Testen

Peugeot 308 GT: goede smaak

Peugeot boekt een commercieel succes met de verfijnde 308: van de compacte Fransman werden al 208.000 exemplaren verkocht in Europa. Aan het motorengamma valt nog weinig toe te voegen en dus richt Peugeot zich op enkele fantasierijke versie zoals deze GT, die sportief is maar niet overdrijft.

  • Piette François
  • 03 februari 2015
  • Peugeot
Voor- en nadelen
  • Binnenruimte/koffer (break)
  • Co2-uitstoot
  • Geslaagde presentatie/comfort
  • Stille, krachtige en aangename motoren
  • Zeer doeltreffend weggedrag
  • Ergonomie multimediatablet
  • Gepeperde prijzen
  • Rijpositie (naargelang grootte)
  • Ruimte achterin/koffer (berline)
  • Te rustige achtertrein?

“Vergelijk hem vooral niet met de Volkswagen Golf GTI”, vertelt Peugeot ons. Het is dus geen toeval dat de ‘i’ ontbreekt in de naam van deze nieuwkomer. Volgens Peugeot richt deze versie zich vooral op mannelijke klanten rond vijftig jaar. Verwacht dus geen speelse en supersportieve auto. Die komt later nog, zo is al beloofd.

4 versies

Het gamma omvat vier modellen: berline of break (SW in Peugeot-jargon) en benzine of diesel. De eerste motor is de alom bekende 1.6 THP met 205 pk (en 285 Nm koppel), de tweede gebruikt de 2.0 BlueHDi met 180 pk (en 400 Nm koppel). Die laatste doet je misschien denken aan de Ford Focus ST en inderdaad, het is dezelfde krachtbron. Maar hier wordt hij alleen gekoppeld aan een automaat met zes versnellingen, gezien de meer burgerlijke filosofie. Met de benzinemotor is er alleen de handgeschakelde zesversnellingsbak. In beide gevallen is de CO2-uitstoot een referentie: van 103 tot 134 g/km.

Sportieve, burgerlijke stijl

Een 308 in oorlogspak is voorbehouden aan de R-versie (of GTI, afhankelijk van welke naam Peugeot uiteindelijk kiest voor zijn sportiefste 308). Deze GT-versie blijft dus eerder discreet: er zijn sportieve accenten maar die domineren het ontwerp niet en getuigen van goede smaak, een tweede natuur van Peugeot. De GT ligt vooraan 7 mm lager, achteraan 10 mm. Hij heeft een specifiek radiatorrooster met chroom, een dubbele uitlaat, 18-duimsvelgen en tot slot enkele logo’s.

Goede sfeer

Ook het interieur getuigt van goede smaak: de donkere sfeer door de bekleding in leder en alcantara (nappaleder is een optie)  wordt opgevrolijkt door enkele rode stiksels, terwijl het aangepaste stuur extra dik is. We vermelden ook de aluminium pedalen, die je spontaan zin geven om te vertrekken.

Vroom-vroom

De kleine sportknop op de centrale console staat er niet ter versiering: even drukken en de instrumenten worden rood, het stuur wordt sterker bekrachtigd, het gaspedaal reageert feller en de luidsprekers laten meer motorgeluid horen. Het klinkt kunstmatig bij de benzine maar eerder leuk bij de diesel, waar het gegrom vreemd genoeg herinnert aan een vijfcilinder-in-lijn.

Uitstekend chassis

Op de weg toont het hardere onderstel zijn kwaliteiten: zo’n snedige voortrein is echt grote kunst. Oké, de rijpositie met het kleine stuur tussen de knieën van grote bestuurders zal niet iedereen bevallen. Maar wat een demonstratie van knowhow: de 308 gaat zeer snel de bocht in, zo snel dat hij enkele prestigieuze sportwagens ongerust kan maken. In tegenstelling tot in de Ford Focus ST beweegt de achtertrein echter niet. Zelfs met een zeer enthousiaste rijstijl blijft die aan de grond kleven. De stabiliteit vaart wel bij, het plezier iets minder.

