Testen

Opel Corsa: ideale schoondochter

12,4 miljoen exemplaren, 32 jaar carrière en een constant succes op een groot aantal markten: moeilijk om zo’n fenomeen voort te zetten. Er rust dus veel druk op de schouders van deze vijfde generatie van de Corsa. Maakt hij het waar bij een eerste test?

  • Piette François
  • 16 oktober 2014
  • Opel
Voor- en nadelen
  • Bouwkwaliteit
  • Ruimte binnenin
  • Topuitrusting
  • Uitstekende 1.0 turbo
  • Hard comfort (sport-onderstel)
  • Intellilink te herzien
  • Voorzetels niet comfortabel

Alles anders

De uitleg van de experts is duidelijk: alles is nieuw, van boven tot onder. In profiel onderscheidt deze nieuwe generatie van de Corsa zich nochtans nauwelijks van de oude. Ook qua afmetingen en gewicht is het bijna een status quo (4,02 meter lang). Vooral de voorkant evolueert en spiegelt zich sterk aan de Adam. De achterkant kreeg bredere lichtblokken en meer plooien in het plaatwerk. De Corsa valt wat meer op en ziet er nog altijd verleidelijk uit.  

Welcome on board

In het interieur laat Opel het thema van de verticale lijnen achter zich: alles is nu strak en de presentatie oogt veel moderner. De elegante instrumenten en verzorgde afwerking tonen aan dat de Corsa hogerop in het gamma wil klimmen … en de VW Polo wil uitdagen. Op het vlak van ruimte is de Corsa boven alle kritiek verheven. Vier volwassenen zitten op hun gemak, terwijl de bagage profiteert van een koffer met correcte inhoud en dubbele vloer. Jammer dat het ontwerp van de voorzetels niet zachter was voor de gevoelige rug van uw dienaar-testrijder.

Niet-zo-intelliLink

Qua multimedia is er nog ruimte voor vooruitgang: het IntelliLink-systeem dat jouw smartphone (Android of iOS) koppelt aan de auto maakt navigatie en webradio mogelijk voor een belachelijke prijs. Tot daar gaat alles goed … Maar de ergonomie van het systeem laat te wensen over en de betrouwbaarheid scheert evenmin hoge toppen. Tussen alle onderbrekingen van de navigatie en/of radio ontdekten we heel wat zwakke punten …

Uitrusting

De nieuwe uitrusting beperkt zich gelukkig niet tot IntelliLink, verre van zelfs want Opel voegt nog meer functies toe: bixenonlampen, waarschuwing voor de dode hoek, een indicator van de veiligheidsafstand, waarschuwing voor frontale botsingen, bandendrukcontrole, een automatisch parkeersysteem, een panoramisch dak enzovoort.

Onder de motorkap

Met veel trots vertelt Opel dat zijn Corsa is uitgerust met een nieuwe kleine driecilinder benzinemotor uit eigen huis. Uit een cilinderinhoud van één liter haalt hij 95 of 115 paarden en een koppel van 170 Nm bij 1.800 tr/min. Er zijn ook andere motoren beschikbaar, zoals de aloude 1.2 en 1.4 benzine. De 1.3 CDTi is er opnieuw met 75 of 90 pk, maar werd verfijnd. Alle motoren voldoen aan de strenge Euro 6-uitstootnorm. Tot slot vermelden we nog de nieuwe handgeschakelde en gerobotiseerde versnellingsbakken met zes versnellingen.

Goed op alle vlakken

Tegenover de vorige Corsa heeft de nieuwe generatie een dynamischer weggedrag met een betere beheersing van koetswerkbewegingen. Deze keer tovert een weg vol bochten voor een glimlach op het gezicht van de bestuurder. Sportief is hij niet, want daarvoor missen de remmen uithoudingsvermogen en de besturing directheid. Opel biedt trouwens twee onderstellen aan: Comfort en Sport. Op het eerste gezicht is het verschil tussen de twee niet extreem, met een comfort dat varieert van hard naar … een beetje té hard.

De 1.0 Turbo driecilinder (115 pk) die we bij deze eerste test probeerden, bevestigt de goede kritieken die we al vaststelden bij de test van de Adam Rocks enkele weken geleden. Zeer stil, trillingvrij, koppelrijk en vol goede wil hoog in de toeren. Hij maakt je blij en doet zich groter voor dan hij werkelijk is.

Prijs

Met een prijs van 13.300 euro bevindt de Corsa zich net onder de VW Polo. Het gros van de verkoop wordt gerealiseerd met de Enjoy-afwerking (vanaf 14.300 euro) en de 1.2 en 1.4 benzine (70 en 90 pk). De diesel is minder gewild en doet de uitstoot van CO2 dalen tot 85 g/km.

Conclusie

Terwijl het koetswerk meer opvalt dan vroeger, is het deze Corsa bittere ernst. Het is een beschaafde auto met alle goede argumenten van een kleine Duitse stadswagen: een veilig weggedrag, een goede afwerking en veel ruimte. Wel moet het multimediasysteem nog verfijnd worden om de Polo recht in de ogen te kunnen kijken. 

Meer lezen over:

Over de auteur: Piette François
Foto's ©: Manufacturer. Video ©: Chris Gommeren.

Aanbevolen tests voor jou

Meer tests
3,3 /5 Test: Volkswagen Polo, nog steeds geen mini-Golf...

Test: Volkswagen Polo, nog steeds geen mini-Golf...

Heeft de 6e generatie Volkswagen Polo het na de facelift in zich om uit de schaduw van zijn grote broer te komen, de legendarische Golf?

3,7 /5 Test: Skoda Kodiaq 2024, Ruimte met de grote R

Test: Skoda Kodiaq 2024, Ruimte met de grote R

De tweede generatie Skoda Kodiaq bouwt verder op het succes van zijn voorganger met nog meer ruimte, nog meer praktische snufjes en nu ook een plug-inhybride motorisatie. Valt er nog iets op aan te merken?

3,5 /5 Test: Mercedes B-Klasse, ondergewaardeerde alleskunner

Test: Mercedes B-Klasse, ondergewaardeerde alleskunner

Er wordt minder over gesproken, maar ook de Mercedes B-Klasse kreeg onlangs een facelift. En het is misschien wel het fijnste model van de compacte Mercedes-familie... Zolang die nog bestaat.

3,9 /5 Test: Audi SQ8 Sportback e-tron, kroon in gevaar?

Test: Audi SQ8 Sportback e-tron, kroon in gevaar?

De Audi SQ8 Sportback e-tron is officieel het summum van de elektrische SUV’s van Audi. Maar kan hij de dreiging van de modernere SQ6 e-tron weerstaan?

Aanbevolen nieuwe auto's voor jou

Meer nieuwe auto's

Benzine, Automaat

€ 27.547

Benzine, Manueel

€ 21.500

Benzine, Manueel

€ 23.748

Diesel, Manueel

€ 32.584

Aanbevolen tweedehands auto's voor jou

Meer tweedehands auto's
€ 52.900
2021
1.500 km

Benzine, Automaat

€ 28.995
2011
65.000 km

Benzine, Automaat

€ 23.500
2020
30.212 km
€ 52.990
2019
105.433 km