Testen

Honda CR-V 1.6 i-DTEC: de weg der zaligheid

Nu heeft de CR-V alle kaarten in handen om te slagen. De SUV van Honda wordt gekoppeld aan de kleinste dieselmotor uit eigen huis om onze markt te verleiden. Volstaat dat om eindelijk zijn plaats onder de zon te veroveren?

  • Piette François
  • 07 april 2014
  • Honda
Voor- en nadelen
  • Gezond en veilig weggedrag
  • Krachtige en zuinige motor
  • Praktische en moduleerbare kofferruimte
  • Ruimte binnenin
  • Uitstekende bediening versnellingsbak
  • Geen 4x4 of automaat
  • Interieurpresentatie
  • Laatste rijhulpsystemen ontbreken
  • Leercurve multimediasysteem
  • Optiebeleid
  • Uitrustingspolitiek

Nieuwe motor

De nieuwe motor die we hier testen, kennen we al van de Civic. Uit een cilinderinhoud van 1,6 liter haalt hij 120 pk en een genereus koppel van 300 Nm. Om de ‘fiscalist’ in jou te verleiden, belooft Honda een gunstige CO2-uitstoot van maar 119 g/km. Daar moet je wel een prijs voor betalen: de vierwielaandrijving en automatische versnellingsbak zijn niet beschikbaar.

Klein maar dapper

Zo’n kleine motor in zo’n groot koetswerk, daar hebben we onze bedenkingen bij. De CR-V is namelijk vrij massief: 4,57 meter lang, 1,82 meter breed en 1,69 meter hoog. Tijdens het rijden geeft hij nochtans een andere indruk. Beter nog, je vraagt je af waarom je een grotere motor zou kiezen.

Verfijnde motor

Honda is een getalenteerde motorenbouwer. De 1.6 diesel bewijst dat: hij is soepel en vinnig, gaat energiek in de toeren en functioneert relatief verfijnd. De versnellingsbak die hem ondersteunt, is een pareltje dat het gebrek aan een automaat doet vergeten: korte schakelwegen, een pook die goed in de hand valt en goede vergrendelingen. Het lijkt wel een sportwagen.

Maximaal comfort

Genereus, zo zouden we de CR-V omschrijven. De passagiers hebben zeker geen gebrek aan ruimte. De bagage evenmin, want de moduleerbaarheid is één van de sterke punten van dit model. De CR-V is door zijn goede geluiddemping en ophanging ideaal voor lange reizen.

Door de uitzonderlijke winter konden we ons niet echt een beeld vormen van het weggedrag, want de testwagen stond op winterbanden. Die hadden in de warme omstandigheden erg veel moeite met het koppel van 300 Nm. Op het eerste gezicht rijdt de CR-V evenwichtig en verliest hij zich niet in onbeheerste koetswerkbewegingen.

Wat kan beter?

Niemand is perfect, ook de CR-V niet. Om te beginnen de presentatie van het interieur, niet meer zo hedendaags qua smaak en voorzien van een veelvoud aan schermen. De afwerking is wel boven elke kritiek verheven. En dan is er nog het multimediasysteem, dat weliswaar volledig is maar een moeilijke ergonomie heeft en een presentatie die even ordelijk is als de kamer van een student. Maar je wordt het wel gewoon …

Tot slot vermelden we de uitrustingspolitiek, die jou net als bij de meeste Japanse wagens verplicht om een hogere afwerking te kiezen voor bepaalde uitrusting. Er zijn heel weinig opties.

Prijzen

De CR-V is beschikbaar in drie afwerkingsniveaus met prijzen tussen 26.890 en 32.390 euro. De uitrusting is degelijk maar er zijn enkele lacunes tegenover de nieuwste concurrenten, zoals waarschuwing voor wegmarkeringen, een automatische rem, een dodehoekdetector, …

Het verbruik is een aangename verrassing, met een gemiddelde van 5,7 l/100 km. Een zwaardere rechtervoet en frequent stadsbezoek kunnen het cijfer opvoeren tot 6,5 l/100 km.

Conclusie

Dit is wellicht niet de SUV met het meeste glamour of technologie. Nochtans heeft de CR-V opmerkelijk troeven zoals zijn ruimte en uitstekende verhouding tussen prestaties en zuinigheid. Zie hem niet als een maîtresse die je naar de zevende hemel brengt, maar eerder als een trouwe vriend die altijd klaar staat om jou goede diensten te bewijzen. Hij verdient erkenning, zeker met deze kleine motor.

Meer lezen over:

Over de auteur: Piette François

Aanbevolen tests voor jou

Meer tests
3,5 /5 Test: Audi A3, naar een hoger niveau met de facelift

Test: Audi A3, naar een hoger niveau met de facelift

Na de Sportback en de sedan krijgt de Audi A3 een nieuwe Allstreet-versie met zijn facelift voor 2024. Maar is dit het enige interessante nieuws in het gamma van de compacte Duitser?

3,7 /5 Test: Skoda Kodiaq 2024, Ruimte met de grote R

Test: Skoda Kodiaq 2024, Ruimte met de grote R

De tweede generatie Skoda Kodiaq bouwt verder op het succes van zijn voorganger met nog meer ruimte, nog meer praktische snufjes en nu ook een plug-inhybride motorisatie. Valt er nog iets op aan te merken?

3,3 /5 Test: Volkswagen Polo, nog steeds geen mini-Golf...

Test: Volkswagen Polo, nog steeds geen mini-Golf...

Heeft de 6e generatie Volkswagen Polo het na de facelift in zich om uit de schaduw van zijn grote broer te komen, de legendarische Golf?

4,0 /5 Test: Porsche Macan, even geslaagd als EV?

Test: Porsche Macan, even geslaagd als EV?

De Macan wordt volledig elektrisch in zijn nieuwe generatie. Laten we zien of deze sportieve SUV met batterijen en zonder uitlaten ons even enthousiast maakt achter het stuur.

Aanbevolen nieuwe auto's voor jou

Meer nieuwe auto's

Benzine, Manueel

€ 21.500

Benzine, Manueel

€ 23.748

Benzine, Automaat

€ 27.547

Diesel, Manueel

€ 32.584

Aanbevolen tweedehands auto's voor jou

Meer tweedehands auto's
€ 52.990
2019
105.433 km
€ 52.900
2021
1.500 km

Benzine, Automaat

€ 23.500
2020
30.212 km

Benzine, Automaat

€ 28.995
2011
65.000 km