Testen

Kia Niro: de andere Koreaanse hybride

Op de speelplaats der hybrides trok de Hyundai Ioniq afgelopen jaar de meeste aandacht naar zich toe. De Hyundai is immers als “full EV”, hybride en plug-inhybride te verkrijgen. Maar in Korea rijdt er nog een andere hybride rond met hetzelfde platform: de Kia Niro. Wij nodigden hem uit voor een test op eigen bodem.
  • Bervoets Wim
  • 16 februari 2017
  • Kia
2,5
VROOM-score
  • 3,0
    Prestatie
  • 0
    Wegligging
  • 4,0
    Comfort
  • 5,0
    Uitrusting
  • 0
    Veiligheid
  • 4,0
    Prijs-kwaliteit
  • 0
    Verbruik
  • 4,0
    Globaal
Voor- en nadelen
  • 7 jaar garantie
  • Afwerkingskwaliteit
  • Complete uitrusting
  • Dct6 in plaats van cvt
  • Plaats aan boord
  • Geen ev-modus
  • Gewicht
  • Ouderwetse parkeerrem
  • Relatief hoog verbruik

Drie aandrijvingsvormen in één model. Die primeur moet de Kia Niro aan zijn Hyundai-neef laten. De volledig elektrische versie is bij Kia immers voorbehouden aan de Soul, en de plug-invariant maakt binnenkort zijn blijde intrede. Voorlopig moet de Niro het dus nog even rooien met een niet-oplaadbare hybride.

Hoe werkt die precies?

De Niro gebruikt een klassieke verbrandingsmotor, de atmosferische 1.6 GDi. Die is goed voor een vermogen van 105 pk en een koppel van 147 Nm. Daaraan koppelen de Koreanen een elektromotor van 32 kW, die wordt gevoed door een lithium-ionbatterij. Die batterij wordt herladen door energie te recupereren wanneer je vertraagt of remt. Het totale vermogen van die gecombineerde aandrijflijn? 141 pk en 265 Nm.

En verder?

Verder wordt de combinatie benzine-/elektromotor gekoppeld aan een DCT-zesversnellingsbak met dubbele koppeling. Net als de Hyundai Ioniq kiest de Kia Niro dus voor een gerobotiseerde versnellingsbak met dubbele koppeling in plaats van een CVT zoals in de Toyota Prius. Dat legt het gemiddelde verbruik weliswaar fractioneel hoger, maar doet wonderen voor de rijbeleving: de versnellingsbak reageert alerter en het klassieke zeurderige “koffiemoleneffect” van een CVT verdwijnt volledig.

Hoeveel verbruikt de Kia Niro dan?

Eerst en vooral is het handig om weten dat de Niro verkrijgbaar is in twee velggroottes: 16 en 18 duim. Die hebben natuurlijk allebei een invloed op het gemiddelde verbruik en de CO2-uitstoot. Voor de 16-duimsvelgen geeft Kia een gemiddeld verbruik op van 3,8 l/100 km en een CO2-uitstoot van 88 g/km. Met de 18-duimers, zoals op onze testwagen, liggen de cijfers op 4,4 l/100 km en 101 g CO2/km.

Op het einde van onze testweek klokten wij af op een gemiddelde van 6,8 l/100 km. Dat is al bij al best aanvaardbaar, omdat de Niro geen volledig elektrische modus heeft en de auto continu zelf bepaalt wanneer hij de batterij en elektromotor inschakelt. Bovendien vond onze test plaats tijdens een van de koudste weken van deze winter, waardoor een batterij sneller leegloopt en een elektromotor dus minder efficiënt is. Toch lijken zijn concurrenten, de Toyota Prius en de Hyundai Ioniq, beter te doen.

Hoe rijdt hij?

Subtiel, als het aankomt op de combinatie tussen elektromotor en verbrandingsmotor. Bij lage snelheden en een fluwelen rechtervoet rijdt de Niro de eerste meters volledig elektrisch, waarna de benzinemotor discreet bijspringt. Daarna draait de Kia de rollen om: het merendeel van de tijd gebruik je de verbrandingsmotor, en krijg je af en toe een duwtje in de rug van de elektromotor.

Verder weegt de Kia Niro 1.425 kilogram, en die laten zich af en toe voelen. Niet zozeer in de rijdynamiek, die veilig en voorspelbaar is en steeds binnen de lijntjes blijft kleuren, maar in de acceleraties en hernemingen. Met 11,5 seconden van 0 tot 100 km/u en een topsnelheid van 162 km/u is de Koreaan geen echt snelheidswonder. De hernemingen krijgen een lichte boost door de elektromotor, maar blinken niet uit in sportiviteit.

