Opel
De facelift van de Opel Corsa trekt het stadswagentje visueel weer in lijn met de rest van het recentere gamma. Maar kan hij zich onderscheiden van zijn Stellantis-stalgenoten?
Hoekige lijnen, de carrure van een bodybuilder en Will.I.Am als vertegenwoordiger: deze rapper uit het land van de rijzende zon rolt terecht zijn spierballen. Als outsider in een druk marktsegment kun je maar voluit de kaart van de originaliteit trekken.
Met de NX betreedt Lexus een markt in volle groei: de compacte premium-SUV’s. Dit segment explodeert en Lexus liet het te lang links liggen. De constructeur haalt zijn achterstand in met deze hoekig ontworpen NX, die iets heel bijzonders biedt: het is een benzinehybride. Niet bepaald het beste uitgangspunt op een markt die voor 96 procent (!) uit diesels bestaat.
Nu we het toch over de motor hebben, laten we meteen even onder de kap kijken. Daar vinden we een gelijkaardige aandrijving als in de IS 300h, maar iets minder krachtig: de 2.5 benzinemotor en elektromotor leveren samen maar 197 paarden en een ietwat teleurstellend koppel van 210 Nm.
Voor de transmissie is er een automaat die heel geleidelijk en zonder onderbreking werkt, zoals een CVT. Het gros van de verkoop wordt ongetwijfeld verzekerd door de versie met twee aangedreven wielen. Lexus biedt ook een variant met integrale transmissie, waarbij de achterwielen kracht krijgen van een kleine elektromotor met 68 pk. Verwacht dus geen opmerkelijke terreinprestaties …
In het interieur worden we onmiddellijk verleid door de bouwkwaliteit en de keuze van de materialen. Het leder maakt indruk, de assemblage is stevig en de hoekige console heeft een bijzondere stijl. De NX is uitnodigend, met achterin genoeg ruimte voor twee personen die aan de groeihormonen hebben gezeten. De koffer is niet zo hoog onder het bagagescherm, maar haalt toch een volume van 555 liter in totaal.
Om niet achter te lopen, zorgt Lexus voor heel wat uitrusting: van de adaptieve snelheidsregelaar met waarschuwing voor frontale botsingen tot de detectie van zijdelings kruisend verkeer achteraan tot de rijstrookassistent en camera’s met vogelperspectief: veel ontbreekt er niet.
We betreuren wel dat bepaalde nieuwigheden, zoals de adaptieve ophanging en de stereo Mark & Levinson met vijftien luidsprekers die de originele kwaliteit van gecomprimeerde muziekbestanden herstelt (Clari-Fi) alleen beschikbaar zijn op de hogere uitrustingsniveaus. Die zullen we bij ons niet zo vaak zien …
Lexus presenteert de NX als een dynamische auto, maar laat je niet misleiden: het is in de eerste plaats een comfortabele SUV die soepel rijdt. De voortrein bereikt snel zijn limieten bij een sportieve rijstijl, vooral op een natte ondergrond. Wees dus zacht met het gaspedaal en geniet van de omgeving.
In die optiek is de F-Sport-afwerking met sportievere look en hardere ophanging een minder geslaagd compromis: de extra dynamiek gaat gepaard met een minder tolerante schokdemping. Dan kies je toch beter voor het comfort.
De motor en versnellingsbak functioneren typisch voor een Lexus: zeer aangenaam bij een ontspannen rijstijl, maar bij acceleratie gaat de motor hoog in de toeren en klinkt hij als een wasmachine. Een bijkomende reden om het gas niet te diep in te duwen, ook al zijn de geleidelijke acceleraties comfortabel. In de stad waarderen we de hybridewerking, die de elektromotor maximaal benut.
Zowel vaker bij Lexus en andere Aziatische merken, zijn de mogelijkheden om te personaliseren vrij beperkt. Enkele opties werden gegroepeerd in packs en Lexus biedt maar liefst vijf uitrustingsniveaus. De prijzen beginnen bij 41.990 euro en lopen op tot 58.760 euro. Tussen die twee is er de Business Edition voor een nettoprijs van 42.500 euro. Er zijn interessante fiscale voordelen voor wie in Vlaanderen woont en voor bedrijven dankzij de CO2-uitstoot van slechts 116 g/km.
Neen, Lexus verwacht niet dat deze NX onze markt zal overspoelen, getuige het verkoopdoel van 500 exemplaren in 2015. Daarvoor ontbreekt een diesel. De NX is nochtans aantrekkelijk met zijn ‘buitenaardse’ look, mooie presentatie en beperkte uitstoot. Zie hem echter niet als wat hij probeert te zijn, namelijk een dynamische SUV.
De facelift van de Opel Corsa trekt het stadswagentje visueel weer in lijn met de rest van het recentere gamma. Maar kan hij zich onderscheiden van zijn Stellantis-stalgenoten?
Suzuki heeft zijn kleine Swift een volledig nieuwe motor gegeven en direct ook het volledige uiterlijk aangepast. En toch... lijkt er niets te zijn veranderd! Goed of slecht nieuws?
De N-sportafdeling van Hyundai heeft de elektrische SUV Ioniq 5 uitgerust met tal van kunstjes, rijmodi en specifieke functies. Maar is de Ioniq 5 N daarmee even opwindend als een sportwagen met verbrandingsmotor?
Om te strijden tegen zijn Europese concurrenten, en om zijn bestaansrecht te verdedigen ten opzichte van zijn stijlvolle broertje, zet de Kia Ceed SW in op rationele argumenten. Maar kan hij daarmee verleiden?