Testen

Opel Insignia 2.0 CDTI: maturiteit

De Insignia heeft sinds zijn presentatie in 2008 een mooie weg afgelegd. Er werden 750.000 exemplaren gebouwd, waarvan meer dan 160.000 sinds de restyling in 2013. Hiermee is de Insignia het vierde meest verkochte model van het merk met de Blitz, na de Corsa, Astra en Mokka. De Insignia staat in de top-3 in zijn segment in tien Europese landen en leidt zelfs in drie landen.

  • Wouters Bruno
  • 27 februari 2015
  • Opel
2,5
VROOM-score
  • 4,0
    Prestatie
  • 0
    Wegligging
  • 4,0
    Comfort
  • 4,0
    Uitrusting
  • 0
    Veiligheid
  • 4,0
    Prijs-kwaliteit
  • 0
    Verbruik
  • 4,0
    Globaal
Voor- en nadelen
  • Doeltreffend weggedrag
  • Soepele motorversie
  • Verzorgde afwerking
  • Lijn nog altijd modern
  • Voorlopig (?) geen automaat

Geen verrassing, vooral de diesel scoort. 83 procent heeft dit type motor en zelfs 93 procent in België en Luxemburg. In Ierland maakten we kennis met een nieuwe 2.0 CDTI onder de motorkap. De motoren die tot nu toe de Insignia aandreven, waren krachtig maar konden op diverse punten nog verbeterd worden. Noodzakelijke verbeteringen die de constructeur nu met succes heeft doorgevoerd, zo zullen we ontdekken.

Het gietijzeren blok is gebleven, maar evolueerde. Cilinderkop in aluminium, vier kleppen per cilinder, een krukas met vier tegengewichten, een nokkenas met ketting met hydraulische spanning, een turbo met elektrisch gestuurde variabele geometrie: alle technologie is aanwezig.

Overtuigende cijfers

Resultaat? 170 pk en een maximumkoppel van 400 Nm dat progressiever en sneller vrijkomt. Bij 1.500 tr/min bedraagt de winst 20 procent tegenover de oude diesel met 163 pk. Het koppel komt bijna even snel als bij de bi-turbo. Merk op dat er geen overboostfunctie nodig was om dit koppel te halen, zoals de 350 Nm die bij het oude blok gedurende 15 seconden werd opgevoerd tot 380 Nm. Het maximumvermogen van 170 pk verschijnt bij 3.750 tr/min, tegenover 4.000 tr/min vroeger.

Een ander doel van de ingenieurs was om het geluid en de trillingen drastisch te verminderen. Twee tegengesteld draaiende assen verminderen trillingen met 83 procent, er werd gewerkt aan de inlaatcollector en het oliecarter (in twee delen) én aan een betere injectie voor minder gekletter. Dat doet het geluid dalen met 5 dB.

Lijn veroudert niet

De motor beschikt ook over een BlueInjection-systeem om stikstofoxiden te behandelen, voldoet aan de Euro 6-norm, stoot 114 g CO2 uit per kilometer en verbruikt 4,3 l/100 km in de berline, die 0 tot 100 km/u aflegt in 9 seconden en 225 km/u haalt.    

De Insignia werd discreet hertekend in 2013 en verloor nog niets van zijn aantrekkingskracht. De lijn lijkt niet te verouderen. Het interieur werd sterk verbeterd, onder meer met mooiere materialen. Er valt niets op aan te merken. Met plezier kruipen we achter het stuur van onze rode Insignia met lederen interieur. Eerst de ideale rijpositie vinden, dan op start duwen en de nieuwe diesel ontdekken waar de bedenkers zou enthousiast over waren tijdens de presentatie.

Onze testroute brengt ons al snel naar de autosnelweg, ons eerste speelterrein. De nieuwe CDTI getuigt al bij de eerste meters van een beschaafde opvoeding. Hij is opmerkelijk discreet en beschikbaar vanaf de laagste toeren. Al vanaf 1.500 tr/min begint hij te duwen en hij verzwakt niet tot 4.000 tr/min, daarboven moet je in de praktijk eigenlijk niet zijn. Op de autosnelweg moet je amper schakelen: bij minste duw op het gaspedaal reageert de Opel vinnig dankzij het koppel. Het plezier wordt niet verstoord door lawaai zoals vele concurrerende motoren (zelfs van enkele Duitse premiummerken).

Geslaagde zet

Het testtraject loopt verder op enkele leuke wegen die typisch zijn voor deze streek en onze Insignia blijft charmeren. Meestal rijden we in vijfde en profiteren we van het koppel om een goed tempo aan te houden, geholpen door het nauwkeurige en snedige onderstel. De ophanging vermijdt pompbewegingen, de remmen de besturing werken goed samen om het plaatje compleet te maken.

Over het verbruik kunnen we na zo’n korte test geen definitief oordeel vellen, maar qua werking en geluiddemping heeft Opel de lat zeer hoog gelegd. Het merk ontwikkelt geleidelijk een attractief gamma en gaat verder op die weg: tot 2018 kondigt Opel 25 nieuwigheden en 17 nieuwe motoren aan.

Meer lezen over:

Over de auteur: Wouters Bruno Bruno Wouters schrijft sinds 2005 voor Vroom. Als iets wielen en een motor heeft, is Bruno een gelukkig man.
Technologische evoluties boeien hem zeker, maar sensaties zoekt hij het liefst op plattelandswegen met een Morgan of met de motor.
Foto's ©: Bruno Wouters. Source ©: Opel.

Aanbevolen tests voor jou

Meer tests
3,5 /5 Test: Mercedes B-Klasse, ondergewaardeerde alleskunner

Test: Mercedes B-Klasse, ondergewaardeerde alleskunner

Er wordt minder over gesproken, maar ook de Mercedes B-Klasse kreeg onlangs een facelift. En het is misschien wel het fijnste model van de compacte Mercedes-familie... Zolang die nog bestaat.

3,9 /5 Test: Audi SQ8 Sportback e-tron, kroon in gevaar?

Test: Audi SQ8 Sportback e-tron, kroon in gevaar?

De Audi SQ8 Sportback e-tron is officieel het summum van de elektrische SUV’s van Audi. Maar kan hij de dreiging van de modernere SQ6 e-tron weerstaan?

3,7 /5 Test: Maserati MC20, de supercar voor elke dag

Test: Maserati MC20, de supercar voor elke dag

De MC20 markeert de comeback van een supercar in het Maserati-gamma! Herinneren de Italianen zich nog hoe ze het hart van autoliefhebbers sneller kunnen doen slaan?

3,8 /5 Test: Porsche Taycan Turbo GT, meer dan 1.000 pk zonder schrik!

Test: Porsche Taycan Turbo GT, meer dan 1.000 pk zonder schrik!

Met de facelift wordt het Taycan-gamma verrijkt met een demonische Turbo GT van meer dan 1.000 pk. Eens kijken of we die kunnen temmen zonder angstzweet op een... nat circuit!

Aanbevolen nieuwe auto's voor jou

Meer nieuwe auto's

Benzine, Automaat

€ 27.547

Benzine, Manueel

€ 21.500

Diesel, Manueel

€ 32.584

Benzine, Manueel

€ 23.748

Aanbevolen tweedehands auto's voor jou

Meer tweedehands auto's
€ 52.990
2019
105.433 km
€ 52.900
2021
1.500 km

Benzine, Automaat

€ 23.500
2020
30.212 km

Benzine, Automaat

€ 28.995
2011
65.000 km