat de auto ontworpen werd voor sterkere motoren, want de grip is uitstekend. De 2.3 Ecoboost is niet in staat om de limieten van het chassis te bereiken. Wanneer de achterkant met uitgeschakelde rijhulpsystemen gaat glijden, doet hij dat heel geleidelijk. Houd wel altijd in het achterhoofd dat deze grote auto veel plaats inneemt op de weg. Nog iets wat we betreuren? De stuurbekrachtiging is weinig communicatief.

Comfort

De Mustang biedt ook een zeer comfortabel wegcontact, karakteristiek voor de vroegere modellen. De Mustang absorbeert oneffenheden in het wegdek goed, hij is comfortabeler dan de Europese sportwagens. De kleine motor blijft trouwens erg stil in het interieur. Wanneer je open rijdt met een hoge snelheid, zijn turbulenties wel goed merkbaar: Ford biedt (nog?) geen windnet aan.

Uitrusting

De Amerikanen werden destijds altijd bejubeld om hun weelderige uitrusting, maar de tijden zijn een beetje veranderd. Deze nieuwe Mustang beschikt weliswaar over SYNC 2, een volledig multimediasysteem. Maar voor de rest hinkt de Mustang achterop tegenover de nieuwste realisaties op het Oude Continent. Het aantal rijhulpsystemen is beperkt en de kap werkt weliswaar elektrisch maar moet je met de hand vergrendelen. Ze beweegt ook alleen wanneer de auto stilstaat. 

Budget

De Mustang heeft een basisprijs van 37.000 euro en vraagt 4.000 euro extra voor het genot van rijden in openlucht. De optielijst is beperkt en de prijs blijft bescheiden. Op het vlak van de belastingen is deze viercilinder veel draaglijker dan de V8, met zijn CO2-uitstoot van 179 g/km. Aan de pomp doet de viercilinder zijn gebrek aan muzikaliteit al snel vergeten. Met een gemiddeld verbruik van 10 l/100 km blijkt hij opmerkelijk zuiniger dan de dikke V8.

Conclusie

Zelfs met vier cilinders blijft de Mustang erg verleidelijk. We moeten toegeven dat hij niet zo mooi klinkt, maar zijn lichte viercilinder bespaart je stevige rekeningen aan de pomp en zorgt voor een evenwichtig weggedrag. Een primeur voor een Mustang? Na deze test begrijpen we beter waarom deze versie het best verkoopt in België, Europa en zelfs de Verenigde Staten. De tijden veranderen, de auto’s evolueren. En voor de prijs moet je het zeker niet laten.

Meer lezen over:

Over de auteur: Piette François
Foto's ©: François Piette.

Aanbevolen tests voor jou

Meer tests
3,7 /5 Test: Maserati MC20, de supercar voor elke dag

Test: Maserati MC20, de supercar voor elke dag

De MC20 markeert de comeback van een supercar in het Maserati-gamma! Herinneren de Italianen zich nog hoe ze het hart van autoliefhebbers sneller kunnen doen slaan?

3,9 /5 Test: Audi SQ8 Sportback e-tron, kroon in gevaar?

Test: Audi SQ8 Sportback e-tron, kroon in gevaar?

De Audi SQ8 Sportback e-tron is officieel het summum van de elektrische SUV’s van Audi. Maar kan hij de dreiging van de modernere SQ6 e-tron weerstaan?

3,8 /5 Test: Porsche Taycan Turbo GT, meer dan 1.000 pk zonder schrik!

Test: Porsche Taycan Turbo GT, meer dan 1.000 pk zonder schrik!

Met de facelift wordt het Taycan-gamma verrijkt met een demonische Turbo GT van meer dan 1.000 pk. Eens kijken of we die kunnen temmen zonder angstzweet op een... nat circuit!

3,5 /5 Test: Mercedes B-Klasse, ondergewaardeerde alleskunner

Test: Mercedes B-Klasse, ondergewaardeerde alleskunner

Er wordt minder over gesproken, maar ook de Mercedes B-Klasse kreeg onlangs een facelift. En het is misschien wel het fijnste model van de compacte Mercedes-familie... Zolang die nog bestaat.

Aanbevolen nieuwe auto's voor jou

Meer nieuwe auto's

Benzine, Manueel

€ 23.748

Benzine, Manueel

€ 21.500

Diesel, Manueel

€ 32.584

Benzine, Automaat

€ 27.547

Aanbevolen tweedehands auto's voor jou

Meer tweedehands auto's

Benzine, Automaat

€ 28.995
2011
65.000 km
€ 52.900
2021
1.500 km

Benzine, Automaat

€ 23.500
2020
30.212 km
€ 52.990
2019
105.433 km