De zenuwen moeten strak gespannen staan bij Audi. Hun RS 6 is immers de oudste van het nucleaire Duitse drietal. Zijn opvolger moet dus gewoon goed zijn. De nieuwe BMW M5? Minstens 600 pk. Deze Mercedes-AMG E 63 S? 612 pk… en 850 Nm. Genoeg om de aarde sneller te doen roteren.
Wim Bervoets
VROOM Expert
10/07/2017
4,1
VROOM score
5
4,5
4
3
4
5
3
4

Voor- en nadelen

  • Dagelijks bruikbaar
  • Geweldige soundtrack
  • Prestaties
  • Tonnen grip
  • Comfort op 20-duimsvelgen
  • Grote draaicirkel
  • Hoog gewicht
  • Verbruik

De eerlijkheid gebiedt ons te zeggen dat er nog een “instapversie” van de Mercedes-AMG in E-Klasse-formaat rondrijdt: de E43. Die stelt het met een 3.0 V6 met twee turbo’s, goed voor 401 pk en 520 Nm. Beschouw hem als de “light”-versie, net zoals de S6 dat bij Audi is en de M550i dat bij BMW.

Maar dan ben je er nog niet: de “gewone” E63 blijft ook nog netjes onder de grens van de 600 pk. 571 pk en 750 Nm om precies te zijn. Verre van slechte cijfers vinden wij, maar de S-versie doet daar nog een schepje bovenop.

Wat zit er dan precies onder de motorkap?

Een vier liter grote V8, dezelfde als die in de AMG-versie van de C-Klasse en in de AMG GT. Hij bedient zich ook hier van twee turbo’s, maar produceert het kolossale vermogen van 612 pk (tussen 5.750 en 6.500 tpm) en een aardverschuivend koppel van 850 Nm (tussen 2.500 en 4.500 tpm).

Wat geeft dat qua prestaties?

Knalprestaties, of wat had je verwacht? 0-100 km/u legt hij in een sneller tempo af dan dat je “Mercedes-AMG E63 S” kunt zeggen: 3,4 seconden. Niet slecht voor een auto van bijna twee ton. Zijn topsnelheid is elektronisch begrensd op 250 km/u, maar kan met behulp van het AMG Driver’s Package naar 300 km/u worden verhoogd. Hoe hij dat vermogen aan de grond krijgt? Via de standaard 4MATIC+-vierwielaandrijving en de nieuwe 9G-Tronic Plus-negentrapsautomaat.

Hoe zit het dan met de grip?

Die is steeds aanwezig: op geen enkel moment voelt deze E63 S aan als een riskante of onveilige auto. Of je nu op een natgeregende ondergrond rijdt of met veel enthousiasme een bocht aanvalt: de Mercedes heeft het hele zaakje steeds onder controle. Dat betekent dat de limieten van deze auto ver liggen, wellicht verder dan die van de chauffeur.

Kan je er ook echt plezier mee beleven?

In de zin van rokende achterbanden? Tuurlijk: duw de Dynamic Select-schakelaar niet in Sport+ maar in Race, zet de versnellingsbak in manuele modus en schakel de tractiecontrole uit: de E63 S stuurt zijn vermogen nu alleen nog naar achteren. Of dat een goed idee is met bijna twee ton, 612 pk en 850 Nm hangt van de omgeving en de ervaring van de chauffeur af. Deze E63 S heeft daarmee wel een primeur beet in zijn segment: grote concurrent BMW bevestigde namelijk ook al dat zijn nieuwe M5 uitschakelbare vierwielaandrijving krijgt.

Kan je er discreet mee rijden?

Jazeker, meer dan ooit zelfs. Standaard vertrek je namelijk in Comfort-modus, en dan lijkt de V8 volledig ingesnoerd: starten en vertrekken gebeurt discreet, de motor laat nauwelijks van zich horen en de automaat schakelt soepel en vlot door de verzetten. Om het verbruik te drukken, schakelt de V8 regelmatig zelfs de helft van zijn cilinders uit. Dat zie je op het kolossale display voor je. Het rijcomfort is dankzij de luchtvering bovendien van hoog niveau, al willen de 20-duimers op oneffenheden wel eens een stevige schok doorgeven.

En sportief?

Uiteraard – als de omstandigheden het toelaten. En daar wringt het schoentje bij ons, en dan vooral in Vlaanderen: het volle potentieel van deze E63 S kan je eigenlijk alleen maar benutten op een stuk vrije Duitse snelweg of op circuit, gewoon omdat de limieten zo ver liggen en omdat de auto 5 meter lang is natuurlijk. De acceleraties zijn pijlsnel, de motor raast als een bezetene door de toeren en het geluid uit de uitlaat is meer dan indrukwekkend. Het chassis is zoals gezegd naar believen indrukwekkend efficiënt of overdreven speels.

Wat moet ik verder nog weten?

Dat je deze E63 S even comfortabel, luxueus en veilig kunt aankleden als elke andere E-Klasse. Ons testexemplaar was bijvoorbeeld voorzien van parkeerhulp, verkeersbordherkenning, een adaptieve snelheidsregelaar, fileassistentie, een panoramisch schuifdak, luchtvering, de Burmester-geluidsinstallatie, enzovoort. Ten slotte kan de E63 S ook relatief discreet worden aangekleed: het specifieke AMG-radiatorrooster, de grotere luchtinlaten op de bumpers en de uitlaat geven natuurlijk de ware aard van deze auto weg, maar al bij al blijft het spoilergeweld binnen de perken.

Hoeveel kost hij?

De Mercedes-AMG E63 staat in de catalogus vanaf € 117.854. Daarvoor heb je de versie met 571 pk. Voor de E63 S met 612 pk betaal je € 127.897. De prijzen voor de nieuwe BMW M5 zijn nog niet bekend, maar de huidige Audi RS 6 laat gelijkaardige prijzen optekenen: € 116.410 voor de RS 6 Avant (560 pk), € 123.210 voor de RS 6 Avant Performance (605 pk). Aan de pomp is deze Mercedes-AMG E63 S niet de beste leerling van de klas: wij klokten af op 14,6 l/100 km…

Besluit?

De Mercedes-AMG E63 S staat helemaal bovenaan de voedselketen in het AMG-aanbod van de E-Klasse. Terecht: zijn kolossale vermogen zorgt voor bliksemsnelle prestaties en zijn vierwielaandrijving voor een hyperefficiënt weggedrag. Maar vergis je niet: er schuilt ook een heuse bandenroker in deze E63 S. Meer dan een snelle Autobahnbestormer dus, met een prijskaartje dat weinig tot de verbeelding overlaat…

Verwante artikels

Nieuwe artikels

Je gebruikt een oude versie van Internet Explorer. Upgrade ajb naar een nieuwere versie.
Je gebruikt een oude versie van Safari en/of iOS. Upgrade ajb naar een nieuwere versie.