Opel
De facelift van de Opel Corsa trekt het stadswagentje visueel weer in lijn met de rest van het recentere gamma. Maar kan hij zich onderscheiden van zijn Stellantis-stalgenoten?
De gezinsversie heet “Tourneo”, maar de bestelwagen heet nog steeds Transit. Die is er in vier groottes: de kleinste is de Transit Courier, daarna volgen de Transit Connect, Transit Custom, en de grootste, de Transit 2T met twee ton laadvermogen. Op deze laatste na zijn alle Transits ook als Tourneo-passagiersmodel te verkrijgen. Wij gingen met de sleutels aan de haal van de Transit Custom.
Voor de Transit Custom concentreert Ford zich op twee grote configuraties: de “Van” of klassieke gesloten bestelwagen zonder tweede zitrij, en de “Multi Use” of bestelwagen met “dubbele cabine” of tweede zitrij. Beide versies zijn verkrijgbaar met een kortere wielbasis van 2m93 en een langere wielbasis van 3m30. En dat heeft ook zijn effect op de laadruimte.
Die is namelijk bijzonder royaal: de Van met korte wielbasis heeft een laaddiepte van 2m56, die met lange wielbasis een van 2m92. Switch je naar de Multi Use, dan biedt de korte wielbasis een laaddiepte van 1m58 en de lange wielbasis een van 1m94. Bovendien heb je nog eens de keuze tussen een laag dak en een hoog dak. De kleinste Transit Custom Van (met laag dak en korte wielbasis) biedt dan 6 m³ laadruimte, de grootste (met hoog dak en lange wielbasis) 8,3 m³.
De passagiers krijgen twee zitplaatsen naast de chauffeur. Zij komen terecht in een interieur dat vertrouwd aandoet als ze met een Ford-personenwagen hebben gereden. Minpuntjes? Door de hoge rijpositie is de handrem moeilijk bereikbaar, en sommige materialen zijn wat ruwer dan je verwacht. Maar het dashboard is uiteraard gemaakt voor intensief gebruik, en moet vooral tegen een stootje kunnen!
Ford ruilt de 2.2 TDCi-motor in voor een kleinere maar zuinigere 2.0 EcoBlue-dieselmotor. Die beantwoordt aan de Euro 6-norm, en zou op termijn ook zijn opwachting maken in de personenwagens van Ford. In de Transit Custom is hij verkrijgbaar met 105 pk (en een koppel van 360 Nm), 130 pk (385 Nm) en 170 pk (405 Nm). Alle motoren zijn gekoppeld aan een manuele zesbak, maar Ford belooft een zestrapsautomaat voor het einde van dit jaar.
Onze langste testrit deden we met de 2.0 EcoBlue van 105 pk. Diens maximumkoppel is beschikbaar vanaf 1.375 tpm en houdt aan tot 2.000 tpm. Hij heeft te allen tijde voldoende trekkracht, al hangt er natuurlijk veel van af hoe zwaar de lading is die je meeneemt. Aan cruisesnelheden houdt de motor zich gedeisd. Aanwezig is hij wel wanneer je hem belast, net zoals je in een bestelwagen zou verwachten.
We geven het Ford graag mee: de Blauwe Ovaal weet hoe het een auto plezierig laat sturen. En dat is bij deze Transit niet anders! Verwacht geen knalprestaties of bochtenwerk – het blijft immers een bestelwagen – maar een aangenaam stuurgedrag en uitstekende demping. Het enige wat we misten? Iets meer gevoel in het rempedaal, om remmanoeuvres beter te kunnen doseren.
Gelukkig heeft Ford ook aan de veiligheid gedacht. Vertrekhulp op hellingen is standaard, net als een feature die het effect van plotse zijwind opvangt. Vanaf het tweede uitrustingsniveau zijn ook parkeersensoren standaard. Optioneel kan je daar nog een aanrijdingswaarschuwing met voetgangerdetectie, adaptieve snelheidsregelaar en verkeersbordherkenning aan toevoegen.
De Transit is uiteraard vooral een utilitair gebruiksvoertuig. In het laagste uitrustingsniveau, Ambiente, zijn zowat alle basics aanwezig. Alleen missen we een autoradio voor de sfeer aan boord. Het tweede niveau, Trend, is dan weer wat guller, met manuele klimaatregeling, een snelheidsregelaar en parkeersensoren. Limited voegt daar onder meer nog het SYNC-multimediasysteem aan toe, een regensensor en automatische koplampen.
Omdat de Transit Custom vooral door bedrijven wordt gekocht, geeft Ford alleen prijzen exclusief btw op. De Transit Custom Van met 105 pk en korte wielbasis begint vanaf € 21.695 in het uitrustingsniveau Ambiente (ongeveer € 26.250 inclusief btw). De duurste Transit Custom, de Multi Use met 170 pk en lange wielbasis, kost € 32.175 in het uitrustingsniveau Limited (ongeveer € 38.932 inclusief btw).
De facelift van de Opel Corsa trekt het stadswagentje visueel weer in lijn met de rest van het recentere gamma. Maar kan hij zich onderscheiden van zijn Stellantis-stalgenoten?
De N-sportafdeling van Hyundai heeft de elektrische SUV Ioniq 5 uitgerust met tal van kunstjes, rijmodi en specifieke functies. Maar is de Ioniq 5 N daarmee even opwindend als een sportwagen met verbrandingsmotor?
Om te strijden tegen zijn Europese concurrenten, en om zijn bestaansrecht te verdedigen ten opzichte van zijn stijlvolle broertje, zet de Kia Ceed SW in op rationele argumenten. Maar kan hij daarmee verleiden?
Suzuki heeft zijn kleine Swift een volledig nieuwe motor gegeven en direct ook het volledige uiterlijk aangepast. En toch... lijkt er niets te zijn veranderd! Goed of slecht nieuws?