Testen

Mercedes E220d Break: de beste break van het moment?

Mercedes weet hoe het breaks moet bouwen. De Duitsers produceren immers al 50 jaar lang luxebreaks. Past de meest recente in het rijtje van zijn voorouders?
  • Piette François
  • 10 maart 2017
  • Mercedes-Benz
2,5
VROOM-score
  • 3,0
    Prestatie
  • 0
    Wegligging
  • 5,0
    Comfort
  • 5,0
    Uitrusting
  • 0
    Veiligheid
  • 2,0
    Prijs-kwaliteit
  • 0
    Verbruik
  • 5,0
    Globaal
Voor- en nadelen
  • Ingebouwde technologie
  • Kofferruimte/interieurruimte
  • Veiligheidsuitrusting
  • Volstrekt comfort
  • Ellenlange optielijst
  • Hoge prijs
  • Hogere prijs
  • Navigatie niet compatibel met apple carplay

In afwachting van de nieuwe Audi A6 Avant moet de Mercedes E-Klasse Break opboksen tegen andere recente concurrenten: de Volvo V90 en BMW 5-Reeks Touring. Maar Stuttgart pareert met zijn vertrouwde argumenten: toptechnologie en koffervolume. Met 640 liter met de achterbank rechtop doet de E-Klasse Break het op dat vlak aanzienlijk beter dan de concurrentie. Die stelt het gemiddeld met 80 liter minder.

Cargoschip

Het koffervolume werd dus niet opgeofferd voor stilistische redenen zoals bij sommige rivalen. Dat betekent dat deze Break kan worden omgevormd tot een echt cargoschip: klap de achterbank neer (eenvoudig met de knoppen in de koffer) en het volume breidt uit tot 1.820 liter.

Ruimte

De transformatie van berline naar break kwam ook de hoofdruimte van de passagiers achteraan ten goede. Op de achterbank kunnen dus perfect twee basketbalspelers plaatsnemen. En voor een optimaal comfort kunnen ze niet alleen de rugleuning verstellen maar de zetels ook verwarmen. Vooraan worden de passagiers nog meer verwend, met (optioneel) geventileerde zetels en massagefuncties. Een must!

Welkom aan boord

In het interieur weet de E-Klasse hoe hij indruk moet maken. We hadden het al over de ruimte en de uitrusting, maar we zouden nog iets over het hoofd zien: de afwerking. Die stelt op alle vlakken een voorbeeld voor de rest, en die kan je naar keuze een sportievere of klassiekere uitstraling geven. Maar hoe luxueus ook, de warmte van de Volvo straalt de interieurpresentatie niet uit. Maar dat is een kwestie van smaak.

Ruimteschip

Mercedes bouwt dan wel al een halve eeuw breaks, het merk weet wel in welke eeuw het zich bevindt. Met twee digitale schermen kan de chauffeur de informatie personaliseren die hij wil weergeven, zowel op het instrumentenpaneel als op het digitale scherm. De presentatie oogt modern en aangenaam.

Twee opmerkingen echter: het bijzonder volledige infotainmentsysteem kan je bedienen via het touchpad, een draaiknop of met stembediening, maar laat zich niet meteen doorgronden. Het systeem beschikt daarnaast wel over Apple CarPlay en Android Auto, maar wanneer je die gebruikt kan je de navigatie van de auto zelf niet meer bedienen. Je moet dus die van je telefoon gebruiken.

Nieuwe motor

Onder de kap vinden we een gloednieuw blok: een tweeliter viercilinder turbodiesel die de oude 2.1 vervangt. Hij is aanzienlijk stiller en produceert 400 Nm en 194 pk in deze 220d-uitvoering (163 pk op aanvraag). Bovendien is het over en uit voor de manuele versnellingsbak: Mercedes biedt alleen nog zijn negentrapsautomaat aan op alle E-Klasses.

Onderweg doet deze motor zijn voorganger vergeten. Hij is steeds gewillig en komt sterk uit de hoek in alle toerentallen. We waren al overtuigd van deze nieuwe motor onder de kap van andere E-Klasses, maar hier leek hij wat steekjes te laten vallen: hij klinkt iets luider, duwt iets minder stevig door en lijkt iets dorstiger. Na onze testweek, vooral op snelwegen en met een soepele rijstijl, kwamen we namelijk uit op een gemiddelde van 6,8 l/100 km.

