Testen

Mercedes S500 Cabriolet: zorgeloos leven

Het was 45 jaar geleden dat Mercedes nog eens het dak van zijn slagschip durfde te halen. Met deze cabrioletversie van de nieuwe generatie S-Klasse neemt Mercedes terug een oude gewoonte op. De eerste koudeprik even vergeten?
  • Piette François
  • 07 november 2016
  • Mercedes-Benz
Voor- en nadelen
  • Geluiddemping
  • Prestaties
  • Uitrusting
  • Uitzonderlijk comfort
  • Kofferinhoud
  • Omvang
  • Prijs
  • Ruimte achteraan

Als je de markt goed bestudeert, merk je dat er niet veel echte topcabriolets zijn met vier volwaardige zitplaatsen. Bentley en Rolls-Royce bieden er aan, en er is de BMW 6-Reeks Cabriolet en in mindere mate de Maserati GranCabrio, maar dat is het zowat! Mercedes komt het segment dus aanvullen met een afgeleid model van de zelfverklaarde “beste auto ter wereld”: de S-Klasse!

Meer is niet altijd beter

Om volledig eerlijk te zijn, zijn we de S-Klasse Cabriolet al eerder tegengekomen. We kregen namelijk eerder al de gelegenheid om achter het stuur te kruipen van de S63 AMG, die met zijn krachtige V8 van 585 pk een stevig budget vereist. We waren toen geweldig onder de indruk, maar zijn meerprijs vergeleken met de “basisversie” (ongeveer € 50.000) leek ons wat overdreven. We willen dus wel eens weten of het “instapmodel” voldoende is.

Duur toegangsticket

Het “toegangsticket” kan al tellen, want de kleinste motor in deze S-Klasse Cabriolet is een 4,7 liter grote V8-benzine. De motor is bijzonder gul, want hij beschikt over twee turbo’s en produceert niet minder dan 455 pk. Vooral het koppel van 700 Nm is indrukwekkend. Dat wordt via een negentrapsautomaat naar de achterwielen gestuurd. Ondanks een gewicht van meer dan twee ton stuwt de motor dit slagschip in slechts 4,6 seconden naar 100 km/u! Nog steeds interesse in de AMG-versie? Als je vierwielaandrijving zoekt misschien, dat op deze 500 ontbreekt.

Rondom

Het meer dan vijf meter lange koetswerk is mooi getekend en trekt niet teveel aandacht. De afmetingen zijn echter niet makkelijk door smalle straten te loodsen en vertalen zich niet in een ruim interieur of ruime koffer. De ruimte vooraan is royaal, maar achteraan eerder beperkt. Met 350 liter is de kofferruimte aan de beperkte kant voor een weekje weg met twee, zeker omdat de toegang niet zo makkelijk is.

Sfeer

De ruimte mag dan niet zo gul zijn als gehoopt, de sfeer aan boord weet wel te overtuigen. Je baadt in een weelde van leder en hout, allemaal onberispelijk afgewerkt. De uitrusting is uiteraard op peil, met alle toeters en bellen, inclusief fileassistent, gigantisch multimediascherm, stereo-installatie en andere snufjes van hoog niveau.

Instappen?

Eens je aan het rijden bent, duurt het niet lang vooraleer de S-Klasse je volledig verleid heeft. De V8 doet het hoge gewicht vergeten en geeft een indrukwekkende duw in de rug. Ook de klank is om van te smullen, met een doffe, suggestieve maar beheerste roffel. Geen brutale reacties: je zit in een zachte omgeving, die slechts kleine bewegingen nodig heeft om je te brengen waar je heen wilt. De 130 extra paarden van de AMG? Die lijken volstrekt overbodig…

Prinsheerlijk comfort

Nog beter dan de boterzachte combinatie motor/versnellingsbak: het comfort en de demping. De adaptieve demping isoleert de oneffenheden in de weg, en de geluiddemping is indrukwekkend voor een cabriolet met stoffen kap. Klap die naar beneden en de S-Klasse ontvouwt zijn geïntegreerde windscherm om de inzittenden te vrijwaren van windgeluiden.

Weggedrag

Aan het stuur van dit slagschip hoef je niet noodzakelijk het rechterpedaal te vloeren. Rij je toch steviger door, dan blijft de S-Klasse Cabriolet perfect samenhangend en voldoende precies, ondanks zijn enorme afmetingen. Overdrijf echter niet, want het gewicht van meer dan twee ton blijft steeds aanwezig.

Prijs

Het zal je niet verbazen: de prijs van dit instapmodel is niet bepaald goedkoop: € 144.232. Voeg er de onvermijdelijke opties aan toe en je begint te duizelen. Aan de pomp is deze V8 iets zuiniger dan die van de AMG, met een gemiddelde van 13 l/100 km. Mercedes geeft ten slotte een CO2-uitstoot op van 199 g/km.

Besluit

Met zulke zeldzame zachte ophanging ben je compleet afgesloten van de buitenwereld. Terwijl de zetel je een efficiënte massage aanbiedt en de stereo je favoriete nummer kristalhelder afspeelt, streelt je rechtervoet een pedaal dat je naar Mars kan katapulteren, maar dat je maar voor een klein deel van zijn potentieel gebruikt. De motor beantwoordt je commando met een aangename doffe roffel. Mooier weer op komst? Een druk op de knop en de kap vouwt open, terwijl gesofistikeerde hulpmiddelen je afschermen van onaangename geluiden. Dit is kunst. En deze versie is ruim voldoende! Alleen jammer dat ook de instapversie weggelegd is voor een beperkt cliënteel…

Meer lezen over:

Over de auteur: Piette François

Aanbevolen tests voor jou

Meer tests
3,7 /5 Test: Skoda Kodiaq 2024, Ruimte met de grote R

Test: Skoda Kodiaq 2024, Ruimte met de grote R

De tweede generatie Skoda Kodiaq bouwt verder op het succes van zijn voorganger met nog meer ruimte, nog meer praktische snufjes en nu ook een plug-inhybride motorisatie. Valt er nog iets op aan te merken?

3,5 /5 Test: Mercedes B-Klasse, ondergewaardeerde alleskunner

Test: Mercedes B-Klasse, ondergewaardeerde alleskunner

Er wordt minder over gesproken, maar ook de Mercedes B-Klasse kreeg onlangs een facelift. En het is misschien wel het fijnste model van de compacte Mercedes-familie... Zolang die nog bestaat.

3,9 /5 Test: Audi SQ8 Sportback e-tron, kroon in gevaar?

Test: Audi SQ8 Sportback e-tron, kroon in gevaar?

De Audi SQ8 Sportback e-tron is officieel het summum van de elektrische SUV’s van Audi. Maar kan hij de dreiging van de modernere SQ6 e-tron weerstaan?

3,3 /5 Test: Volkswagen Polo, nog steeds geen mini-Golf...

Test: Volkswagen Polo, nog steeds geen mini-Golf...

Heeft de 6e generatie Volkswagen Polo het na de facelift in zich om uit de schaduw van zijn grote broer te komen, de legendarische Golf?

Aanbevolen nieuwe auto's voor jou

Meer nieuwe auto's

Benzine, Manueel

€ 21.500

Benzine, Automaat

€ 27.547

Benzine, Manueel

€ 23.748

Diesel, Manueel

€ 32.584

Aanbevolen tweedehands auto's voor jou

Meer tweedehands auto's

Benzine, Automaat

€ 28.995
2011
65.000 km
€ 52.900
2021
1.500 km

Benzine, Automaat

€ 23.500
2020
30.212 km
€ 52.990
2019
105.433 km