Testen

Jaguar F-Type SVR: The empire strikes back!

Lawaai en karakter: deze opgepepte Jaguar belooft een bijna karikaturaal licht- en geluidspektakel. Deze machine kan de muren doen trillen… maar blijft hij nog bruikbaar?
  • Piette François
  • 12 december 2016
  • Jaguar
2,1
VROOM-score
  • 5,0
    Prestatie
  • 0
    Wegligging
  • 2,0
    Comfort
  • 3,0
    Uitrusting
  • 0
    Veiligheid
  • 3,0
    Prijs-kwaliteit
  • 0
    Verbruik
  • 4,0
    Globaal
Voor- en nadelen
  • Bijzonder sportief weggedrag
  • Hels geluid
  • Vulkanische v8/prestaties
  • Vurig temperament
  • Enkele lacunes in standaarduitrusting
  • Niet voor iedereen
  • Weinig discreet
  • Zicht 3/4 achter

Dit is simpelweg de snelste productie-Jaguar. Met het SVR-logo op de F-Type creëerden de Britten een wild monster. SVR doet bij Jaguar Land Rover allerlei dingen: van klassiekers over gepantserde auto’s tot speciale bestellingen. Sportwagens? Die worden nog radicaler!

Samengevat

De F-Type SVR is een F-Type R met een extreme dopingkuur. Hij is krachtiger en lichter, en bekent kleur met specifieke bumpers en velgen en vooral een kolossale achtervleugel. Maar dat is niet alles: Jaguar herwerkte de 5.0 V8 met compressor om er meer pk’s en Newtonmeters uit te puren. Het resultaat? 575 pk en 700 Nm! Het beruchte geluid van de F-Type werd eveneens herwerkt, dankzij een uitlaat in titanium die 16 kg minder weegt…

Dagelijks

De ophanging is uiteraard steviger, en je rijdt nooit onopgemerkt voorbij, maar je kunt deze Jaguar perfect dagelijks gebruiken. Dat hoopt de constructeur althans door er een achttrapsautomaat en vierwielaandrijving in te stoppen.

Prestaties

Jaguar geeft 3,7 seconden op voor 0-100 km/u en een topsnelheid van 322 km/u! De cabriolet geeft er 10 km/u eerder de brui aan, net als je kapsel… Om dat geweld tot stilstand te brengen, kan je kiezen voor koolstofkeramische remschijven.

Binnenin

Ben je al gewoon geraakt aan de spectaculaire looks? Mooi zo, tijd om in te stappen. In het interieur blijven de wijzigingen veel bescheidener: de specifieke zetels en het specifieke stuur vallen nauwelijks op. Jaguar paste eveneens het instrumentenpaneel en de schakelpeddels aan voor dit model, maar je moet al een kenner zijn om het verschil te zien. Jammer dat het interieur niet even flamboyant is als de buitenkant!

Uit de hel

We starten de motor in de garage van de invoerder en… onze trommelvliezen springen bijna. Geweldig, maar is dit wel legaal? Wat een geluid! De koude V8 klinkt agressief en lijkt wel recht uit de hel te komen. Discreet vertrekken is dus geen optie, zeker niet met dit kleurrijke jasje…

In de stad

Jaguar zegt dat je dit beest perfect dagelijks kunt gebruiken. De automaat werkt inderdaad zacht als je voorzichtig omspringt met het gaspedaal, en de koffer is nog steeds praktisch. Maar de stevige demping bij lage snelheden knibbelt aan het comfort en de zichtbaarheid schuin naar achteren laat te wensen over.

Op onze hoede

Met vierwielaandrijving zou je denken dat deze F-Type SVR zo mak is als een lammetje. Maar vergis je niet: de auto blijft de klemtoon leggen op achterwielaandrijving. Onze tests vonden voornamelijk plaats op vochtige wegen, en zelfs met de rijmodus voor glad wegdek moesten we nog steeds voorzichtig omspringen met het gaspedaal.

Mooie slides

Maar net in zulke omstandigheden komt het ware karakter van deze machine bovendrijven: de F-Type SVR is een wild roofdier dat je moet kunnen temmen! In deze klinische tijden is het een verademing om een auto tegen te komen waarmee je steeds met de achterkant aan de slag kunt. Geweldig, omdat de reacties progressief zijn en de uitbrekende achterkant makkelijk op te vangen is. Een driftmachine? In zekere zin. Reken in elk geval niet op het ESP om je mislukte pogingen op te vangen, want de elektronische waakhond laat veel marge toe.