Wat moet ik verder nog weten?

Dat de Niro voor voorbijgangers geen opvallende hybride is. Hebben de Ioniq en Prius nog een koetswerk dat de aerodynamische ambities niet onder stoelen of banken steekt, dan kiest de Kia duidelijk voor een crossoverstijl. Een die bovendien aardig wat plaats biedt: met een lengte van 4,36 meter en een wielbasis van 2,70 meter bevindt hij zich volgens Kia tussen de Cee’d en de Sportage.

Daarnaast blijft de afwerkingskwaliteit verbazen: deze Kia heeft op dat vlak nog maar weinig gemeen met de Koreaanse auto’s van tien jaar geleden. En je kunt de Niro desgewenst bijzonder volledig uitrusten: navigatiesysteem met achteruitrijcamera, verwarmde en gekoelde zetels, rijstrookassistentie, enzovoort.

Hoeveel kost hij?

De Kia Niro staat bij ons in de catalogus vanaf € 26.390. Daarmee zit je in het uitrustingsniveau Lounge en heb je onder meer al automatische koplampen, een snelheidsregelaar, automatische klimaatregeling, rijstrookassistentie enzovoort. Voor € 29.390 zit je in het uitrustingsniveau Fusion, dat er onder meer een glazen dak, een oplaadfunctie voor je smartphone via inductie en een navigatiesysteem met achteruitrijcamera aan toevoegt. De topversie is “Sense”, kost € 32.890, en voegt onder meer geventileerde en verwarmde lederen zetels toe. De optielijst is naar Aziatische gewoonte dus relatief beperkt.

Besluit?

De Kia Niro is alles wat je van een Kia mag verwachten: kwalitatief afgewerkt, goed uitgerust en comfortabel zonder echt dynamisch te worden. Vergeleken met zijn twee grootste concurrenten, de Hyundai Ioniq – waarmee hij verwant is – en de Toyota Prius ligt zijn verbruik in de praktijk iets hoger, maar dat countert hij met crossoverlooks die meer in de smaak zullen vallen bij het algemene publiek.
Kia

Meer lezen over:

Over de auteur: Bervoets Wim Wim Bervoets is redacteur bij Vroom sinds 2016. Hij interesseert zich voor alles van stadsauto’s tot sportwagens, en kijkt met een open blik naar de mobiliteit en brandstoffen van de toekomst.
Toch droomt hij nog altijd van een Lotus Elise...

Aanbevolen tests voor jou

Meer tests
3,5 /5 Test: Mercedes B-Klasse, ondergewaardeerde alleskunner

Test: Mercedes B-Klasse, ondergewaardeerde alleskunner

Er wordt minder over gesproken, maar ook de Mercedes B-Klasse kreeg onlangs een facelift. En het is misschien wel het fijnste model van de compacte Mercedes-familie... Zolang die nog bestaat.

3,3 /5 Test: Volkswagen Polo, nog steeds geen mini-Golf...

Test: Volkswagen Polo, nog steeds geen mini-Golf...

Heeft de 6e generatie Volkswagen Polo het na de facelift in zich om uit de schaduw van zijn grote broer te komen, de legendarische Golf?

3,7 /5 Test: Skoda Kodiaq 2024, Ruimte met de grote R

Test: Skoda Kodiaq 2024, Ruimte met de grote R

De tweede generatie Skoda Kodiaq bouwt verder op het succes van zijn voorganger met nog meer ruimte, nog meer praktische snufjes en nu ook een plug-inhybride motorisatie. Valt er nog iets op aan te merken?

3,9 /5 Test: Audi SQ8 Sportback e-tron, kroon in gevaar?

Test: Audi SQ8 Sportback e-tron, kroon in gevaar?

De Audi SQ8 Sportback e-tron is officieel het summum van de elektrische SUV’s van Audi. Maar kan hij de dreiging van de modernere SQ6 e-tron weerstaan?

Aanbevolen nieuwe auto's voor jou

Meer nieuwe auto's

Benzine, Automaat

€ 27.547

Benzine, Manueel

€ 21.500

Benzine, Manueel

€ 23.748

Diesel, Manueel

€ 32.584

Aanbevolen tweedehands auto's voor jou

Meer tweedehands auto's
€ 52.990
2019
105.433 km

Benzine, Automaat

€ 28.995
2011
65.000 km

Benzine, Automaat

€ 23.500
2020
30.212 km
€ 52.900
2021
1.500 km