Testen

Jaguar XF 2.0D en 3.0D: outsider bij uitstek

Wil je een premiumwagen voor het gezin, maar kan het eeuwige Duitse trio Audi A6/BMW 5-Serie/Mercedes E-Klasse jou niet boeien? Jaguar heeft de oplossing met een XF die verfijnder is dan ooit.

  • Piette François
  • 10 maart 2016
  • Jaguar
2,4
VROOM-score
  • 5,0
    Prestatie
  • 0
    Wegligging
  • 4,0
    Comfort
  • 3,0
    Uitrusting
  • 0
    Veiligheid
  • 3,0
    Prijs-kwaliteit
  • 0
    Verbruik
  • 4,0
    Globaal
Voor- en nadelen
  • 3 jaar garantie
  • Algemeen comfort en ruimte
  • Fenomenale en zuinige 3.0d
  • Rijcomfort
  • Uitzonderlijk weggedrag
  • Afwerkingsdetails (koffer)
  • Geen rijhulpsysteem voor files
  • Geluid van 2.0d
  • Multimediasysteem loopt licht achter
  • Wanneer komt de break?

Nooit ging het zo goed met het merk Jaguar. En dat zie je ook aan het huidige gamma: de XE, XF en F-Pace SUV werden alle drie voorgesteld in 2015. Ze profiteren allemaal van een nieuwe structuur uit aluminium die minder weegt en de expertise van het merk op het vlak van ophanging. Het Britse merk wou absoluut geen enkel compromis sluiten in de jacht op de Duitse berlines, zowel op het vlak van weggedrag, als comfort en uitrusting.

Echt helemaal nieuw?

De XF is zuiver en elegant van vorm, maar je zult wellicht niet meteen alle blikken naar je toe trekken. Volgens sommigen lijkt hij te veel op de kleine XE, anderen vinden dat hij niet genoeg verschilt van de oude versie. De XF verkiest om conservatief te blijven. Dus valt hij niet echt op. Onder het relatief discrete kleedje schuilt zoals gezegd een nieuwe structuur in aluminium die het mogelijk maakt om tot 190 kg te winnen op de weegschaal. Tegelijk is de structuur stijver dan vroeger. Heeft de Brit echt al zijn zaakjes op orde?

Grote berline

Met een lengte van bijna vijf meter zou de XF ruim moeten zijn. En dat is hij ook. Vier goed gebouwde volwassenen plaats laten nemen, is niet meer dan een formaliteit. De bestuurder zit meesterlijk: de rijpositie kan indien gewenst naar beneden om de reacties van het chassis goed aan te voelen. Perfect. De passagiers genieten van een leuke sfeer met veel leder. Maar je moet niet dromen van de gezellige cocon van de Jaguars uit de jaren zestig: daarvoor ontbreekt de warmte die eigen is aan Britse auto’s.

Afwerking

Jaguar kampte lang met een matig imago op het vlak van betrouwbaarheid en afwerking. De laatste studies tonen aan dat de inspanningen van het merk lonen: de auto’s met de katachtige in het logo vallen niet langer in stukken na enkele kilometers. Halen ze al het Duitse niveau? Nog niet helemaal. Enkele details hadden meer aandacht verdiend, vooral in de kofferruimte. 540 liter mag dan een comfortabel volume zijn, de bovenkant is helemaal niet bekleed. Blimey!

Uitrusting

Op het vlak van uitrusting heeft Jaguar zich dubbel geplooid om zijn achterstand weg te werken. Van een fileassistent is echter nog altijd geen sprake en het multimediasysteem loopt wat achter op de Duitse concurrenten, vooral op grafisch vlak (navigatie) en qua apps van de smartphone die je via InControl Apps kunt gebruiken. Maar er blijft een brede waaier aan uitrusting beschikbaar: waarschuwing voor kruisend verkeer, een adaptieve snelheidsregelaar, een rijstrookassistent, …

Uitzonderlijke voortrein    

Als het weggedrag van een auto voor jou belangrijker is dan het aantal gadgets, dan zul je zeker geïnteresseerd zijn in wat volgt. De XF verslindt bochten! Zijn voortrein is opmerkelijk snedig, het lijkt wel een sportwagen. De goed afgestelde besturing, het stevige onderstel, het evenwichtige geheel en de kwaliteit van de adaptieve schokdempers veranderen elke reis in een pleziertocht. De XF heerst in de bochten zoals geen enkele andere berline, zo sterk tekenen de remmen present.

2.0D volstaat, maar …

Laten we het maar meteen zeggen: de 2.0D is niet onze favoriete motor voor dit chassis. Zijn 180 paarden en zijn koppel van 430 Nm volstaan ruimschoots, vooral omdat het geheel goed past bij de optionele automatische transmissie met acht versnellingen. De prestaties voldoen, met een topsnelheid van 229 km/u en een 0 tot 100 km/u afgelegd in 8,1 seconden. Bovendien blijft zijn gemiddelde verbruik bescheiden: 6,5 l/100 km met een soepele rijstijl. Niet schitterend, maar al bij al een goed resultaat. Waar knelt het schoentje dan? Vooral op het gebied van het geluid. Hij klinkt luidruchtig en niet zo melodieus. Wanneer de XF herneemt, lijkt het geen Jaguar.