Rodeo

Sportief rijden met de F-Type SVR lijkt dus wat op rodeorijden. Tussen het wilde gebrul van de motor, de gracieuze slides van de achteras en de supersnedige vooras door, moet je als chauffeur steeds op je hoede zijn om het beste uit de machine te halen. Geweldig, toch?

De motor is een meesterwerk: zijn verbetenheid neemt niet af richting rode zone, en de uitlaat laat de buren meegenieten. Wat een furie! De versnellingsbak is heerlijk om te bedienen, en is zacht en snel. In de manuele modus werkt hij in de juiste richting (de pook naar je toetrekken om op te schakelen), en terugschakelen gaat gepaard met brutale explosies in de uitlaat.

Prijzen

De basisprijs van deze SVR-versie bedraagt € 140.820, meer dan het dubbele van de “instap”-F-Type met 340 pk… Voor dat geldt biedt Jaguar een volledigere standaarduitrusting: titanium uitlaat, elektronisch sperdifferentieel, verwarmd stuur, lederen zetels en inzetstukken in alcantara,… Jammer genoeg staan er ook zaken in de optielijst die we liever standaard hadden gezien, zoals het pack klimaatregeling (€ 1.081), een navigatiesysteem, snelheidsregelaar en –begrenzer, Bluetooth-connectiviteit (in het technologiepack, € 4.641 tot € 5.651)… Rij je op circuit, dan hoest je nog eens € 10.078 op voor koolstofkeramische remmen.

Aan de pomp wist de Jaguar gelukkig aangenaam te verrassen, met een gemiddelde van 11,9 l/100 km. De ongunstige weersomstandigheden en het vrachtwagenkoppel van de motor zorgden ervoor dat we de rode zone van de toerenteller vaak links hebben laten liggen.

Besluit

Eens kijken en… luisteren volstaat om te begrijpen dat deze F-Type op een totaal ander niveau speelt. Hij is minder verfijnd en delicaat dan de varianten met zes cilinders, maar zijn vurig temperament zal de sportievere klanten zeker aanspreken. Deze machine staat ver af van de kille rijperfectie van sommige Duitse auto’s, maar de betrokkenheid van de chauffeur neemt recht evenredig toe met het rijplezier!

Meer lezen over:

Over de auteur: Piette François

Aanbevolen tests voor jou

Meer tests
3,3 /5 Test: Volkswagen Polo, nog steeds geen mini-Golf...

Test: Volkswagen Polo, nog steeds geen mini-Golf...

Heeft de 6e generatie Volkswagen Polo het na de facelift in zich om uit de schaduw van zijn grote broer te komen, de legendarische Golf?

3,7 /5 Test: Skoda Kodiaq 2024, Ruimte met de grote R

Test: Skoda Kodiaq 2024, Ruimte met de grote R

De tweede generatie Skoda Kodiaq bouwt verder op het succes van zijn voorganger met nog meer ruimte, nog meer praktische snufjes en nu ook een plug-inhybride motorisatie. Valt er nog iets op aan te merken?

3,9 /5 Test: Audi SQ8 Sportback e-tron, kroon in gevaar?

Test: Audi SQ8 Sportback e-tron, kroon in gevaar?

De Audi SQ8 Sportback e-tron is officieel het summum van de elektrische SUV’s van Audi. Maar kan hij de dreiging van de modernere SQ6 e-tron weerstaan?

3,5 /5 Test: Mercedes B-Klasse, ondergewaardeerde alleskunner

Test: Mercedes B-Klasse, ondergewaardeerde alleskunner

Er wordt minder over gesproken, maar ook de Mercedes B-Klasse kreeg onlangs een facelift. En het is misschien wel het fijnste model van de compacte Mercedes-familie... Zolang die nog bestaat.

Aanbevolen nieuwe auto's voor jou

Meer nieuwe auto's

Diesel, Manueel

€ 32.584

Benzine, Automaat

€ 27.547

Benzine, Manueel

€ 23.748

Benzine, Manueel

€ 21.500

Aanbevolen tweedehands auto's voor jou

Meer tweedehands auto's

Benzine, Automaat

€ 28.995
2011
65.000 km

Benzine, Automaat

€ 23.500
2020
30.212 km
€ 52.990
2019
105.433 km
€ 52.900
2021
1.500 km