Royaal comfort

Maar dat doet geen afbreuk aan het comfort van dit model. Met luchtvering zweeft de E-Klasse over de weg, en het interieur beschermt je van de buitenwereld. De zetels zijn ook het vermelden waard, vooral wanneer je kiest voor de actieve “Multicontour”-zetels. Een kleine tip: vermijd de 20-duimsvelgen, die beknibbelen op het dempingscomfort.

Op de weg gedraagt deze Mercedes zich als een moderne en bijzonder evenwichtige achterwielaandrijver. Je kunt dus niets verkeerds doen als je binnen de grenzen van het redelijke blijft. De Duitser komt efficiënt uit de hoek, maar verkiest vooral het rijcomfort. Ook het algemene gewicht laat zich voelen in scherpere bochten.

Uitrusting/prijs

Op dit vlak verpulvert het merk met de ster zijn concurrenten: fileassistentie en snelwegassistentie van de laatste generatie (met ondersteunde inhaalmanoeuvres), parkeren met afstandsbediening, een hypergesofistikeerd multimediasysteem (met de bedenkingen die we hierboven formuleerden),… Maar al die technologie laat zich duur betalen.

De prijs? € 52.272 voor een 220d Break. Maar daar stopt het natuurlijk niet bij: een Mercedes laat zich het best genieten met heel wat opties. Reken op minimum € 6.000 extra voor een “aanvaardbare” auto. Met € 10.000 meer heb je een bijzonder comfortabel model, en voor € 20.000 meer benut je het volle potentieel. Toch even slikken..

Besluit

Wat een demonstratie. De nieuwe E-Klasse Break is eenvoudigweg de beste auto in zijn segment. Waarom? Omdat hij de meeste technologie bevat, het comfortabelst rijdt en het aangenaamst zit. Hij doet alleen bijzonder veel pijn aan de portefeuille…

Meer lezen over:

Over de auteur: Piette François

Aanbevolen tests voor jou

Meer tests
3,3 /5 Test: Volkswagen Polo, nog steeds geen mini-Golf...

Test: Volkswagen Polo, nog steeds geen mini-Golf...

Heeft de 6e generatie Volkswagen Polo het na de facelift in zich om uit de schaduw van zijn grote broer te komen, de legendarische Golf?

3,5 /5 Test: Audi A3, naar een hoger niveau met de facelift

Test: Audi A3, naar een hoger niveau met de facelift

Na de Sportback en de sedan krijgt de Audi A3 een nieuwe Allstreet-versie met zijn facelift voor 2024. Maar is dit het enige interessante nieuws in het gamma van de compacte Duitser?

4,0 /5 Test: Porsche Macan, even geslaagd als EV?

Test: Porsche Macan, even geslaagd als EV?

De Macan wordt volledig elektrisch in zijn nieuwe generatie. Laten we zien of deze sportieve SUV met batterijen en zonder uitlaten ons even enthousiast maakt achter het stuur.

3,7 /5 Test: Skoda Kodiaq 2024, Ruimte met de grote R

Test: Skoda Kodiaq 2024, Ruimte met de grote R

De tweede generatie Skoda Kodiaq bouwt verder op het succes van zijn voorganger met nog meer ruimte, nog meer praktische snufjes en nu ook een plug-inhybride motorisatie. Valt er nog iets op aan te merken?

Aanbevolen nieuwe auto's voor jou

Meer nieuwe auto's

Diesel, Manueel

€ 32.584

Benzine, Automaat

€ 27.547

Benzine, Manueel

€ 21.500

Benzine, Manueel

€ 23.748

Aanbevolen tweedehands auto's voor jou

Meer tweedehands auto's
€ 52.990
2019
105.433 km

Benzine, Automaat

€ 28.995
2011
65.000 km

Benzine, Automaat

€ 23.500
2020
30.212 km
€ 52.900
2021
1.500 km