Testen

Mazda MX-5 1.5: Liefde op het eerste gezicht!

Wil je eens een redactiegeheim horen? De MX-5 is zonder twijfel onze favoriete auto van dit moment, ongeacht klasse of budget. Onze test zal dus misschien subjectiever zijn, maar hierna lees je waarom…
  • Piette François
  • 07 april 2016
  • Mazda
2,4
VROOM-score
  • 5,0
    Prestatie
  • 0
    Wegligging
  • 2,0
    Comfort
  • 2,0
    Uitrusting
  • 0
    Veiligheid
  • 5,0
    Prijs-kwaliteit
  • 0
    Verbruik
  • 5,0
    Globaal
Voor- en nadelen
  • Dak snel neerklapbaar
  • Extra rijplezier
  • Geweldige manuele bak
  • Levendige, zuinige en alerte motor
  • Spotprijs
  • Amper opbergruimte
  • Gps-ontvangst
  • Krap interieur
  • Minuscule koffer
  • Te lichte stuurinrichting

Een korte geschiedenisles: op aanraden van Amerikaanse autojournalisten begint Mazda aan de ontwikkeling van een kleine en goedkope roadster. Daarvoor inspireren de Japanners zich op Britse roadsters uit de jaren zestig, maar voegen ze er hun eigen touch aan toe: betrouwbaarheid en rijgemak. En meer niet! De Mazda MX-5 was een schot in de roos. Vandaag is het model aan zijn vierde generatie toe (na in totaal ongeveer een miljoen verkochte exemplaren!) en zou het rijplezier nog verbeterd zijn.

Bijzonder klein

In een tijd waar auto’s op alle vlakken groter worden en SUV’s het straatbeeld inpalmen, is het bijzonder verfrissend om oog in oog te staan met zulke kleine auto: 3,9 m lang, 1,2 m hoog en 1,7 m breed. Dat is ook het recept van de MX-5: twee plaatsen, beperkte afmetingen, een gewone productiemotor voorin, achterwielaandrijving en een wegklapbaar dak. Dat recept past Mazda opnieuw strikt toe op dit nieuwe model. Het resultaat is om achterover te vallen, ook al is niet iedereen wild van de lijnen van deze nieuwe generatie. Een kwestie van smaak!

Te klein?

Je klimt niet bepaald aan boord van een MX-5, je laat je er eerder in vallen. En dan is het niet meteen liefde op het eerste gezicht. Grotere mensen zitten al snel tegen het dak aan, en verder is de interieurruimte beperkt, steunen de zetels niet voldoende en is er haast geen enkel opbergvak te bespeuren. Er is zelfs geen handschoenkastje!

De afwerking speelt op zijn beurt de kaart van chroom en stiknaden om te verleiden, maar dat lukt niet helemaal. Ook de passagier zal zich opgesloten voelen. En de bagage? Nog erger! Met slechts 130 liter rij je er niet bepaald mee naar Ikea. Al kun je nog steeds een bagagerek op de koffer plaatsen.

Comfort

De MX-5 is dus niet zo makkelijk in dagelijks gebruik, ook al is het comfort zeker op peil: het beperkte gewicht verricht wonderen, want de Mazda verteert perfect oneffenheden in het wegdek. De geluiddemping is dan weer voor verbetering vatbaar: met het dak gesloten worden de windgeluiden op de snelweg redelijk storend. Maar je wilt best wel wat opofferen om een auto te proberen die aan de essentie van rijplezier raakt!

Genoeg geklaagd?

Waar je het meeste van houdt, daar ben je ook het meest kritisch over. We zijn dus wat streng voor de MX-5, maar we zijn er ook weg van! Eerst en vooral omdat het probleem van de hoofdruimte er eigenlijk geen is: een klik hier, een armzwaai daar, en hop! Geen dak meer en hoofdruimte tot in de wolken. Het dak is weliswaar niet elektrisch, maar we denken niet dat een elektrische bediening sneller kan zijn dan dit manuele systeem.

Ook is de rest om van te smullen: een vlekkeloze ergonomie, de kleine schakelpook die perfect in de hand ligt, en een instrumentenpaneel dat de toerenteller centraal stelt. Meer zelfs: een rode zone die pas boven 7.000 tpm begint!

Steeds plezierig

Zelfs tegen heel lage snelheden biedt de MX-5 plezier. De respons van de voortrein, de precisie van de aangedreven wielen, de vlekkeloze bakbediening, de perfecte afstelling van de bedieningsorganen en een motor die reageert op de minste aanraking van het gaspedaal. Er bestaat geen twijfel: deze auto heeft slechts één doel: rijplezier.

Krap vermogen?

De ziel van de MX-5 sluit perfect aan bij een kleine en energieke motor. Niet teveel vermogen, maar bijzonder levendig. Deze 1.5 speelt die rol perfect. Misschien nog beter dan de krachtigere maar minder energieke 2.0. De vier cilinders van onze 1.5 produceren 131 pk bij 7.000 tpm en een turboloos koppel van 150 Nm. Gekoppeld aan een zesversnellingsbak doet hij wonderen met deze auto van amper 975 kg!

