Skoda
De tweede generatie Skoda Kodiaq bouwt verder op het succes van zijn voorganger met nog meer ruimte, nog meer praktische snufjes en nu ook een plug-inhybride motorisatie. Valt er nog iets op aan te merken?
Hij lijkt op een Cadillac, laat zijn acht cilinders horen als een grote pick-up en heeft indrukwekkende afmetingen. Denk je aan een Amerikaan? Nochtans is dit een Opel. En wat voor één. Tijd voor een nostalgisch moment in een zeldzame auto.
Het huidige gamma van Opel is op maat van Europeanen, maar we moeten erkennen dat het er in de jaren zestig anders aan toe ging. Kijk maar naar de Kapitän, Admiral en Diplomat: hoekige auto’s die passen bij de T-Bonesteak en Budweiser. Vergeet niet dat Opel onderdeel is van de groep General Motors.
De Admiral, die een naam van voor de oorlog hergebruikt, werd geïntroduceerd in 1964. Terwijl de stijl groots uitpakt met veel Amerikaanse accenten, lijkt de motor eerder bescheiden: de 2,6 liter zescilinder telt maar 100 paarden. Iets anders dan Amerika en zijn grote V8-motoren ... Maar eindelijk besloot Opel in maart 1965 om een V8 van Chevrolet onder de motorkap van de Admiral te installeren, om de concurrentie het zwijgen op te leggen.
In de ogen van de Amerikanen is deze V8 een small block, maar in Europa maakte hij indruk: 4,6 liter cilinderinhoud en een vermogen van 190 pk. Om The Star-Spangled Banner helemaal te kunnen zingen, plaatste Opel standaard een automatische Powerglide-transmissie met twee versnellingen. Hiermee lachte niemand nog en Opel kon uitpakken met een topsnelheid van ongeveer 200 km/u.
Gezien vanuit modern perspectief, lijkt de Admiral A V8 tijdloos. Het eerste wat opvalt, is het contrast tussen het grote koetswerk en de kleine banden. De Admiral lijkt wel een afkeer voor rondingen te hebben en ziet er meer uit als een koelkast met elementen van chroom. En dan is er nog de gigantische koetswerkoverhang achteraan.
Zodra je instapt, is er geen twijfel mogelijk: dit is Amerikaans. Om te beginnen door de felle rode kleur, maar ook door de ruimte met twee banken die zo lang en zo vlak zijn als een landingsbaan en tot slot door details zoals de versnellingspook achter het grote stuur en de vele chroomaccenten. In vergelijking met de droevige interieurs van de Opels die volgden, is dit wel heel flamboyant.
We draaien de sleutel om en de V8 wordt wakker in een overdonderend gebrul. Nee, je zit niet in een Corvette, maar in een Duitse sedan. Voet op de rem, de schakelhendel naar beneden in "D" en we gaan op weg voor een blokje om. Eerste indruk, na minder dan tien meter: geen twijfel mogelijk over de Amerikaanse oorsprong. Het te sterk bekrachtigde stuur is even zacht als onnauwkeurig, het rempedaal is zo zacht als een marshmallow en de geringste stoot gas schudt alles door elkaar.
Vergeet de badge, de Admiral is een Amerikaanse sedan. Bij de minste bocht gaat het schip indrukwekkend rollen, terwijl zijn snuit omhoog vliegt zodra je het gaspedaal aanspreekt. Ondanks de kracht en het geluid van de V8, is deze Admiral vooral bestemd voor een rustige rit met cowboyhoed op het hoofd, cowboyschoenen en de hand nonchalant op de bovenkant van het stuur ... Leer de golven van de vering in te schatten en geniet van de borrelende V8, niets is beter om langs de oceaan te cruisen.
De tweede generatie Skoda Kodiaq bouwt verder op het succes van zijn voorganger met nog meer ruimte, nog meer praktische snufjes en nu ook een plug-inhybride motorisatie. Valt er nog iets op aan te merken?
De Audi SQ8 Sportback e-tron is officieel het summum van de elektrische SUV’s van Audi. Maar kan hij de dreiging van de modernere SQ6 e-tron weerstaan?
Er wordt minder over gesproken, maar ook de Mercedes B-Klasse kreeg onlangs een facelift. En het is misschien wel het fijnste model van de compacte Mercedes-familie... Zolang die nog bestaat.
Heeft de 6e generatie Volkswagen Polo het na de facelift in zich om uit de schaduw van zijn grote broer te komen, de legendarische Golf?