Hyundai
De N-sportafdeling van Hyundai heeft de elektrische SUV Ioniq 5 uitgerust met tal van kunstjes, rijmodi en specifieke functies. Maar is de Ioniq 5 N daarmee even opwindend als een sportwagen met verbrandingsmotor?
De nieuwe Clubman hoeven we jullie niet meer te leren kennen. Het karakteristieke zijdeurtje verdween, en het formaat nam toe. Wat er wel bleef? De typische kofferdeuren. Wat er nog bijkomt? De ALL4-vierwielaandrijving, die beschikbaar is op de Cooper S-benzinemotor en Cooper SD-dieselmotor.
De ALL4-vierwielaandrijving maakt van de Clubman natuurlijk geen offroader. En in de praktijk blijft de Mini de voorwielen aandrijven. Maar op moeilijke ondergrond zoals zand, modder of sneeuw zorgt het systeem ervoor dat de achterwielen ter hulp schieten wanneer de voorwielen grip verliezen. Dat garandeert dan weer een veiliger weggedrag in alle situaties.
Wil je ALL4 voor je Mini, dan moet je bij de Clubman wel meteen door naar de topmotorisaties: de Cooper S met 2.0 benzinemotor van 192 pk, en de Cooper SD met 2.0 dieselmotor van 190 pk. Bij de Cooper S kan je nog kiezen tussen een manuele zesversnellingsbak of de Steptronic-achttrapsautomaat, terwijl de Cooper SD alleen met de automaat te nemen is.
Het grote voordeel van de huidige Clubman is natuurlijk zijn ruimte. Zijn toegenomen formaat zorgt ervoor dat er nu drie passagiers plaats kunnen nemen op de achterbank, en dat via twee normale deuren. Jammer van dat averechts openende deurtje van de vorige Clubman. Maar de nieuwe bewaart nog voldoende kofferruimte: 360 liter met de achterbank rechtop, en 1.250 liter wanneer je ze neerklapt.
Hoe je de Clubman dan nog wel herkent? Door zijn “split doors” natuurlijk, zijn zijwaarts openende kofferdeuren. Handig om in enge ruimtes spullen in de koffer te laden, en het voegt bijzonder veel charme toe aan deze Duitse Brit. Het enige nadeel? De deurlijsten van de kofferdeuren nemen het zicht door de centrale achteruitkijkspiegel weg. Op te lossen door zelf een beetje opzij te leunen, maar niet erg handig.
Wel erg handig is de Steptronic-achttrapsautomaat op onze Cooper SD-testauto. Die kan je zelf bedienen via schakelpeddels achter het stuur, maar in de automatische stand glijdt hij door de verzetten als een mes door de boter. Hij haalt het beste uit de 2.0 viercilinder dieselmotor, die gedempt en romig voor de dag komt, maar wanneer je hem aanspreekt ook elastisch en krachtig reageert.
De combinatie van de toegenomen wielbasis van de Clubman met het ALL4-systeem zorgt ervoor dat deze Clubman ALL4 als een grote rijdt: stabiel en voorspelbaar, en dat zorgt voor vertrouwen achter het stuur. Gelukkig rijdt de Clubman ALL4 nog steeds met even veel bochtenplezier als we van Mini gewend zijn. Het stuur is zwaar en direct, en het comfort is hoogstaander dan in de klassieke Hatch en 5-deurs.
Naar goede Mini-gewoonte komt de Clubman pas echt tot zijn recht wanneer je in de optielijst duikt. De mogelijkheden om je Mini te personaliseren zijn namelijk daar terug te vinden, net als allerlei andere aantrekkelijke opties zoals sfeerverlichting en multimediasystemen. Mini groepeert die interessante opties gelukkig in enkele packs. Maar als je enthousiast met de optielijst omspringt, tikt de rekening snel aan.
De gewone Mini Cooper S en Cooper SD in hun Clubman-variant kosten respectievelijk € 28.140 en € 29.790. Voeg je daar de ALL4-vierwielaandrijving aan toe, dan komt daar nog eens € 2.000 (voor de Cooper S met manuele bak) en € 3.990 (voor de Cooper S en Cooper SD met automaat) bovenop. Wat het verbruik betreft: op onze korte testrit klokte onze Cooper SD af op 6,7 l/100 km.
De N-sportafdeling van Hyundai heeft de elektrische SUV Ioniq 5 uitgerust met tal van kunstjes, rijmodi en specifieke functies. Maar is de Ioniq 5 N daarmee even opwindend als een sportwagen met verbrandingsmotor?
Om te strijden tegen zijn Europese concurrenten, en om zijn bestaansrecht te verdedigen ten opzichte van zijn stijlvolle broertje, zet de Kia Ceed SW in op rationele argumenten. Maar kan hij daarmee verleiden?
Suzuki heeft zijn kleine Swift een volledig nieuwe motor gegeven en direct ook het volledige uiterlijk aangepast. En toch... lijkt er niets te zijn veranderd! Goed of slecht nieuws?
De facelift van de Opel Corsa trekt het stadswagentje visueel weer in lijn met de rest van het recentere gamma. Maar kan hij zich onderscheiden van zijn Stellantis-stalgenoten?