Renault
De Scénic is niet meer de monovolume die hij ooit was. En roken doet hij ook niet meer: het is nu een volledig elektrische crossover geworden. Laten we zien of hij moderne en geconnecteerde gezinnen nog steeds kan verleiden.
Als antwoord op de nieuwe VW Passat en Ford Mondeo komt Mazda met een update voor de Mazda6. Die had al veel kwaliteiten en wordt dankzij enkele gerichte aanpassingen nog beter, al zie je dat niet meteen.
De Mazda6 is volgens ons een model dat meer succes verdient. De huidige generatie werd in 2013 gelanceerd en overtuigde meteen met zijn dynamische rijkwaliteiten, aantrekkelijke design en uitstekende dieselmotoren. De Mazda6 bevindt zich in het krimpende D-segment, dat steeds sterker onder druk staat van de SUV’s én van de premiumconstructeurs. De fleetmarkt – waar Mazda enkele jaren geleden nauwelijks iets voorstelde – is voor deze categorie van kapitaal belang. De Mazda6 weet stilaan wel meer fleetklanten te overtuigen, maar het aandeel van particulieren blijft in België opvallend hoog (‘slechts’ 52 procent fleetklanten). Binnen die moeilijke context wist Mazda sinds 2013 in Europa 65.000 exemplaren te verkopen van zijn topmodel. Wereldwijd zijn dat er 275.000.
Mazda denkt die cijfers minstens te evenaren in het tweede deel van de levenscyclus dankzij een reeks verbeteringen. Het vorige model kon op enkele punten zeker nog verbeteren. Minder goede eigenschappen waren het complexe en verouderde multimediasysteem, de relatief harde ophanging en de matige geluiddemping, problemen die door deze update stuk voor stuk worden aangepakt.
Laten we beginnen met de aanpassingen aan het uiterlijk, al zijn die heel beperkt gebleven. De ontwerpers tekenden een nieuw radiatorrooster met een opvallende ‘vleugel’ en verscherpten de lichtsignatuur van de koplampen. Die zijn nu trouwens beschikbaar met full led-technologie waarbij de lichtbundel zich automatisch aanpast aan tegenliggers. Zo kun je vaker met de grootlichten rijden, wat de zichtbaarheid en de veiligheid verhoogt. Ook de zone rond de mistlampen (met leds) werd hertekend en de achterlichten kregen een andere lay-out. Kleine aanpassingen dus; het grotere werk zie je niet meteen.
We moeten bekennen dat de interieurs van Mazda (zoals wel meer Japanse collega’s) ons zelden wisten te verbazen met hun materiaalkeuze, design of afwerking. De Mazda6 veegt die vooroordelen direct van tafel. De afwerking is voortreffelijk, de materiaalkeuze verzorgd en de ergonomie nog beter in de vorige Mazda6. Onze eerste testwagen was bovendien uitgerust met een nieuwe en bijzonder knappe witte lederen bekleding.
Wat er zoal veranderde? Om te beginnen plaatste Mazda een nieuw aanraakscherm van 7 duim, dat voortaan vast bovenaan de middenconsole wordt ingebouwd voor een betere zichtbaarheid. Je bedient het met een draaiknop tussen de voorzetels. Dat gaat vlotter dan vroeger omdat de klassieke handrem geruild werd voor een compacter elektronisch exemplaar.
Het volledige multimediasysteem is overigens vernieuwd en heeft nu alle toeters en bellen die je mag verwachten in deze klasse. Het MZD Connect werkt met de smartphone van de gebruiker en heeft Bluetooth, een sms- en e-mailfunctie, spraaksturing of apps (verbruiksmonitor, onderhoudsmeldingen). De Mazda6 neemt ook het head-upscherm over van de nieuwe 2 en 3. Zodra je de motor start, zie je als bestuurder nuttige informatie zoals de huidige snelheid en de volgende navigatie-instructie op een doorzichtig schermpje voor de voorruit. Ook het hele veiligheidsarsenaal werd uitgebreid (rijstrookassistent, aandachtswaarschuwing, een automatische rem voor zijdelings verkeer wanneer je achteruit rijdt en noem maar op).
Tijdens het rijden valt op dat Mazda werk heeft gemaakt van de geluiddemping. Volgens de ingenieurs is hij 25 procent stiller geworden binnenin, al zijn er nog altijd windgeluiden hoorbaar. Kleine aanpassingen aan de ophanging maken dat de Mazda6 zachter opgehangen is en oneffenheden beter verteert. Niet alle testrijders waren echter positief over de relatief lichte besturing. De Mazda6 rijdt nog steeds opvallend wendbaar; je vergeet al snel dat je met één van de langste wagens in deze klasse onderweg bent.
Een kleine 1.6 of 2.0 diesel mag dan ontbreken, de twee dieselmotoren die Mazda wel aanbiedt zijn werkelijk fantastisch. Je kunt kiezen tussen een 2.2 viercilinder met 150 pk of 175 pk. Ze klinken aangenaam – wat we niet kunnen zeggen van de rumoerige 2.5 benzine in de sportstand van de automaat – en hebben een breed toerentalbereik. Gezien het vermogen en de prestaties is de CO2-uitstoot ook heel laag (vanaf 104 g/km). Ons verbruik in de breakversie ging in beide vermogenversies boven 7 l/100 km, wat zeker nog beter kan. Interessant om te weten is dat de break met dieselmotor (150 of 175 pk) nu ook beschikbaar is met vierwielaandrijving: de achterwielen springen bij zodra de vooras verzadigd is.
De Mazda6 ook al veel kwaliteiten en zijn voornaamste minpunten zijn verbeterd. Hij werd stiller, is iets zachter afgesteld en beschikt over meer multimediamogelijkheden. Je wil eens iets anders dan de zoveelste BMW 3-Serie, VW Passat of Ford Mondeo? Dan is deze Japanner het overwegen waard, zeker met de uitstekende dieselmotoren. De 2.0 benzine (145 pk) heb je vanaf 25.190 euro, de 2.2 diesel (150 pk) vanaf 29.590 euro. Opvallend is dat de berline en break precies evenveel kosten, volgens ons een extra reden om voor de extra ruimte en het design van de break te kiezen.
De Scénic is niet meer de monovolume die hij ooit was. En roken doet hij ook niet meer: het is nu een volledig elektrische crossover geworden. Laten we zien of hij moderne en geconnecteerde gezinnen nog steeds kan verleiden.
Om te strijden tegen zijn Europese concurrenten, en om zijn bestaansrecht te verdedigen ten opzichte van zijn stijlvolle broertje, zet de Kia Ceed SW in op rationele argumenten. Maar kan hij daarmee verleiden?
Suzuki heeft zijn kleine Swift een volledig nieuwe motor gegeven en direct ook het volledige uiterlijk aangepast. En toch... lijkt er niets te zijn veranderd! Goed of slecht nieuws?
De N-sportafdeling van Hyundai heeft de elektrische SUV Ioniq 5 uitgerust met tal van kunstjes, rijmodi en specifieke functies. Maar is de Ioniq 5 N daarmee even opwindend als een sportwagen met verbrandingsmotor?