Testen

Mercedes-AMG GT S: woesteling in maatpak

Weg met de Porsche 911, Mercedes wil dit icoon van de troon stoten met een nieuwe sportwagen: de AMG GT. De naam is sober, maar geloof ons maar dat dit een uitbundige bolide is.

  • Piette François
  • 04 mei 2015
  • Mercedes-Benz
2,4
VROOM-score
  • 5,0
    Prestatie
  • 0
    Wegligging
  • 3,0
    Comfort
  • 5,0
    Uitrusting
  • 0
    Veiligheid
  • 2,0
    Prijs-kwaliteit
  • 0
    Verbruik
  • 4,0
    Globaal
Voor- en nadelen
  • Beresterke motor
  • Mooie lijn
  • Natuurlijk evenwicht van het onderstel
  • Overdonderend motorgeluid
  • Zeer verzorgd interieur
  • Forse prijs
  • Prijs van de opties
  • Vrij brutale versnellingsbak bij lage snelheden
  • Woest weggedrag op de limiet

De SLS met zijn vleugeldeuren behoort tot het verleden. Mercedes heeft hem vervangen door deze compactere, mindere dure en meer ‘redelijke’ GT. In theorie dan toch. In de praktijk heeft deze AMG GT, zelfs met zijn conventionele deuren, een buitengewoon sexappeal. Achter het stuur van zo’n bolide kun je moeilijk onopgemerkt voorbijrijden. De lange motorkap lijkt wel een landingsbaan en de kont lijkt gemodelleerd zoals die van de Porsche 911. Genoeg om de aandacht te trekken.

Weelderig interieur

Spreekt de lijn jou aan? Het interieur zal je zeker ook bevallen, want Mercedes verzorgde het tot in het kleinste detail. Echt metaal op de centrale console, leder bij de vleet, Alcantara op de dakhemel en een panoramisch dak: de AMG GT ontvangt je in een cocon van pure luxe. De luxueuze sfeer van het interieur wordt nog versterkt door de uitrusting en het volledige multimediasysteem met internetverbinding.

Enkele cijfers

Laten we even stilstaan bij de gegevens van deze bolide. In tegenstelling tot de oude SLS doet dit model een beroep op een nieuwe V8, een biturbo met 4 liter cilinderinhoud. Met zijn turbo’s binnen de V, zijn droog carter en zijn moduleerbare uitlaat heeft deze motor de eigenschappen die nodig zijn om de concurrentie te doen beven: 462 pk in de GT-versie of 510 pk als GT S om 1.645 kg aan te drijven (vrij veel, ondanks intensief gebruik van aluminium), dat zorgt voor 0 tot 100 km/u in 3,8 seconden en een topsnelheid van 310 km/u.

Authentieke GT?

De lichte en verzorgde cocon, de naam van de bolide en de ster op het stuur herinneren eraan dat dit vooral een GT is, een coupé om comfortabel en sereen kilometers te malen. Maar is dat wel zo? Bij het rijden krijg je een andere indruk: de V8 wordt wakker met gedonder en gebrul.

De eerste meters bevestigen die woeste indruk: de automatische transmissie met dubbele koppeling (7 versnellingen) vereist een fluwelen voet en veroorzaakt enkele schokken bij lage snelheden. Je kunt dus maar beter zacht omspringen met het gaspedaal, zeker wanneer je vertrekt, om er niet vooruit te schieten zoals een wild beest op zijn prooi. Alle parameters van de auto zijn tijdens de eerste kilometers nochtans ingesteld op comfort.

Comfortabel

Op snelwegen keert de rust terug: de motor draait gedempt, de stereo van uitstekende kwaliteit verwent je oren en in de koffer kun je met gemak 350 liter bagage kwijt. Om jouw reis wat kleur te geven, kun je de hardheid van het onderstel en het geluid van de motor apart regelen. Aan jou de keuze.

Wild

De vier rijmodi (Comfort, Sport, Sport+ en Race) regelen de gestuurde ophanging, de uitlaat, de reacties van de motor en de versnellingsbak. Probeer het even met de draaiknop. In de Race-modus worden de scherpe kanten benadrukt: de bak schakelt bliksemsnel, de rauwe stem van de motor doet de muren trillen en in de uitlaat weerklinken enkele kleine explosies. Het chassis wordt gevoelig harder wat samen met de zeer directe besturing een indruk van grote doeltreffendheid geeft.