Twee geleidelijke maar krachtige motoren

De motoren hebben we in deze testrubriek al eerder voorgesteld. De 1.6 THP blijft trouw aan zichzelf, is altijd beschikbaar en heeft een groot bereik tot aan de rode zone. Hij draait beschaafd en stil (behalve in de reeds omschreven sportmodus) en levert knappe prestaties.

Ook de diesel zet mooie prestaties neer, vanaf de laagste toeren. 400 Nm in een auto van nauwelijks meer dan 1.300 kg, dat gaat vooruit. Het dieselgeluid blijft tot slot goed gedempt. De automaat met zes versnellingen vult hem goed aan, maar reageert net niet snel genoeg in de sportmodus. Hij bewaart wel altijd het comfort.

Prijs

Bij een chique auto hoort een chique prijs. De 308 GT krijg je dus niet cadeau: 30.050 euro voor de benzine of bijna 1.000 euro meer dan een Ford Focus ST die nochtans 50 pk meer heeft. Zelfde vaststelling bij de diesel: minstens 33.000 euro. Nog een tip voor wie alleen interesse heeft in de automaat: er bestaat een 308 GT Line met dezelfde esthetische opsmuk en de 2.0 BlueHDI van 150 pk (amper 30 pk minder) voor 29.500 euro. Gelukkig is de uitrusting van de GT volledig.

Conclusie

De 308 GT is perfect conform het burgerlijke imago van Peugeot en stoot de sportieve referenties van het segment niet van hun troon. Ondanks zijn leuke weggedrag is het is meer een dynamische GT met comfortabele uitrusting (wat je ziet aan de prijs). Liefhebbers van sterke sensaties moeten nog wat meer geduld hebben: Peugeot bereidt een nog straffere 308 voor.

 

Meer lezen over:

Over de auteur: Piette François
Foto's ©: Manufacturer.

Aanbevolen tests voor jou

Meer tests
3,7 /5 Test: Skoda Kodiaq 2024, Ruimte met de grote R

Test: Skoda Kodiaq 2024, Ruimte met de grote R

De tweede generatie Skoda Kodiaq bouwt verder op het succes van zijn voorganger met nog meer ruimte, nog meer praktische snufjes en nu ook een plug-inhybride motorisatie. Valt er nog iets op aan te merken?

3,3 /5 Test: Volkswagen Polo, nog steeds geen mini-Golf...

Test: Volkswagen Polo, nog steeds geen mini-Golf...

Heeft de 6e generatie Volkswagen Polo het na de facelift in zich om uit de schaduw van zijn grote broer te komen, de legendarische Golf?

3,5 /5 Test: Mercedes B-Klasse, ondergewaardeerde alleskunner

Test: Mercedes B-Klasse, ondergewaardeerde alleskunner

Er wordt minder over gesproken, maar ook de Mercedes B-Klasse kreeg onlangs een facelift. En het is misschien wel het fijnste model van de compacte Mercedes-familie... Zolang die nog bestaat.

3,9 /5 Test: Audi SQ8 Sportback e-tron, kroon in gevaar?

Test: Audi SQ8 Sportback e-tron, kroon in gevaar?

De Audi SQ8 Sportback e-tron is officieel het summum van de elektrische SUV’s van Audi. Maar kan hij de dreiging van de modernere SQ6 e-tron weerstaan?

Aanbevolen nieuwe auto's voor jou

Meer nieuwe auto's

Benzine, Manueel

€ 21.500

Diesel, Manueel

€ 32.584

Benzine, Manueel

€ 23.748

Benzine, Automaat

€ 27.547

Aanbevolen tweedehands auto's voor jou

Meer tweedehands auto's

Benzine, Automaat

€ 23.500
2020
30.212 km
€ 52.990
2019
105.433 km

Benzine, Automaat

€ 28.995
2011
65.000 km
€ 52.900
2021
1.500 km