Volkswagen
Heeft de 6e generatie Volkswagen Polo het na de facelift in zich om uit de schaduw van zijn grote broer te komen, de legendarische Golf?
Een racewagen voor de weg: autojournalisten gebruiken deze omschrijving heel vaak. Maar in dit geval past ze beter dan ooit. De eenzitter in kwestie is ingeschreven en kan vrij op de openbare weg rijden. Tijd voor een test.
Loop niet meteen naar de dichtstbijzijnde Ford-dealer, want er bestaat maar één exemplaar en het is weinig waarschijnlijk dat er een langere reeks volgt. Jammer? Niet echt, want het moet een echte calvarietocht zijn om hiermee te rijden. De draaicirkel van een vrachtwagen, een besturing zo hard als hout, het comfort van een katapult en de werkingsstilte van een Woodstock-concert maken het bijna onmogelijk om hem dagelijks te gebruiken.
Voor we vertrekken, nemen we even de auto om de auto te ontdekken. Geen twijfel mogelijk, dit is een echte racewagen maar dan uitgerust met wettelijk verplichte onderdelen (koplampen, achterlichten, richtingaanwijzers, elektronische handrem) om te voldoen aan de eisen voor gebruik op de weg. Maar een oude bril verandert een wolf nog niet in een grootmoeder.
De Formule Ford in Groot-Brittannië is een school van kampioenen: een formule die talenten de kans geeft om zich te tonen in een eenzitter voor een redelijke prijs. Om het potentieel van zijn kleine Ecoboost driecilinder te demonstreren verving Ford de 1.6 viercilinder van de eenzitter door deze Ecoboost. Drie cilinders, één liter cilinderinhoud, een grote turbo en voor de gelegenheid 205 pk in plaats van 125 pk origineel.
Vergis je niet, mocht je moeten lachen bij de technische fiche. Met de wieltreinen uit de autosport en het gewicht van minder dan 500 kg, zet de Formula Ford Ecoboost de elfde beste tijd neer voor een straatauto op de beruchte Nordschleife, namelijk 7 minuten en 22 seconden, een snellere tijd dan menig Lamborghini, Pagani of Porsche Turbo.
Ik heb niet veel overschot met mijn lengte van 1,88 meter en grote voeten. Plaatsnemen achter het stuur heeft veel weg van een gymnastiekoefening en eens gezeten voel ik me even goed op mijn gemak als een nijlpaard in een blikje. Mijn schoenen zijn even groot als de drie pedalen … Ik wring me in veel bochten maar geraak er toch in. Gordel vast, helm aan, vizier naar beneden en motor aan: tijd om te vertrekken.
Deze autosportversnellingsbak schakelt sequentieel door trekken aan of te duwen tegen de kleine pook. Verrast door de hardheid van het pedaal en mijn schoen die gekneld zit tegen het rempedaal, ga ik af voor de ogen van al mijn collega’s. Maar hun beurt moet nog komen ...
Nu zet ik me schrap, de auto vertrekt zacht en we zijn vertrokken. Eerste acceleratie: de driecilinder schraapt zijn keel, duwt zachtjes en dan volgt plots een brutale explosie met een agressieve schreeuw. De turbo blaast hard en ik word in de kuipzetel geduwd zonder goed te begrijpen wat er gebeurt. Twee neuronen maken verbinding in mijn hoofd en ik begrijp dat het tijd wordt om naar de volgende versnelling te schakelen. De geschiedenis herhaalt zich. En wat een geluid: rauw en vol. Ja, een driecilinder kan zingen.
Ik spring op de rem probeer de neus te richten naar de koord van de bocht en … wat stuurt hij stroef. Ik heb de indruk dat het stuur gecementeerd is, zo zwaar is het. Oef, ik ben voorbij de bocht. De krachtige acceleratie duwt me in de zetel en brutaal trek ik aan de versnellingspook. Zet je niet genoeg kracht, dan schakelt hij gewoon niet.
Na vijf rondjes kom ik uitgeput, met pijn in armen en voeten weer aan de start. Terwijl mijn hart en verstand nog wel enkele rondjes zouden willen, is de rest van mijn lichaam blij dat het hierbij blijft. Wat een machine! De prestaties hangen rechtstreeks af van jouw fysieke omgang met de limieten. De grip lijkt oneindig, als je tenminste genoeg kracht hebt om aan het stuur te draaien.
Wat een hemelse machine! Brutaal, fysiek veeleisend en daarom ook heel aantrekkelijk. De Formula Ford is een natuurlijk verlengstuk van de bestuurder. Deze uitzonderlijke auto aangedreven door een kleine driecilinder doet zelfs prestigieuze sportwagens in het stof bijten.
Heeft de 6e generatie Volkswagen Polo het na de facelift in zich om uit de schaduw van zijn grote broer te komen, de legendarische Golf?
De tweede generatie Skoda Kodiaq bouwt verder op het succes van zijn voorganger met nog meer ruimte, nog meer praktische snufjes en nu ook een plug-inhybride motorisatie. Valt er nog iets op aan te merken?
Er wordt minder over gesproken, maar ook de Mercedes B-Klasse kreeg onlangs een facelift. En het is misschien wel het fijnste model van de compacte Mercedes-familie... Zolang die nog bestaat.
De Audi SQ8 Sportback e-tron is officieel het summum van de elektrische SUV’s van Audi. Maar kan hij de dreiging van de modernere SQ6 e-tron weerstaan?