3.0D zorgt voor enthousiasme

Met de 3.0D, een drieliter V6 biturbo die een stevig vermogen van 300 pk en vooral een gigantisch koppel van 700 Nm levert, is reizen een heel andere belevenis. De prestaties zijn die van een sportwagen, met een topsnelheid van 250 km/u en 0 tot 100 km/u afgelegd in 6,2 seconden.  Maar wat nog het meest verbaast, is de zachte werking. Het blok is heel romig, laat zich bijna niet horen en klinkt als een leuke V6 wanneer je even bruuskeert. Dan moet je wel aandachtig luisteren. 

De motor heeft bovendien veel reserves in huis. De langere spreiding van de versnellingsbak stoort absoluut niet: duw het rechterpedaal in en niet veel weggebruikers kunnen jou volgen. Met zo’n krachtbron kun je ten volle profiteren van het evenwichtige onderstel. Kers op de taart: we verbruikten gemiddeld maar 7,2 l/100 km. Proportioneel gezien, is dat indrukwekkender dan het verbruik dat we realiseerden met de 2.0D.

En het comfort?

Zo’n weggedrag doet het ergste vrezen voor de ophanging, die misschien wel zo hard is als hout. Dat is helemaal niet het geval: dankzij de adaptieve schokdemping is Jaguar erin geslaagd om het comfort van de berline te vrijwaren. De ophanging gaat goed om met een vervormd wegdek. Enkele stroomlijngeluiden lieten zich wel horen op onze 3.0D, wellicht te wijten aan een slechte afdichting. Niet zo erg, want globaal wordt het geluid goed onder controle gehouden. Behalve dan het weinig aangename gekletter van de 2.0D dat de hernemingen verstoort.

Budget

De XF is beschikbaar vanaf 40.350 euro (2.0D Pure, 163 pk, manuele versnellingsbak) en lijkt dus niet bepaald goedkoop. Maar je mag de zeer behoorlijke standaarduitrusting niet vergeten en … de prijzen die de concurrentie durft te vragen. Nog goed nieuws is dat dit model een CO2-uitstoot van 104 g/km haalt. 

Aan de andere kant van het gamma kost een 3.0D in de Portfolio-afwerking meer dan 65.000 euro. Let op met de opties: je krijgt ze zeker niet cadeau en het zijn er veel. Gaat Jaguar de uitrustingspolitiek van de Duitse merken achterna?

Conclusie

Op enkele details zoals de afwerking en de grafische voorstelling van de navigatie haalt de XF nog niet helemaal het niveau van de beste Duitsers. Maar hij schudt andere troeven uit zijn mouw, zoals een weggedrag waarover iedereen lovend is en dat de liefhebbers van ‘rijdersauto’s’ zeker zal plezieren. Dagelijkse ritten worden in deze auto een waar genot. Daarom verdient deze XF een plekje bij de beste Jaguars die tot nu toe gebouwd werden. Tot slot nog iets over de motoren. De 2.0D doet z’n job, maar betovert niet echt, terwijl de 3.0D de nodige adelbrieven geeft aan het dieselaanbod.

Meer lezen over:

Over de auteur: Piette François
Foto's ©: François Piette.

Aanbevolen tests voor jou

Meer tests
3,3 /5 Test: Volkswagen Polo, nog steeds geen mini-Golf...

Test: Volkswagen Polo, nog steeds geen mini-Golf...

Heeft de 6e generatie Volkswagen Polo het na de facelift in zich om uit de schaduw van zijn grote broer te komen, de legendarische Golf?

3,9 /5 Test: Audi SQ8 Sportback e-tron, kroon in gevaar?

Test: Audi SQ8 Sportback e-tron, kroon in gevaar?

De Audi SQ8 Sportback e-tron is officieel het summum van de elektrische SUV’s van Audi. Maar kan hij de dreiging van de modernere SQ6 e-tron weerstaan?

3,5 /5 Test: Mercedes B-Klasse, ondergewaardeerde alleskunner

Test: Mercedes B-Klasse, ondergewaardeerde alleskunner

Er wordt minder over gesproken, maar ook de Mercedes B-Klasse kreeg onlangs een facelift. En het is misschien wel het fijnste model van de compacte Mercedes-familie... Zolang die nog bestaat.

3,7 /5 Test: Skoda Kodiaq 2024, Ruimte met de grote R

Test: Skoda Kodiaq 2024, Ruimte met de grote R

De tweede generatie Skoda Kodiaq bouwt verder op het succes van zijn voorganger met nog meer ruimte, nog meer praktische snufjes en nu ook een plug-inhybride motorisatie. Valt er nog iets op aan te merken?

Aanbevolen nieuwe auto's voor jou

Meer nieuwe auto's

Benzine, Automaat

€ 27.547

Benzine, Manueel

€ 21.500

Benzine, Manueel

€ 23.748

Diesel, Manueel

€ 32.584

Aanbevolen tweedehands auto's voor jou

Meer tweedehands auto's

Benzine, Automaat

€ 28.995
2011
65.000 km

Benzine, Automaat

€ 23.500
2020
30.212 km
€ 52.900
2021
1.500 km
€ 52.990
2019
105.433 km