Dankzij de uitstekende gewichtsverdeling (47:53) met licht voordeel voor de achtertrein, gooit de AMG GT zich gretig in bochten. De snedige acceleraties gaan gepaard met een rock-‘n-rollklank. In vergelijking hiermee klinkt een 911 Turbo discreet. Wat een beest, deze nieuwe Mercedes. De motor vraagt niet eens om de hoogste toeren op te zoeken en heeft een indrukwekkend potentieel: hij blijft duwen en herneemt zelfs bij lage toeren krachtig. Maar let op: wanneer je de limieten opzoekt, wordt deze bolide wild en gaat hij brutaal oversturen. Je moet dus waakzaam zijn en weten wat je doet, essentieel om sportief te rijden.

Prijs

Jaguar biedt de F-Type R aan voor 106.000 euro, wat gezien het vermogen van 55 pk bijna een weggeefprijs is. Mercedes vraagt een veel grotere inspanning: 119.064 euro of 138.303 euro voor de S-versie met 510 pk. Een aanslag op jouw portefeuille? Kijk dan eens bij Porsche: een 911 is al beschikbaar vanaf 90.750 euro (350 pk), maar voor een Turbo met gelijkaardig vermogen (520 pk) moet je nog meer geld neertellen: 166.012 euro of (voor de Turbo S met 560 pk) 199.771 euro.

Zoals altijd bij Mercedes zijn de opties heel verleidelijk en doen ze de rekening snel oplopen. Ons testexemplaar telde voor 40.000 euro aan opties. Waanzinnig … Gelukkig is het veiligheidsarsenaal compleet. Het verbruik is een lichte teleurstelling: nooit minder dan 11 l/100 km bij een soepele rijstijl op de snelweg en als je jezelf laat gaan ruim 17 l/100 km.

Conclusie

Met slechts twee plaatsen en een woest temperament op de limiet bereikt de Mercedes-AMG GT nog niet de veelzijdigheid van de 911. Maar dat doet helemaal geen afbreuk aan het sexappeal van dit nieuwe model, dat je op duizend en één manieren weet te verleiden. Van de motor met felle stem tot het natuurlijk evenwichtige onderstel, de afwerking van het interieur en het silhouet: deze AMG GT heeft alle ingrediënten om veeleisende klanten te verleiden. 

Meer lezen over:

Over de auteur: Piette François
Foto's ©: François Piette. Video ©: François Piette.

Aanbevolen tests voor jou

Meer tests
3,7 /5 Test: Skoda Kodiaq 2024, Ruimte met de grote R

Test: Skoda Kodiaq 2024, Ruimte met de grote R

De tweede generatie Skoda Kodiaq bouwt verder op het succes van zijn voorganger met nog meer ruimte, nog meer praktische snufjes en nu ook een plug-inhybride motorisatie. Valt er nog iets op aan te merken?

3,9 /5 Test: Audi SQ8 Sportback e-tron, kroon in gevaar?

Test: Audi SQ8 Sportback e-tron, kroon in gevaar?

De Audi SQ8 Sportback e-tron is officieel het summum van de elektrische SUV’s van Audi. Maar kan hij de dreiging van de modernere SQ6 e-tron weerstaan?

3,5 /5 Test: Mercedes B-Klasse, ondergewaardeerde alleskunner

Test: Mercedes B-Klasse, ondergewaardeerde alleskunner

Er wordt minder over gesproken, maar ook de Mercedes B-Klasse kreeg onlangs een facelift. En het is misschien wel het fijnste model van de compacte Mercedes-familie... Zolang die nog bestaat.

3,3 /5 Test: Volkswagen Polo, nog steeds geen mini-Golf...

Test: Volkswagen Polo, nog steeds geen mini-Golf...

Heeft de 6e generatie Volkswagen Polo het na de facelift in zich om uit de schaduw van zijn grote broer te komen, de legendarische Golf?

Aanbevolen nieuwe auto's voor jou

Meer nieuwe auto's

Benzine, Automaat

€ 27.547

Benzine, Manueel

€ 21.500

Diesel, Manueel

€ 32.584

Benzine, Manueel

€ 23.748

Aanbevolen tweedehands auto's voor jou

Meer tweedehands auto's

Benzine, Automaat

€ 28.995
2011
65.000 km

Benzine, Automaat

€ 23.500
2020
30.212 km
€ 52.900
2021
1.500 km
€ 52.990
2019
105.433 km