Testen

Hyundai Tucson 1.7 CRDi: de erfgenaam

Zelfs in zijn laatste dagen was de Hyundai ix35 de best verkochte SUV. Dat succes was vooral te danken aan de variant met 1.7 CRDi, die het gros van de verkoop realiseerde. Tijd om na te gaan of de Tucson met dezelfde motor een waardige opvolger is.

  • Piette François
  • 21 augustus 2015
  • Hyundai
2,2
VROOM-score
  • 2,0
    Prestatie
  • 0
    Wegligging
  • 4,0
    Comfort
  • 4,0
    Uitrusting
  • 0
    Veiligheid
  • 4,0
    Prijs-kwaliteit
  • 0
    Verbruik
  • 4,0
    Globaal
Voor- en nadelen
  • Binnenruimte
  • Elegant design
  • Geluiddemping
  • Kwaliteit van de afwerking, uitrusting
  • Topgarantie (5 jaar, onbeperkt aantal kilometers)
  • Hogere prijs
  • Niet beschikbaar met automaat of 4x4-transmissie
  • Prestaties niet sportief
  • Standaardbanden

De evolutie naar het hogere gamma is duidelijk. De allereerste Tucson was vooral populair om zijn lage prijzen, de ix35 evolueerde meer richting kwaliteit waardoor de prijzen lichtjes stegen. Deze nieuwe Tucson bevestigt die tendens met een afwerking en presentatie die de Duitse concurrenten niets te benijden heeft.

Verzorgd vanbinnen en vanbuiten

De stijlvolle en dynamische Tucson heeft een ‘smoel’ dat zeker zal helpen om goede verkoopcijfers neer te zetten. Zelfde vaststelling in het interieur: de materialen zijn goed geplaatst, de donkere sfeer straalt kwaliteit uit en de plastics zijn meestal zacht. Er zit soms wel verschil op de kwaliteit van de kunststoffen (vooral op de boordplank), maar in zijn geheel straalt de Tucson evenveel kwaliteit uit als een goede Duitser.

De populairste motor

Onder de motorkap vinden we een oude bekende, namelijk de 1.7 CRDi met 115 pk en 280 Nm koppel. Die motor is niet verkrijgbaar met een automaat of met vierwielaandrijving. Die ‘privileges’ zijn voorbehouden aan de krachtigste motoren. Hier vinden we dus voorwielaandrijving en een manuele zesbak.

En?

De Tucson met deze motor voldoet. Net als zijn voorganger is het een aangename combinatie met goede werkingsstilte. De Tucson 1.7 CRDi pretendeert natuurlijk niet dat hij een sportwagen is, maar is aangenaam in gebruik door zijn soepele manier van rijden. Op de snelweg, met veel bagage of in een heuvelachtig gebied kan de motor wel nipt zijn. Vreemd genoeg lijkt hij ons minder nerveus dan in de vorige ix35 1.7 CRDi. Op bochtige wegen en bij een dynamisch rijstijl bereikt hij snel zijn limieten, vooral door de matige banden en de vage besturing.

De Tucson waardeer je voor andere kwaliteiten: zijn werkingscomfort, geluiddemping en uitrusting die onder meer bestaat uit een elektrische kofferklep, actieve parkeerhulp, een rijstrookassistent en een automatische noodrem. Ook de passagiers zullen verheugd zijn met de ruimte, vooral achterin en in de koffer (513 liter).

De prijzen

Met een startprijs van 25.999 euro voor deze dieselversie is de Tucson een goede 1.000 euro duurder dan de ix35. De basisuitrusting is wel heel interessant, met onder meer automatische koplampen, een snelheidsregelaar, aluminium velgen, een multifunctioneel stuurwiel, dakrails en manuele klimaatregeling.

Conclusie

Heb je geen sportieve ambities en zoek je een SUV met een elegant design, een afwerking van hoog niveau en een volledige uitrusting? Dan zal de Tucson niet teleurstellen. De 1.7 CRDi is niet bliksemsnel, maar een ontspannen rijstijl past perfect bij de Koreaanse SUV. Een keuze van het verstand dus en voor de meesten onder ons zullen de prestaties wel voldoen. Kortom, ook de Tucson lijkt vertrokken voor een succesvolle carrière. Nu nog afwachten of de klanten de prijsevolutie willen volgen …

Meer lezen over:

Over de auteur: Piette François

Aanbevolen tests voor jou

Meer tests
3,9 /5 Test: Audi SQ8 Sportback e-tron, kroon in gevaar?

Test: Audi SQ8 Sportback e-tron, kroon in gevaar?

De Audi SQ8 Sportback e-tron is officieel het summum van de elektrische SUV’s van Audi. Maar kan hij de dreiging van de modernere SQ6 e-tron weerstaan?

3,7 /5 Test: Skoda Kodiaq 2024, Ruimte met de grote R

Test: Skoda Kodiaq 2024, Ruimte met de grote R

De tweede generatie Skoda Kodiaq bouwt verder op het succes van zijn voorganger met nog meer ruimte, nog meer praktische snufjes en nu ook een plug-inhybride motorisatie. Valt er nog iets op aan te merken?

3,5 /5 Test: Mercedes B-Klasse, ondergewaardeerde alleskunner

Test: Mercedes B-Klasse, ondergewaardeerde alleskunner

Er wordt minder over gesproken, maar ook de Mercedes B-Klasse kreeg onlangs een facelift. En het is misschien wel het fijnste model van de compacte Mercedes-familie... Zolang die nog bestaat.

3,3 /5 Test: Volkswagen Polo, nog steeds geen mini-Golf...

Test: Volkswagen Polo, nog steeds geen mini-Golf...

Heeft de 6e generatie Volkswagen Polo het na de facelift in zich om uit de schaduw van zijn grote broer te komen, de legendarische Golf?

Aanbevolen nieuwe auto's voor jou

Meer nieuwe auto's

Benzine, Manueel

€ 21.500

Benzine, Manueel

€ 23.748

Benzine, Automaat

€ 27.547

Diesel, Manueel

€ 32.584

Aanbevolen tweedehands auto's voor jou

Meer tweedehands auto's
€ 52.900
2021
1.500 km

Benzine, Automaat

€ 23.500
2020
30.212 km

Benzine, Automaat

€ 28.995
2011
65.000 km
€ 52.990
2019
105.433 km