Fun!

Glooiende wegen voor de wielen? Het moment om de paarden de vrije loop te laten! De kleine motor laten werken is een waar plezier: niet alleen de versnellingsbak doet het haast perfect, maar de motor vindt tussen 5.000 en 7.000 tpm zijn tweede adem en ronkt als nooit tevoren. Een goede turbodiesel houdt je ongetwijfeld bij, maar zeker niet met dezelfde uitbundigheid.

Kom je aan een bocht? Duik in de remmen. Het perfect geplaatste rempedaal is ideaal voor bliksemsnelle tiphielmanoeuvres terwijl je terugschakelt. Blijf remmen tot het begin van de bocht: de achteras zet zich en met de blik op het einde van de bocht gericht ga je snel terug op het gas. Met 150 Nm zal je de banden niet doen afzien, maar je kunt wel met de pk’s spelen met het enthousiaste motorgeronk op de achtergrond. Enkele atypische voorbeelden buiten beschouwing gelaten (zoals Caterham) is het moeilijk om meer plezier te vinden. Benieuwd of de rijke jeugd dat terugvindt in hun Ferrari’s…

Enkele details…

De remmen zijn niet sensationeel, maar voor het gewicht van de MX-5 zijn ze ruim voldoende. Het rijgedrag is het uithangbord van de auto, met een duivelse levendigheid en gezonde maar geschifte reacties. Met deze Mazda kun je dus werkelijk alles doen! Toch één opmerking over het stuur: dat is te licht en niet genoeg gecentreerd naar onze smaak. Op glad wegdek en met de rechtervoet tegen het tapijt valt ook het gebrek aan zelfsperrend differentieel op. Maar nu zijn we aan het muggenziften…

Prijs

De leukste sportwagen van het jaar is ook… een van de goedkoopste! Mazda biedt zijn MX-5 namelijk aan vanaf € 22.490. De Skydrive-uitvoering is het meest homogeen en voegt aardig wat uitrusting toe voor € 1.000 extra. Ook aan de pomp blijft de MX-5 redelijk: ongeveer 7,5 l/100 km, ondanks een enthousiaste rijstijl!

We zeiden het al: de uitrusting is noodgedwongen redelijk beperkt, maar omvat desondanks een infotainmentsysteem dat je bedient met een draaiknop die zich (ongelukkig) achter de versnellingspook bevindt. Een kleine opmerking over het navigatiesysteem: het onze leek constant het noorden kwijt te zijn…

Besluit

Op zoek naar een kleine en entertainende sportieveling voor een spotprijs? Zoek niet verder! De MX-5 kan uiteraard niet bepaald dezelfde rol vervullen als een gezinswagen door zijn eerder “egoïstische” aard. Maar wat maakt het uit? De Mazda is een plezier voor de zintuigen. Het kleine ding straalt zoveel plezier uit en zorgt voor een brede glimlach op je gezicht elke keer wanneer je instapt. Een prachtcadeau, zeker voor die prijs…

Meer lezen over:

Over de auteur: Piette François

Aanbevolen tests voor jou

Meer tests
4,0 /5 Test: Porsche Macan, even geslaagd als EV?

Test: Porsche Macan, even geslaagd als EV?

De Macan wordt volledig elektrisch in zijn nieuwe generatie. Laten we zien of deze sportieve SUV met batterijen en zonder uitlaten ons even enthousiast maakt achter het stuur.

3,7 /5 Test: Skoda Kodiaq 2024, Ruimte met de grote R

Test: Skoda Kodiaq 2024, Ruimte met de grote R

De tweede generatie Skoda Kodiaq bouwt verder op het succes van zijn voorganger met nog meer ruimte, nog meer praktische snufjes en nu ook een plug-inhybride motorisatie. Valt er nog iets op aan te merken?

3,5 /5 Test: Audi A3, naar een hoger niveau met de facelift

Test: Audi A3, naar een hoger niveau met de facelift

Na de Sportback en de sedan krijgt de Audi A3 een nieuwe Allstreet-versie met zijn facelift voor 2024. Maar is dit het enige interessante nieuws in het gamma van de compacte Duitser?

3,3 /5 Test: Volkswagen Polo, nog steeds geen mini-Golf...

Test: Volkswagen Polo, nog steeds geen mini-Golf...

Heeft de 6e generatie Volkswagen Polo het na de facelift in zich om uit de schaduw van zijn grote broer te komen, de legendarische Golf?

Aanbevolen nieuwe auto's voor jou

Meer nieuwe auto's

Benzine, Manueel

€ 23.748

Diesel, Manueel

€ 32.584

Benzine, Automaat

€ 27.547

Benzine, Manueel

€ 21.500

Aanbevolen tweedehands auto's voor jou

Meer tweedehands auto's

Benzine, Automaat

€ 23.500
2020
30.212 km
€ 52.900
2021
1.500 km
€ 52.990
2019
105.433 km

Benzine, Automaat

€ 28.995
2011
65.000 km