Kia
Om te strijden tegen zijn Europese concurrenten, en om zijn bestaansrecht te verdedigen ten opzichte van zijn stijlvolle broertje, zet de Kia Ceed SW in op rationele argumenten. Maar kan hij daarmee verleiden?
Vergeet de vorige HR-V. Die was een geslaagde 4x4 met de allures van een onverbeterlijke avonturier. De nieuwkomer vijlt de scherpe randjes af en neemt de licht dynamische SUV-trekken over. Desondanks lijkt hij op twee paarden te wedden: zijn stijl doet het ene vermoeden, maar zijn interieurruimte en moduleerbaarheid doen hem op een monovolume lijken. Toch heeft hij geen vierwielaandrijving om in de modder te gaan spelen.
Ondanks zijn compacte afmetingen (een lengte van 4m29) is de HR-V binnenin verbazend ruim! Door de centrale positie van de brandstoftank profiteren de passagiers vooraan en achteraan van een interieur dat zich qua ruimte kan meten met hogere segmenten… minstens! Bagage past dan weer in een koffer van 470 liter, die ruim moduleerbaar is: de rugleuning van de achterbank kan worden neergeklapt of de volledige achterbank opgeklapt om een vlakke laadvloer te krijgen. Honda voegt daar nog een verstelbare rugleuning aan toe. Zoek niet verder: er is niemand die beter doet in het SUV-segment!
Hoewel de Belg lang verknocht was aan de diesel, lijkt hij nu te zwichten voor benzinemotoren. De particuliere kopers althans. Onze testauto was dus voorzien van een huiseigen 1.5 i-VTEC, een atmosferisch blok van 130 pk en 155 Nm. Hij zal binnenkort worden vervangen door een kleinere motor met turbocompressor. Honda koppelt hem aan een automatische CVT-versnellingsbak of aan een manuele bak met zes versnellingen.
In een tijd waarin het merendeel van de motoren een turbo heeft en overloopt van koppel in lage toeren, moet je terug wennen. De motor lijkt relatief soepel in lage toeren, maar komt pas vanaf 4.000 tpm echt tot leven (wanneer andere motoren over hun hoogtepunt heen zijn) en gaat door tot meer dan 6.000 tpm met een levendigheid die veel aangenamer zou zijn als hij niet zo hard in het interieur zou doordringen. Onze testauto was voorzien van de manuele versnellingsbak, die een voorbeeld is om te bedienen. Een echte joystick!
Met 155 Nm heeft het chassis geen moeilijkheden met het enthousiasme van de motor. Toch zijn er levendigere en dynamischere onderstellen. De HR-V is zeker niet de meest speelse SUV. Hij reageert in alle omstandigheden gezond en veilig, en iets lauwer of minder snedig dan de Europese concurrenten. Ongetwijfeld zit de soepele demping daar voor iets tussen.
We zeiden het al: Honda verdient vijf sterren voor de interieurruimte. Het rijcomfort is even aanvaardbaar, hoewel de matige geluiddemping de score afzwakt. Het multimediasysteem is uitgebreid, maar vraagt wat aanpassingsvermogen om alle details in de vingers te krijgen. Zoals steeds: een kwestie van gewoonte.
De sfeer is dan weer typisch Japans: somber en streng. Vrolijk word je niet van het interieur van de HR-V. Harde plastics zijn alomtegenwoordig, maar hun stevigheid leidt geen twijfel: deze auto is duurzaam! Een typisch kenmerk van auto’s uit het land van de rijzende zon, en zeker van Honda’s.
De HR-V met benzinemotor kost € 21.990, wat duur lijkt. Maar dan vergeet je een andere Japanse traditie: een supervolledige uitrusting (zetelverwarming, Bluetooth-verbinding, automatische klimaatregeling vanaf het basisniveau!). Ook de veiligheidsrusting is voltallig aanwezig: aanrijdingswaarschuwing, intelligente snelheidsbegrenzer (die de maximumsnelheid aanhoudt die de verkeersbordherkenning registreert), rijstrookassistentie,…
Aan de pomp blijft de kleine Japanner zuinig, ondanks een motor met een levendig temperament: we tekenden een gemiddelde op van 6,2 l/100 km, voornamelijk op grote wegen. Maar dat neemt niet weg dat dit een uitstekende prestatie is!
Om te strijden tegen zijn Europese concurrenten, en om zijn bestaansrecht te verdedigen ten opzichte van zijn stijlvolle broertje, zet de Kia Ceed SW in op rationele argumenten. Maar kan hij daarmee verleiden?
De facelift van de Opel Corsa trekt het stadswagentje visueel weer in lijn met de rest van het recentere gamma. Maar kan hij zich onderscheiden van zijn Stellantis-stalgenoten?
Suzuki heeft zijn kleine Swift een volledig nieuwe motor gegeven en direct ook het volledige uiterlijk aangepast. En toch... lijkt er niets te zijn veranderd! Goed of slecht nieuws?
De N-sportafdeling van Hyundai heeft de elektrische SUV Ioniq 5 uitgerust met tal van kunstjes, rijmodi en specifieke functies. Maar is de Ioniq 5 N daarmee even opwindend als een sportwagen met verbrandingsmotor?